Töltproblem

jennan

Trådstartare
Hej!

Har nu funderingar på hur mycket pälssättning kan påverka en häst och dess gångarter, min ena häst här hemma har plötlsigt slutat tölta. Innan så töltade han alltid, i hagen, under ryttare, och när man tömkörde eller longerade honom, tvärtom hade han svårt att komma ner i traven. De sista 2 veckorna har han bara velat trava, han travar i hagen, han travar under ryttare osv.

Vad tusan är det med denna häst månne?? Pälsen eller? :confused:

Jenny

Sv: Töltproblem

Det är ju svårt att säja, så jag spekulerar bara. Jag tror knappast att pälssättning får en häst att börja trava, jag antar att du menar att den skulle tappatr lite framåtanda, och att det därför trav i stället för tölt. kanske har hästen blvivt mer avspänd och har kommit fram till att det är skönare att trava, en del hästar töltar ju och har svårt för traven pga de är spända. När hästen har lärt sej att använda ryggmusklerna rätt och tex travar i form, så krävs det förmodlogen andra hjälper för att få den att även tölta i rätt form. Hur har den töltat tidigare? Vilka hjälper har du gett? Hur travra han nu ? bra takt? PÅ framdlen ? i form? slänger han sej ner i trav ? högt tempo? beskriv görna mer detaljerat!

Sv: Töltproblem

jennan skrev:
Hej!

Har nu funderingar på hur mycket pälssättning kan påverka en häst och dess gångarter, min ena häst här hemma har plötlsigt slutat tölta. Innan så töltade han alltid, i hagen, under ryttare, och när man tömkörde eller longerade honom, tvärtom hade han svårt att komma ner i traven. De sista 2 veckorna har han bara velat trava, han travar i hagen, han travar under ryttare osv.

Vad tusan är det med denna häst månne?? Pälsen eller? :confused:

Jenny

Vid den här tiden på året blir hästarna plötsligt väldigt mycket slöare pga av pälssättningen, säeskilt de som sätter mycket päls. Det påverkar inte sällan gångarterna. Pälssättningen med tillhörande förändring i ämnesomsättningen påverkar hela kroppen och hästen tappar kondition och kan faktiskt om den ansträngs lättare få ont i muskulaturen.

Det är vanligt, särskilt på unga nyss inridna hästar, att de blir sämre i sina gångarter vid den här årstiden. Särskilt som de plötsligt lättare lägger på hull och lätt blir feta, vilket också försämrar gångarterna. Har sedan hästen stått ett tag utan att bli riden så är det inte ovanligt att 4-gångaren blir 3-gångare igen och 5-gångaren börjar grisepassa istället för att tölta. Och som sagt på unga hästar som inte har hunnit bygga upp så mycket muskler och kondition så blir effekten större.

Jag har sett fenomenet flera gånger och plötsligt tappar den unga lovande hästen både steg, kondition och framåtanda och man undrar om man inte borde sälja den som familjehäst istället för tävlingshäst! Ta det lugnt och korta ner och gör ridpassen mindre krävande ett tag. Ge extra B-vitamin så hjälper ni hästen. Det är en kraftig hormonomställning och sådana här saker är signaler till ryttaren att ta det lite lugnare tills man märker att hästen börjar bli lite piggare igen.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 756
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 394
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar