Tölta på Unghästar

Gullan86

Trådstartare
Jag har funderat på en sak nu sen jag läste tråden om att falla ner i trav...

Det handlar om en unghäst och det blev mycket prat om tölt och hur mkt man igentligen ska träna tölt på en unghäst.

Jag kom då att tänka, varför ska man igentligen träna så himla lite/korta sträckor tölt när det är helt okej att trava hur mkt som helst:confused:

Allt det finns ju många unghästar som har lättare för tölten än för traven endå så tvingar man dom att trava innan man "töltsatt" dom alltså jag fattar inte riktigt vad det är som är så himla "heligt" med tölten det är ju som vilken annan gångart som helst för islandshästen eller har jag helt fel?:eek:

Jag har tänkt på detta från och till och jag kan inte riktigt förstå varför man inte får tölta lika mycket som man får trava??? alltså har hästen lätt för tölt så går det ju lika snabbt att bygga töltmuskler som det gjorde för hästen att bygga travmusklerna när man red in den eller det är kanske fel?

Men även om det tar längre tid att bygga upp tölten rätt på en unghäst så förstår jag inte varför man måste vara så otroligt försiktig med just den gångarten när man kan kasta sig fram i slängtrav utan att någon rynkar ögonbrynen.
Det är en stor kontrast däremellan när någon kommer töltandes med sänkt rygg och underhals som en hjort.
Då klagar folk som jag vet inte vad.

Nej det är nåt jag inte förstår riktigt, förklara gärna eller kom med era åsikter.

Sv: Tölta på Unghästar

I tölt är det 100ggr mer press på bakben och rygg än i trav, då du inte kan rida en häst lång och låg i tölt.. dock tkr jag att man ska töltsättat unghästar så tidigt som möjligt, men men..

Kommer det naturligt för hästen med tölt, så kanske det går fortare att töltsätta den än på en annan häst. Men som sagt, tölt kräver balans och samling av hästen. Det är kanske lite mycket begärt av en unghäst med dålig balans och sämre muskler..
Jag tycker att det är vettigt att trava för att bygga upp hästen, även galoppera. Sen när hästen känns mogen kan man ju börja med tölten försiktigt, men jag hade gjort det i samråd med en tränare isåfall..

/Emma

Jag har en unghäst som är riden sedan sensommaren.Dock med vintervila på 2 mån.Vi har inte tagit ett tölt steg ännu men jag har sett att det finns där.Då är han istället väldigt travstark,så jag använder bara tre gångarter just nu.Vi rider ut och klättrar & tränar på banan dressyr lite då & då.Han ska iväg till Gummi på träning i april så då kanske det blir tölt efter det.Vi får väl hoppas.Att vi inte har tölt tränat beror på att jag vill ha honom så ren som möjligt i dom andra gångarterna.Innan vi blandar in tölten dårå.Fast det är väl olika vad jag förstått hur man gör.Tur att vi alla är olika.
Vera

Hmm, intressant tankegång:d

Jag tror att om jag hade en häst som obehindrat, oavsett ålder och utbildningsnivå, töltar på i olika tempon även längre sträckor så skulle jag nog glatt låta den tölta på! Nu är det så att jag inte riktigt mött den hästen än, då tölten kräver lite mer än t.ex slängtrav. Om den inte arbetar korrekt och balanserat så kommer taktproblemen av olika art (travtakt, grisepass, viksling mm mm) som ett brev på posten.

Trav, galopp och skritt kan liksom "slarvas" med och utföras utan direkt hård arbetsinsats utan att det blir alltför felaktigt, så upplever jag att det inte är med tölten. Den är liksom lite tetigare än så :crazy: , rätta mig om jag har fel!

Jenny

Jag anser att man skall vänta med att träna tölten tills hästen är tillräckligt stark för att klara av det korrekt. Hästen måste kunna bära sig på ett riktigt sätt med tyngden på bakdelen, med lång överlinje och i balans, innan man kan kräva att den ska kunna bära sig på rätt sätt i tölten. Om man börjar redan när hästen inte byggt upp tillräckligt med muskler och inte är riktigt i balans så är risken större att hästen befäster "fel form och balans" i tölten och arbetar fel, och det blir någonting som man sedan får jobba bort. Det känns ju ganska onödigt, och dessutom utsätter man hästen för påfrestningar som de inte klarar av.

Vissa hästar har lättare för sig och vill gärna tölta. Man kan använda den viljan och energi till att bygga upp töltmusklerna genom "skritt tölt" där du låter hästen gå i tölttakt fast i skritt tempo. Där har du större möjlighet att påverka formen och hjälpa hästen.

Jag tycker dock att man bör vänta tills de övriga gångarterna sitter och hästen bär sig rätt och har god balans, innan man påbörjar tölten. Ofta så blir det bara mycket problem med tölten om man börjar för tidigt, innan hästen är redo.

Använd sunt förnuft, så går det säkert bra!

Det beror så mycket på häst och ryttare tycker jag. Har sett unghästar tölta KLOCKRENT med aktion från inridningen, och andra som behöver töltsättas. Alltså; hästens fallenhet och talang (och inte minst fysiska status) får man ta hänsyn till, och framför allt inte missbruka. Vare sig nu eller sen.

Denna diskussion får mig att tänka på att man läser i en del gamla böcker om tölt som en "energisparande gångart som används när man rider långa sträckor". Så används inte tölten idag! Är det för att vi fått mer kunskap om vad tölt är? Och en strävan att rida en korrekt, fyrtaktig tölt?

Visserligen töltar man glatt på långtur när man rider långt på Island, tillsammans med vänner och bekanta, men jag måste erkänna att många hästar verkligen inte töltar bra på sådana sammankomster:) . Islänningar rider glatt omkring på grisepassare, vikslare och allehanda taktofullkomliga fålar utan att det bekommer dem ett jota!

Ganska skönt. :rofl: Själv befinner jag mig någonstans mittemellan glad grisepassande långfärdsryttare och taktfullkomlig tävlingsryttare, tror jag!

Jenny

okej tack till alla som svarat jag tycker detta är mycket intressant för ingen verkar kunna svara helt säkert på frågan.
de flesta har olika svar och "tycke" alltså gör man oftast det man anser bäst för hästen.

jag håller med om att man ska lära hästen "grundgångarterna" som man säger först så att den kan dom säkert men vad är det som säger att inte tölten ingår i grundgånarterna? det är ju bara vi som säger grundgångarter för att vi gämför med vanliga hästar.

jag kan berätta om när jag en gång skulle rida igång några turhästar det var så att på den gården kunde hästarna antingen tölte eller trava inte både och jag vet faktiskt inte varför men de hästar man red som bara kunde tölta tränade vi trav på och tvärom.

det är därför jag fått för mig att vissa hästar helt enkelt har tölten mkt mer naturligt än traven.

kan även berätta om min häst som när jag började rida han hade jättelätt för skritt trav och galopp men inte orkade många steg i tölten därför red jag de 3 gångarterna i ca ett halvår lite mer men nu helt plötsiligt har han fått svårt för traven istället och är jätteobalanserad i den...därför töltar vi mycket nu och jag kör honom i trav istället.

min tränare sa att man ska alltid under ridturan börja med den gångart hästen har lättast för(tölt eller trav) för att börja det så lätt som möjligt för unghästen.
men jag tror många är rädda för att hästen inte är tillräckligt uppvärmd m.m för att klara att tölta.

men vad är det som säger att man inte bara kan låta hästen tölta naturligt och i sin egen balans för en gång skull såsom den töltar i hagen kanske lite framtung eller med huvudet där den vill, bara den får tölta såsom den gör när den själv får bestämma dock ska det vara rent.

Glöm bara inte att det är mycket som ryms i "det bästa för hästen". Ofta fokuserar vi på hästarna och deras utveckling, deras problem och inte minst deras svårigheter.

Men är vi bäste man, kvinna, tränare eller pedagog för vår häst där och då?

Jag har väl alltid haft inställningen att man ska börja med tölten rätt sent men det stämde inte riktigt med mitt sto som kom från island för lite mer än ett år sen och i stort sett knappt var riden då. (travad framåt på rakt spår - kunde varken svänga eller stanna... :smirk: ) När jag sedan började träna så fanns tölten bara där av sig själv i stort sett! Hon låg väldigt nära tölt (som visserligen var lite passtaktig i början..) och i nuläget väljer hon hellre tölt än trav och då låter jag henne jobba i det istället! Så jag tror det är mycket utifrån hästens förutsättningar, skulle hästen tycka att tölten var jobbig skulle jag inte pressa den långa sträckor som ung!

Det beror väldigt mycket på hästen och dess anlag, jag är inget proffs på unghästträning direkt utan kan bara tala utifrån egna erfarenheter av de hästar jag ridit in. Somliga har det tagit MÅNADER för innan de ens tar ett töltsteg avslappnat, eller töltat överhuvudtaget, andra har töltat första gången man suttit på dem och bett dem öka takten.

Jag har för det mesta gjort så med tölten att om de orkar tölta utan att jag tar i dem så för de tölta så länge de håller takten avslappnat och möjligen med små korrigeringar, annars gör jag en förhållning och byter gångart, vilken det blir beror också på hästen. :) Nu låter det kanske som om jag töltar kilometervis, men det blir oftast ganska korta sträckor som hästen fixar att tölta med så lite kontakt.

Är den trög kanske jag fattar galopp, är den jättepasstaktig byter jag i farten efter en förhållning till trav om den grejar det för att bryta passen och är den travtaktig bryter jag antingen av till skritt& fattar trav istället eller byter till galopp. Om den inte känns trött då blir det skritt istället.

Visar några bilder jag visat förr, såhär tycker jag att man kan låta dem gå om de känns nöjda och glada med det. Inga spänningar, visserligen på framdelen, men det är inte farligt tycker jag i början. Huvudsaken är att de inte hänger i handen.

jag försöker få dem att klara av att gå mer eller mindre utan tygelstöd i alla gångarter innan jag funderar på att samla och korta ihop dem.

hremstolt2.jpg

hremstravl.jpg

hremstolt1.jpg

hremsgal.jpg

hremsskrl.jpg

Jag tror inte att en häst med mycket lätt för tölten tycker att det är 100ggr jobbigare att tölta fritt än att trava fritt så länge den inte pressas att gå fortare eller att mer samlat än den för tillfället klarar.

Bjuder unghästen på tölt så låter jag den tölta. Har den lättare för trav så travar jag mer.

(Hon har piphas, därav de fula bullarna på hasorna. Det är kroniska vätskeansamlingar som kommer av en gammal skada. )

Personligen tycker jag att man ska vänta på tölten tills traven "sitter" bra så att säga. Jag tror man tjänar på det i längden, alltså att inte sätta den pressen på unghästar för korrekt tölt kräver samling, koordination och muskler av hästen.
På Island träffade jag en tyska som hade tävlat VM flera gånger och hjälpte bl a Diddi mfl. Hon hade mycket vettiga åsikter om töltsättning, till exempel töltsatte hon inte en enda av sina hästar innan de varit ridna i två år, dvs vid den lägsta åldern 7 år för hennes del. Hon är mycket duktig och jag har sett flera av hennes hästar, alla kanonduktiga och fina. Jag fick flera mycket professionella råd av henne och även lektioner och jag tycker som sagt att det var vettiga grejer ang töltsättning.

ninni_ skrev:
Personligen tycker jag att man ska vänta på tölten tills traven "sitter" bra så att säga. Jag tror man tjänar på det i längden, alltså att inte sätta den pressen på unghästar för korrekt tölt kräver samling, koordination och muskler av hästen.
På Island träffade jag en tyska som hade tävlat VM flera gånger och hjälpte bl a Diddi mfl. Hon hade mycket vettiga åsikter om töltsättning, till exempel töltsatte hon inte en enda av sina hästar innan de varit ridna i två år, dvs vid den lägsta åldern 7 år för hennes del. Hon är mycket duktig och jag har sett flera av hennes hästar, alla kanonduktiga och fina. Jag fick flera mycket professionella råd av henne och även lektioner och jag tycker som sagt att det var vettiga grejer ang töltsättning.

Jag tror inte att man behöver generalisera så. Titta på hästen jag visar ovan. Hon är sex år och riden hyfsat regelbundet ett par månader. Jag tycker att hon ser ut att tölta korrekt och utan större ansträngning. Hon valde gärna tölt självmant, med en sådan häst känns det onödigt att vänta i flera år på att träna tölten när hon bjuder på det så naturligt.

Det beror nog också på vad hästen har för grundförutsättningar, vad jag läst om tysk islandshästhållning visar en del att deras hästar kanske inte får växa upp på så stora ytor som många svenska eller för all del isländska hästar får, det ger dem ett annat utgångsläge där de måste bygga upp mer muskler än de som redan gått i flock och rört på sig ordentligt utan ryttare och kanske dessutom handhästats mycket.

Svårt att säga något bestämt rätt eller fel alltså.

okej men det var väl exakt det jag skrev? att jag tycker det inte är nåt farligt att låta hästen gå i sin natruliga och fria form utan krav till en början om de har lätt för tölten.

och som du skrev såklart man inte pressar en häst som har svårt för tölt utan då rider man trav tills tölten känns "mogen" att ridas.

för det jag undrade i tråden var mest om man verkligen inte kan låta hästar tölt som har jättelätt för det utan måste pressa dom att trava fast de har svårt för det bara för att man ska rida "grundgårngarterna" först.

jag har ennu en ny fråga

"HUR ofta och länge tycker ni man bör tölta på en unghäst som har lätt för tölten vs svårt för tölten"???

Givetvis kan man aldrig dra alla över en kam, jag tror på att alla hästar är olika individer och det finns nog inte ett enda råd som det inte finns en individ som det inte passar på (phu! hoppas ni kom över alla negationer :crazy: ). Men jag tror att majoriteten av alla hästar mår bäst av att vänta med tölten.

Hennes hästar som jag såg var inte i Tyskland, utan födda och boendes på Island i stoooora "hagar", dvs hagar utan staket (:
Hon har hästar i Tyskland också, merparten av dem importerade från Island också de uppfödda på det sättet. Visst kan hästuppfödningen på Tyskland se annorlunda ut, men även där är det fel att generalisera ;)

ninni_ skrev:

alltså dett är mkt svårt detta ämnet eftersom alla gör och anser olika väääldigt olika har jag märkt..

inte töltsätta hästarna förren de är ridna i 2 år???

jag har alltid hört att man ska vänja hästen + dens kropp vid kommande arbete under dens liv sakta och försiktigt men endå rätt tidigt annars anpassar sig inte kroppen för arbetet.

och jag förstår verkligen inte varför tölten just tölten är så speciell varför inte säga att hon väntade med traven på de hästar som hade svårt för den i 2 år istället?
nej det är ju stört omöjligt det är ju en "grundgångart":cool:

hur gammla har de blivit och skadefri har hennes hästar varit då? det är ju den stora frågan inte hur bra de går just nu för är man bara duktig kan man ju få vilken häst som helst att gå bra när den är vuxen under en viss period men sen hur länge de håller det är ju det som avgör

eller är det inte det vi strävar efter att de ska hålla längre det är väl därför vi är så rädda för att töltsätta dom???

nej jag håller med om att man kan aboslut inte begära att en unghäst ska bära sig i korrekt samling och form men någonstans måste man ju börja lixom;)
bara för att hon väntade 2 år så gick ju inte hästen i en perfekt samling och balans m.m såfort hon töltade första gången med den eller det har du bevis på`?;)

ninni_ skrev:
Givetvis kan man aldrig dra alla över en kam, jag tror på att alla hästar är olika individer och det finns nog inte ett enda råd som det inte finns en individ som det inte passar på (phu! hoppas ni kom över alla negationer :crazy: ). Men jag tror att majoriteten av alla hästar mår bäst av att vänta med tölten.

Hennes hästar som jag såg var inte i Tyskland, utan födda och boendes på Island i stoooora "hagar", dvs hagar utan staket (:
Hon har hästar i Tyskland också, merparten av dem importerade från Island också de uppfödda på det sättet. Visst kan hästuppfödningen på Tyskland se annorlunda ut, men även där är det fel att generalisera ;)

men om vi tar island som exempel då ISLAND det land islandshästarna kommer från det land som avlat fram rasen. det lander måste väl endå veta vad de håller på med?
de rider in sina hästar sent alltså sommaren när de är 4år(de sitter in dom alltså binder dom vid en stolpe och hoppar upp rider sen runt lite några gånger och försöker styra) detta har jag sett så jag vet:crazy:
en får de vila hösten och vintern och börjar ridas igen på våren då de är 5år.(det var där jag kom in och fick rida de hästarna)
de börjar då sin träning. och vad jag erfor så red de alla gångarterna förutom pass då. hade hästen lätt för tölt fick den väl tölta.

du ska oxå veta det att på island är tölten mkt mer uppskattad än traven när jag var där och jobbade i 7veckor och red ut med "gubbarn" jag såg inte en enda som travade på 2timmars tur:eek: sen när jag och min kompis trava för vi tyckte häsarna va helt slut av att tölta hela tiden och red lätt så bara glodde de på varann och skratta vi ska ju inte tala om vad de trodde eller blä:eek:

och så när man red iväg från stallplanen när alla precis hunnit satt sej i sadeln bar de av i tölte ingen igång och avskrittning där inte vad är det typ.

så....ja....vad ska man tro....här i sverige rider vi in våra hästar vid 3års ålder och töltsätter de vid 4 typ...det tycker jag är för tidigt men att rida in vid 4 sen vila tills våren de blir 5 sen rida och töltsätta kanske efter ett halvår ett år när hästen känns mogen det tycker inte jag är fel.

sen får man ju vara brededd på att det tar många år av hårt jobb att bygga upp tölten.

Gullan86 skrev:
okej men det var väl exakt det jag skrev? att jag tycker det inte är nåt farligt att låta hästen gå i sin natruliga och fria form utan krav till en början om de har lätt för tölten.

och som du skrev såklart man inte pressar en häst som har svårt för tölt utan då rider man trav tills tölten känns "mogen" att ridas.

för det jag undrade i tråden var mest om man verkligen inte kan låta hästar tölt som har jättelätt för det utan måste pressa dom att trava fast de har svårt för det bara för att man ska rida "grundgårngarterna" först.

jag har ennu en ny fråga

"HUR ofta och länge tycker ni man bör tölta på en unghäst som har lätt för tölten vs svårt för tölten"???

Hej, lånade knapp menade inte att rikta det till dig, eftersom vi är överens! :) men det var någon som skrev om att det var 100ggr jobbigare för hästen att tölta än att trava tex.

sedan skrev jag ned mina funderingar och erfarenheter.

ninni_ skrev:
Men jag tror att majoriteten av alla hästar mår bäst av att vänta med tölten.

Det har du säkert rätt i. :) De jag har ridit in har kommit från bara tre olika hingstar som gett avkommor med hyfsat lika gångartsanlag.

ninni_ skrev:
Visst kan hästuppfödningen på Tyskland se annorlunda ut, men även där är det fel att generalisera ;)

Ja, okej då, jag tar tillbaka. :p

Gullan86 skrev:
men om vi tar island som exempel då ISLAND det land islandshästarna kommer från det land som avlat fram rasen. det lander måste väl endå veta vad de håller på med?

Det skall man inte vara allt för säker på. jag minns en helt hemsk film som visades på tv ett par ggr där de visade hur "inridning" gick till på någon gård på island. Livrädda hästar och brutal hantering! :eek:

Det finns nu också väldigt mycket bra ridning på island tack och lov, men tyvärr också väldigt mycket bryska metoder och fula knep. Jag har själv inte varit på island, men sett tränare i sverige rida mycket bryskt, och även gått kurser där tränare varit ganska bryska mot hästarna, en helt annan ridning än jag vill se och utföra. Visst fungerar det och går snabbt, men det kanske inte alltid är med hästens bästa i fokus. OBS! Jag generaliserar inte utan vet att det finns både och. :)

Länge tyckte man att isländsk bonnasits var det rätta med hjorthals och tappad bakdel "eftersom det var så man red på island." Det har väl de flesta kommit ifrån nu äntligen.

Gullan86 skrev:
du ska oxå veta det att på island är tölten mkt mer uppskattad än traven när jag var där och jobbade i 7veckor och red ut med "gubbarn" jag såg inte en enda som travade på 2timmars tur:eek: sen när jag och min kompis trava för vi tyckte häsarna va helt slut av att tölta hela tiden
---
och så när man red iväg från stallplanen när alla precis hunnit satt sej i sadeln bar de av i tölte ingen igång och avskrittning där inte vad är det typ.

Där får man fundera själv på vad man tycker verkar mest juste mot hästen, och du tycker säkert som jag att vettigast är att mjuka upp hästen innan man fräser på i tölt, och att skritta av efteråt så att man inte ställer in en flåsig häst i stallet.

Det var också en "trend" som man "lärde" sig i början med islandshästar , att de inte behövde värmas upp, utan det var bara att sticka iäg, för så gör man på island. Det var iallafall argumenten. Nu snackar jag om vad jag "lärt" för inte allt för länge sedan, dvs omkring 1998 tror jag det var.

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 925
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Jag har ganska nyligen köpt min första islänning, och har så klart lite funderingar på detta med gångarterna. Något helt nytt för en...
Svar
4
· Visningar
2 395
Senast: Korven
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka