Tölthjälper-sammanslagen tråd

T

tivo0li

hur får man en islandshäst i tölt?

hur får man igentligen en islandshäst i tölt? måste veta.. :confused:

Sv: hur får man en islandshäst i tölt?

Det finns inget sätt som är lika för alla, som galoppfattningen. Alla hästar behöver olika hjälper för att tölta. Fråga hästens ägare/din tränare hur man gör på den häst du rider istället.

Det vanligaste är att höja händerna en aning (man kan även ha låga händer och tom ibland utan att hålla i tyglarna) och driva hästen men den måste ha med sej bakdelen ordentligt 'hästen måste vara i uppförsbacke ':d men sen finns det ju många sett. När man får in känslan är det lätt att få hästen i tölt. Allting handlar egentligen om samling och drivning. Om man gör allt dethär så blir det troligtvis tölt (om hästen kan tölt villsäga) men det är inte säkert att det blir klockren tölt, antingen passtaktig tölt eller travtaktigt tölt kan det bli.

:D :cool: //CcE

Tölthjälper

Hej,

Första gången jag kom i kontakt med islandshästridning var på ett ridläger i somras (nåt av det skojigaste jag provat :) !). Fick då lära oss att tölthjälperna var: fötterna ner/fram, händerna upp och luta sig bakåt. Och det blev tölt faktiskt, riktigt skönt och behagligt flyt, i alla fall i mina nybörjarögon. Tittade nu på hästshowen på Globen på TV´n och såg bl a dessa vackra islänningar flyta fram i tölt. Och ryttarna satt inte alls som vi lärde oss på lägret! Finns det någon snäll isis-ryttare här som kortfattat skulle kunna beskriva bra tölthjälper?

Tack på förhand!

Sv: Tölthjälper

heland68 skrev:
Hej,

Första gången jag kom i kontakt med islandshästridning var på ett ridläger i somras (nåt av det skojigaste jag provat :) !). Fick då lära oss att tölthjälperna var: fötterna ner/fram, händerna upp och luta sig bakåt. Och det blev tölt faktiskt, riktigt skönt och behagligt flyt, i alla fall i mina nybörjarögon. Tittade nu på hästshowen på Globen på TV´n och såg bl a dessa vackra islänningar flyta fram i tölt. Och ryttarna satt inte alls som vi lärde oss på lägret! Finns det någon snäll isis-ryttare här som kortfattat skulle kunna beskriva bra tölthjälper?

Tack på förhand!

Ojoj..det är ju lite olika från häst till häst men det viktigaste är att man inte "håller upp" hästen utan att den bär sig själv o för det krävs det ju att den "sitter" rätt mkt på baken. Sen krävs det många halvhalter o mkt ridning med sätet men hästen måste hela tiden vara mjuk o avslappnad o inte hänga på bettet. När hästen börjar hänga på bettet har den fallit isär o har inte med sig baken ordentligt...upptäckte att detta var lite svårförklarat men jag hoppas du har blivit lite klokare?!

heland68 skrev:
Hej,

Tack på förhand!

Okej det var på det sättet jag oxå fick lära mig att tölt som så många andra som rider islandshäst på turridning/ridläger eller liknande får göra. man får lära sig detta på ett så enkelt och tydligt sätt att alla ska kunna klara av det och hästen fattar hjälperna tydligt då oxå. man går inte in nåt djupare eftersom under en sån kort tid hinner man inte lära sig det. :banana:
det du såg på globen (jag me, var där=) var proffs som ridit hu länge som helst och på tävling går det ut på att det knappt ska synas att man gör nåt och hästen byter gångart endå. det är likadant i svår dressyr där den som rider med minst synliga hjälper får flest poäng(i det stora hela). :love:
så det betyder att, fortsätt rid som du lärt dig du kommer sen upptäcka att det även går att rida i tölt även med mindre tydliga "tecken till hästen" :D
och välkommen in i Islandshästens underbara värld!
//Anna

När jag red min Kompis islänning så höjde jag händerna, lutade bakåt satt djupt i sadeln, sträckte på mig och drev då tötade han, jag kortade tyglarna en aning också..men det är som ni säger olika för varje häst. :p

Det finns inte en hjälp/signal typ galoppskänkel för att få hästen att tölta det varierar från häst till häst. Det variera säkert också en hel del beroende på vem som "lärt" hästen tölthjälper och givetvis beroende på hur lätt hästen har för tölt och hur välutbildad den är.

På en häst som har svårt för traven ger man ofta längre tyglar och lutar sig framåt och har en låg hand. Motsatsen till dessa är då de tölthjälper du lärt dig, dvs höja handen och luta sig bakåt (och då åker oftast benen fram motsvarande). Det krävs ingen jättekunskap för att inse att hästen lätt kommer på framdelen när man försöker trava och tappar ryggen och får en hög huvudställning och tappar ryggen när man ber om tölt.

Ett sätt att få tölt är att samla hästen, driva framåt så att den tänker framåt, använda sig av upprepade halvhalter och uppmuntra hästen att jobba med energi och trampa under sig och sedan driva/gunga/släppa fram den så att den kommer fram i tölt. Man bör sitta i en lodrätt sits, lutar man sig framåt så tar många hästar det som en signal för trav och det kan uppstå missförstånd. Hjälperna kan variera från minimala osynliga till grova och överdrivna allt efter hur ekipaget funkar tillsammans och utbildningsnivå.

Jag frågade en av de "riktigt duktiga" islandstränarna hur han skiljer på tölt/trav då han rider. Han funderade en stund. Sedan fick jag sätta mig på mina händer så att jag kände sittbenen (testa det, en intressant övning att känna hur mycket det känns). Sen fick jag vinkla mitt bäcken några mm framåt för trav, några mm bakåt för tölt. Och ganska snabbt sätta mig helt lodrätt igen.

Skitsvårt när man väl sitter till häst, men som torrsim är det en bra övning. Och jag försöker tänka på det till häst också. Funkar faktiskt, även fast vi ibland växlar mellan passtaktig tölt och trav. :banana:

Höja händerna,dvs dra upp huvudet, är nog en effektiv väg till underhals och sänkt rygg.

OA

sm sagt olika för olika hästar beror lite på om de är fyr eller femgångare, om de jar tendens till travaktig eller passaktig tölt, hur välridan de är, hur mkt de bär sej på bakdelen osv. Men generellt: Sitta i lodrät sits, handen där man vanligtsvis har den i de andra gångarterna, driva få med sej bakdelen göra halvhalter, för att få en mer samlad tölt. Sitta tungt funkar inte så bra tycker jag snarare ska man suga upp hästens rygg genom att lägga an överskänskeln och suga upp ryggraden på hästen med hjälp av rumpan. Sitter man tungt i sadeln kan det förhindra att hästen kan röra sin rygg ordenligt.

Sen kan man ju också få tölt genom att höja händerna(rycka upp huvet på hästen)och sitta i stolsits och luta sej bakåt (funkar inte på alla hästar dock)men då sänker hästen ofta ryggen och tappar baken, vilket inte är att föredra :o ,

tivo0li skrev:
hur får man igentligen en islandshäst i tölt? måste veta.. :confused:

Hejsan!

Precis som föregående skrivit är det olika från individ till individ.
Men något som stämmer med alla är att "grunden" ligger i bakdelen. Utan att bakdelen jobbar på rätt sätt, kan det aldrig bli en helt bra tölt. Visst kan hästen kanske tölta bra i ett visst tempo eller på ett visst underlag, men det kan aldrig bli riktigt bra utan rumpan! Detta gäller alla gångarter.

Att höja händerna skulle jag dock inte rekommedera dig att göra då du sitter på en femgångare iallafall, eftersom det då mycket lätt blir passtaktigt eller pass.
Men som sagt kan detta fungera på vissa hästar.

I tölten skall du precis som i vilken annan gångart, låt oss säga skritt, låta hästen gå i form och höjd rygg. Händerna och sätet skall vara detsamma som i vilken annan gångart som helst.
Lycka till och hoppas du fått tips så det räcker, annars är det bara att fråga på igen!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Sv: Tölthjälper-sammanslagen tråd

Jag gick in på den här tråden för jag ska ev bli medryttare på en islänning och har nästan aldrig ridit islänning förrut förrutom på turridning. Jag antar att jag helt enkelt får fråga ägaren om hur jag ska göra :) Kommer förresten att rida med henne i början ändå

Haha, jag är nog inte rätt person att svara på hur man får en ISLANDSHÄST i tölt, men mitt vbl har däremot inga problem att tölta, på tygeln dessutom! Det gör han nämligen när jag försöker samla skritten för att gå över i trav, och så spänner han sej i ryggen så det blir tölt istället. Om hästen tänker framåt och man tänker uppåt själv så brukar det bli tölt till slut, sen vilka hjälper man använder kan jag inte svara på eftersom jag bara överför känslan till sitsen.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
501
Senast: Squie
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama