E

Essepesse

hej. jag undarr om man kan lära "valiga" hästar att tölta?? eller är det komplett omöjligt`??:p

Sv: tölta

Det beror på vad du menar med vanliga hästar. Min shettis töltar när hon är spänd och det finns en del varmblodiga travare som töltar också.

Olika hästar har olika genetiska förutsättningar för att vara bra på olika gångarter. Islandshästen har rätt starka anlag för laterala(=samsidiga) rörelser, som ju tölt och pass är, och de har därför lätt för dessa gångarter. Det anses också finnas en "skritta-fort-gen", dvs "töltgen" som är oberoende av "passgenen". Att islandshästar har dessa gener (dock i varierande grad!) råder det väl ingen tvekan om, men de kan finnas även hos andra hästar. Och rent teoretiskt kan ju även en häst med betydligt mindre anlag för pass/tölt läras att tölta med rätt träning.

Ofta kan travhästar tölta eller iaf läras att tölta. Den allra, allra snabbaste traven är nämligen lätt fyrtaktig (kan inte ses med ögat, men med höghastighetskamera), så avlar man på snabb trav, så får man eventuellt lite "töltgen" på köpet. Dessutom finns det ju också "travhästar" som startas i (och avlas för!) passlöp, och hos dem finns det givetvis gott om "passanlag"!. Jag tycker att man ofta ser tölt hos travhästar när de går på volten i väntan på voltstart - titta på det nästa gång du ser ett travlopp!

Ser man sig om i världen, så finns det rätt många hästraser som har tölt. I Europa har man dock rätt tidigt avlat dels på "vagnshästar" med stabil trav och dels på "krigshästar" med stor, imponerande trav, och nedprioriterat bekväma ridhästar med tölt.... så därför är de europeiska hästraserna ofta bra på trav och usla på tölt. Med undantag för islandshästen, då!

så även hästar med bara pyttelite "töltgen" kan lära sig tölt? häftigt! :D
undrar om mitt russ kan lära sig? :angel:
menar du att man skulle kunna träna de på samma sätt som man tränar islandshästar på att tölta? typ med mycket samling i skritten och så eller hur är det?

Jag skulle tro att många av de "gamla" raserna kan ha lättare för tölt, tex russ. Jag har en korsning island 50%, welsh 25% och russ 25% och han töltar av sig själv ibland. Ska tränas i tölt när han blir inriden :love:

Man kan ju alltid lära en häst tölt , men sen om det blir ren tölt eller nåt "fejkat" ..

Man kan ju alltid lära en häst tölt , men sen om det blir ren tölt eller nåt "fejkat" ..

Vad menar du med "fejkat"? Att hästen inte töltar av sig själv i hagen? I så fall är min islandshästs tölt också "fejkad" i det avseendet att han aldrig tagit ett töltsteg i hagen, samt att jag fått "lära" honom att tölta under ryttare genom träning. Och då är ändå tölten numera hans bästa gångart (åtminstone om man ser på vad vi får för poäng på tävling)!

Och jag tror inte man kan lära ALLA hästar att tölta. Många, ja, men inte alla.

Alltså jag menar att hästen svarar med tölt på rätt signaler och sedan får en ren islandstölt .

Men rätt träning går allt .

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sweden International Horse Show bjuder på både sport, kunskap och inspiration om islandshästar. Nu finns startfältet i World Cup Tölt...
Svar
0
· Visningar
38
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka