Tölten går inte!

G

Gneisti

Våra hästar kan inte göra ren tölt.
1 av dom kan i nerförsbacke, och på raksträck om man driver in henne i den från trav.
Den 2 hästen tar nåra steg, grisepassar sen.

Snälla HJÄLP!!

Tack på förhand! :banana:

Sv: Tölten går inte!

ta hjälp av en duktig tränare så fixar det sig.

Precis, ta hjälp av en duktig tränare. Det visar då om du eller hästen har problem för kollar man dina tidigare inlägg verkar inte mycket fungera för er - och frågan är ju varför.
En som ser och kan assistera är guld värt!

Våra hästar kan inte göra ren tölt.
1 av dom kan i nerförsbacke, och på raksträck om man driver in henne i den från trav.
Den 2 hästen tar nåra steg, grisepassar sen.

Snälla HJÄLP!!

Tack på förhand! :banana:

Nu finns det ju en massa olika råd & tips & allt funkar olika för olika individer.
man säger att man ska tölta en svårtöltad häst i nerförsbacke men den metoden skulle aldrig fungera med varken min 4 eller 5 gångare tex, de lägger sig på bogen, blir tunga osv.

Travtaktiga hästar ska ha svårare att tölta i svaga uppförslut men min 4 gångare har lättare uppförs än nedförs.
Testa att tölta din på plant underlag, alltså raka vägar, testa lite på hårdare underlag som asfalt tex, då har du lättare att höra takten oxå.

Att hästarna grisepassar är mest troligt ett tecken på attde blir stela när det krävs ett högre tempo av dem än de klarar av.
Sånt får man träna upp & hästen kanske aldrig kommer ha kapacitet för farten i tölten som du vill ha?
Det måste man oxå ta med i beräkningen, alla hästar klarar inte ökningar.

Jag skriver som de andra, ta hjälp av tränare, eller annan kunnig som kan hjälpa till & kanske rida hästarna & känna av vad de behöver för träning.
Att en tränare däremot alltid avhjälper problemen kan jag nite hållamed om då det fortfarande är hästens ryttare som måste lära sig de "rätta knapparna" på sin egen häst.
En häst kan gå hur bra som helst med en tränare men när de får sin gamla ryttare på ryggen igen så blir det samma problem som vanligt, då ryttaren oxå måste lära sig rida hästen på ett annat sätt.

Att en tränare däremot alltid avhjälper problemen kan jag nite hållamed om då det fortfarande är hästens ryttare som måste lära sig de "rätta knapparna" på sin egen häst.
Ett litet klarläggande bara; med tränare avser jag både häst- och ryttarträning, dvs lektioner. Det är ju första steget, träning av häst ser jag som ett andra steg eftersom det är svaret på om lektionerna inte funkar.

Sen kan hästen vara hjälpt av att ett proffs utbildar den vidare; två som inte kan och skall lära sig något nytt tillsammans är ju oftast inte den smartaste vägen. Där kan "placering" av knapparna faktiskt hjälpa ägaren, om den sen också får lektioner om hur hästen utbildats.

Och en duktig tränare som kan lite mera och som får se ekipaget irl har förmodligen lättare att bedöma både häst och ryttares förutsättningar.

Om jag själv får gissa skulle jag tro att vi ridit för mycket ut.
Hästarna har inte riktigt fått jobbat så mkt i paddocken som de kanske behöver, och det är nog då jag ska passa på att mjuka upp hästen min ordentligt så hon är rejält mjuk och böjlig, för att sedan öva in ( skrittölten.) ( dessa tips är från tränare )
Sedan kan jag nog sakta gå framåt steg för steg, för min häst e lite så. Man måste skynda långsamt. ( Eftersom jag inte haft henne länga har jag nog inte riktigt lärt mig alla hennes " knappar " ännu )
Men jag tror att om vi får lite tid, och hjälp av en tränare så ska det nog gå. :D :bump: :p

Den svåraste frågan är nog den andra hästen. Hon som inte travar hur man än bär sig åt. Ska man trava brukar vi, göra såhär:
Ge hästen ngt längre tygel än i tölten och lätta lite i sitsen i sadeln. Är det fel? :confused:

Varför en häst inte vill utföra en gångart eller en övning är omöjligt att säga. Det kan vara alltifrån kroppsliga problem på hästen till taskiga instruktioner från ryttaren, så vad som är rätt eller fel i en viss situation behöver faktiskt också konstateras "på plats".

Stället du tränar på ska egentligen inte vara avgörande, även om både ute och inne på bana kan ha sina fördelar.

I dag när jag red min hst lite i paddocken så fick jag till tölt efter att jag hade gjort henne böjlig och mjuk i sidorna. Hon är väldigt stel.

Om jag själv får gissa skulle jag tro att vi ridit för mycket ut.
Hästarna har inte riktigt fått jobbat så mkt i paddocken som de kanske behöver, och det är nog då jag ska passa på att mjuka upp hästen min ordentligt så hon är rejält mjuk och böjlig, för att sedan öva in ( skrittölten.) ( dessa tips är från tränare )
Sedan kan jag nog sakta gå framåt steg för steg, för min häst e lite så. Man måste skynda långsamt. ( Eftersom jag inte haft henne länga har jag nog inte riktigt lärt mig alla hennes " knappar " ännu )
Men jag tror att om vi får lite tid, och hjälp av en tränare så ska det nog gå. :D :bump: :p

Den svåraste frågan är nog den andra hästen. Hon som inte travar hur man än bär sig åt. Ska man trava brukar vi, göra såhär:
Ge hästen ngt längre tygel än i tölten och lätta lite i sitsen i sadeln. Är det fel? :confused:

Om det fortfarande finns lite snö kvar hos er kan en idé vara att testa trava hästen som inte vill trava i djupare snö.
Sättet due beskriver att man länger tyglarna & lättar är nog det vanligaste för att få övergång till trav, & träna trav ett tag på svårtravade hästar men det är ingen metod ma alltid ska behöva genomföra, jämt under traven utan just vid övergången.
Ngt annat som oxå är bra är att gå över bommar.
Nu förutsätter jag att hästen inte har fysiska problem såsom låsningar, smärta osv, det hoppas jag att en vet klargjort.

Hon är ju vet. besiktad och röntgad, inte halt eller så och vi visiterar ju henne, och hon har ju inte ont.
Vi får nog öva mer på bommar.
Hästen är ju en unghäst, inriden förra året.
Men hon kunde trava utan problem i somras när jag red henne :P
Nu är det dock inte jag som rider henne, utan min kompis.

Hon är ju vet. besiktad och röntgad, inte halt eller så och vi visiterar ju henne, och hon har ju inte ont.
Vi får nog öva mer på bommar.
Hästen är ju en unghäst, inriden förra året.
Men hon kunde trava utan problem i somras när jag red henne :P
Nu är det dock inte jag som rider henne, utan min kompis.

Då är det genast en annan sak, en unghäst kan ha svårt för traven första åren innan den är tränad, min 5 gångare vägrade trava första året tex, jag lät den tölta, skritta & galoppera tills traven hade tränats fram & kommit.

( Då menar jag verkligen inte att min kompis e dåligare än jag å rida, utan bara att jag inte vet hur hästen e, om hon förändrats )

Jaa jag tror verkligen att hon behövet stringa i lite snö men som dom andra saa du behöver en tränare..:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 472
Senast: Emma-pemma
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka