töltsätta

P

pillan54

hej
har en 6årig valack. han går väldigt bra i traven och galoppen.. och allt har gått strålande har även tagit flera steg i tölt.. ja var så lycklig
men helt plötsligt så vände de..han tar galoppsteg med fram och travar på stället och skjuter ut bogen och rumpan är vinklad åt alla håll och gångarten blir blandad pass/trav och galopp.blir jätte ivrig och vill iväg.
är de ren protest tro att han ty de är jobbigt.. tänkte börja om lite från början kanske börja klättra och bara trava. nån som har tips å råd :)

Sv: töltsätta

pass och tölt är lättast för hästen. Ta hjälp av en tränare för att separera gångarterna. Jag var nogrann med att sakta av när min häst började tölta, istället för att trava. Var dock lugn. Det är jobbigare att sakta av hela tiden istället för att trava. lycka till

Sv: töltsätta

Välkommen in till oss på islandsforumet, där får du nog bättre svar på din fråga :idea:

Vad magnik90 skrev om att tölt och pass är lättast för hästen skulle jag ta med en nypa salt, det är nämligen VÄLDIGT indivduellt för varje häst vad den har lättast/svårast för. Jag har en som har svårast för tölten, en som har svårt med traven och en som krånglar med båda.. ;)

Prova tölta bara korta, korta sträckor i helt ren takt och sakta ner till skritt, så stärker du tölten.

Men jag skulle göra som Magnik90 och ta hjälp av tränare att separera gångarterna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka