Töltande islandshäst som "släpper" bettet?

foxyfire

Trådstartare
Hej!

När jag red en islandshäst som hade lite svårt att tölta rent och bytte konstant från tölt till tölt med trav infuenser - fast bara med de andra ryttarna. Med mig lyckades hon gå på jättefint och stadigt, förutom en sträcka på kanske 3-5 meter.:angel: Det jag tänker på är varför hon valde att två gånger under passet som varade under som högst 5 minuter (mkt mindre såklart...) i princip släppa bettet? Jag kände att hon liksom släppte tygelkontakten. Hade jag för hårda händer? Det kändes inte alls som att jag drog så hårt så att hon skulle trycka bak huvudet för att slippa trycket!? Eller är det så att hon släppte bettet för att hon kunde bära sig själv helt enkelt? Som sagt är hennes tölt inte perfekt direkt och inte det lättaste för henne.

Sv: Töltande islandshäst som "släpper" bettet?

Jag är lite trött, men är osäker på hur du menar..?

Menar du att hon krullade ihop sig o gick bakom lod,
eller att hon helt enkelt gav efter o 'släppte' i nacken (sökte sig framåt, neråt)?

Det är ju det man vill åt, att hästen ger efter för tygeln och börjar bära sig själv, så man slipper ha hela hästens tyngd i tygeln s a s, man vill ju inte behöva ha ett motstånd i tygeln hela tiden, åtminstone vill inte jag det med min ridning, utan jag vill att hästarna så småningom ska kunna ridas (och att jag ska kunna rida) med så lätta tygelhjälper som möjligt utan att ha 'motstånd' i tygeln hela tiden.

Nu såg jag inget själv såklart, men det kändes inte som om hon böjde ner huvudet och att tygeln blev slapp av den anledningen... Eftersom att hennes tölt blev stadigare de två gånger hon släppte tillbaka lite, borde det inte vara att hon helt enkelt slutade 'springa' på bettet? För hon saktade ju inte av, eller sjönk ner s a s eftersom jag uppe i sadeln endast kände en 'förbättring'. Det drog mer åt att hon tog mer fart under den stund hon liksom släppte bettet. Tack för svaret!

Det kan ju vara vad som helst, jättesvårt att säga när man varken sett eller ridit hästen! Om tölten är svår och hästen ofta bröt av låter det snarare som att den knäckte av i nacken för att slippa arbeta. Dvs, den bar sig inte utan snarare släppte bettet för att göra det lättare för sig.

Kan du rida tölt?
Hur red du tölten?
Vad gjorde du när hon släppte?
Vad gjorde du innan hon släppte?

Definition av att kunna rida tölt? :confused: Har bara gjort det några gånger, men alla gånger har det känts/sett ut bra - utan trav eller galoppinfluenser. Men det är glasklart att jag inte kan rida tölt såklart, jag kan knappt rida överhuvudtaget. Och sedan är hon ju definitivt inte svårt så, bara lite otränad och också föredrar hon att trava, har jag för mig.:o:)

Hur jag red? Alltså, jag red väl som att jag drev men "samla upp" det jag drivit fram, men eftersom hon typ sprang ur tölten enkelt tänkte jag mer på att förhålla än driva. Alltså, utan driv ingen energi - men ni förstår kanske? Det var inte så att jag tog tyglarna och drog, men om det var för glappigt så tappade hon/jag drivet liksom.

Medan hon "släppte", det var ett tag sedan nu :angel:, försökte jag inte ändra så mycket alls. Jag tänkte mer på att se om mina armar/händer var "stela", eftersom jag tänkte att jag hade suttit och dragit henne i munnen... Men annars så drev jag väl så mycket som jag kunde utan att hon skulle tappa "takten". Alltså inte så jättemycket.

Vad jag gjorde innan var ju tölten så att säga. Om jag gjorde något speciellt precis innan, kommer jag inte riktigt ihåg. Jag vet ju att jag varken tänkte stoppa henne, fatta galopp, sänka/öka tölten osv. men inte om jag körde något tricks...:confused::D

Jag har alltid trott att det är mindre jobbigt för hästen om den tar bettet och liksom drar iväg med det? Hur skulle knäcket i nacken göra det enklare istället? "Ser" man om den har knäckt sig eller är det minimalt exteriörmässigt? Känner man det från ryggen istället?:confused:

Man både känner och ser om hästen "knäcker av", dvs den bär sig inte bra utan rullar bara ihop nacken istället! Som du säger kan en häst som vill slippa, vara stum munnen och att bara dra iväg, men den kan också fuska genom att bara kröka på nacken och komma från bettet. Huvudsaken den vill åt är ju att inte behöva arbeta med kroppen.

Det jag tänkte på vad om du liksom kom ihåg om det kom av något speciellt, du kanske precis hade drivit på mycket, eller gjort en förhållning, eller inte gjort någonting alls och varit för stum eller liknande :) Det kanske hade gjort det lättare att komma på vad hon gjorde. Men som sagt, det är jättesvårt att veta utan att ha sett hästen, så jag ger nog upp :D

Ja, haha! Det är svårt att veta. Även för mig!:bow: Men tack för hjälpen!:idea:

Liknande trådar

Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: Tjockisina
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar