Tölta på Unghästar

Sv: Tölta på Unghästar

Hugger knapp...
Det där med att binda fast hästen vid en stolpe och hoppa på finns det faktiskt inga seriösa tränare som gör här på Island nu för tiden...Jag har bott här i 12 år nu och jobbat med hästar större delen av tiden och endast på en av de gårdar jag arbetat på har "longeringsstång" förekommit. Jag har också sett den hemska filmen och vet inte riktigt var filmteamet hade hamnat...Men angående disskussionen tölt på unghäst så töltas det ganska ofta på unghästar här OM de har lätt för det, å andra sidan är ett normalt ridpass på en unghäst oftast mycket kort (sällan mer än 30 min oftast kortare) så de tränas ofta en kort tid men intensivt, om det är bra eller inte vet jag inte men jag tycker att det är lättare att behålla viljan och glädjen i hästen om man rider i förhållandevis högt tempo (varesig det är trav eller trav och lite tölt) en kortare tid än att rida länge i lungt tempo. Har just börjat rida 3 hästar som blir 4 år i sommar, en bara travar (efter Suðri från Holtsmúla) och jag gör inga försök att tölta henne, en töltar mest, så hon får än så länge gå som hon vill men jag vill helst försöka låta henne trava åtminstone hälften av ridturen och den tredje har lika lätt för trav som tölt och honom rider jag målmedvetet i tölt en liten bit varje ridtur så att han inte ska glömma det som han ju gör helt naturligt.

Gullan86 skrev:
men om vi tar island som exempel då ISLAND det land islandshästarna kommer från det land som avlat fram rasen. det lander måste väl endå veta vad de håller på med?
de rider in sina hästar sent alltså sommaren när de är 4år(de sitter in dom alltså binder dom vid en stolpe och hoppar upp rider sen runt lite några gånger och försöker styra) detta har jag sett så jag vet:crazy:
en får de vila hösten och vintern och börjar ridas igen på våren då de är 5år.(det var där jag kom in och fick rida de hästarna)
de börjar då sin träning. och vad jag erfor så red de alla gångarterna förutom pass då. hade hästen lätt för tölt fick den väl tölta.

du ska oxå veta det att på island är tölten mkt mer uppskattad än traven när jag var där och jobbade i 7veckor och red ut med "gubbarn" jag såg inte en enda som travade på 2timmars tur:eek: sen när jag och min kompis trava för vi tyckte häsarna va helt slut av att tölta hela tiden och red lätt så bara glodde de på varann och skratta vi ska ju inte tala om vad de trodde eller blä:eek:

och så när man red iväg från stallplanen när alla precis hunnit satt sej i sadeln bar de av i tölte ingen igång och avskrittning där inte vad är det typ.

så....ja....vad ska man tro....här i sverige rider vi in våra hästar vid 3års ålder och töltsätter de vid 4 typ...det tycker jag är för tidigt men att rida in vid 4 sen vila tills våren de blir 5 sen rida och töltsätta kanske efter ett halvår ett år när hästen känns mogen det tycker inte jag är fel.

sen får man ju vara brededd på att det tar många år av hårt jobb att bygga upp tölten.

Jag kan bara beklaga att du tydligen var på ett ruskigt dåligt ställe. På gården jag var skulle detta aldrig varit möjligt. Visst märktes mentaliteten hos vissa andra, men som sagt, generalisering funkar ju inte alltid... På "min" gård var vi ytterst noga med att hästarna trivdes med sitt jobb, fick omväxlande och framförallt LÅNGSIKTIGT arbete, som på alla sätt bidrog till att hästarna skulle vara i gott skick och ridbara i lång tid framöver i alla gångarter och på korrekt sätt.

Ang hur bra tölt tyskan senare fick fram hos sina hästar efter två års ridning så kan jag påpeka att allt jag sett varit perfekt. Fick chansen att se på första gången hon töltsatte en sjuåring, och eftersom den redan var så välriden, bärig, smidig och stark och reagerade perfekt på små hjälper var det en fröjd att se! Så taktren och fin tölt på halvlång tygel har jag aldrig sett en häst ta på första försöket under ryttare.
Men igen, alla hästar är ju olika.

moli skrev:
Jag tror inte att man behöver generalisera så. Titta på hästen jag visar ovan. Hon är sex år och riden hyfsat regelbundet ett par månader. Jag tycker att hon ser ut att tölta korrekt och utan större ansträngning. Hon valde gärna tölt självmant, med en sådan häst känns det onödigt att vänta i flera år på att träna tölten när hon bjuder på det så naturligt.

Det beror nog också på vad hästen har för grundförutsättningar, vad jag läst om tysk islandshästhållning visar en del att deras hästar kanske inte får växa upp på så stora ytor som många svenska eller för all del isländska hästar får, det ger dem ett annat utgångsläge där de måste bygga upp mer muskler än de som redan gått i flock och rört på sig ordentligt utan ryttare och kanske dessutom handhästats mycket.

Svårt att säga något bestämt rätt eller fel alltså.

Hästen ser ju ut att gå i rätt takt, men bär sig inte rätt. Hon har en hyfsad rygglinje, men knäcker av framför manken. Det syns att hon inte kommer upp ordentligt med främre delen av ryggen och kan därigenom inte heller lyfta "överlinjen" av halsen. Hon har mestadelen av sin vikt på framdelen istället för på bakbenen. Detta är tydligast på första bilden. Det är dock mycket trevligt att se att du rider henne i en så fri form så att hon själv får försöka hitta balansen!

En häst kan ha lätt för en gångart utan att vara mogen för att utföra den rätt. Hästen på bilden har säkert lätt för takten, men behöver MYCKET med grundträning för att kunna bära sig i rätt form. Tölten är rent samlingsmässigt lika ansträngande som en piaff för hästen, om den utförs på rätt sätt. DEt krävs mycket styrka och smidighet för att hästen ska klara av det.
Därför anser jag att man ska börja senare med just tölten, och vänta på att man byggt upp hästen i de andra gångarterna först, så att de har en stark lång överlinje och så att det har lärt sig att flytta över vikt på bakbenen. Som ni säkert förstått sen tidigare så håller jag på med en del akademsik träning, och det är genom den som jag uppnår denna styrka hos min häst.

Genom att vänta med töltträningen tills hästen är stark nog, undviker man att bygga upp fel sorts muskler och undviker spänningar. ett bra inledande arbete för tölten (när hästen blivit redo) är att jobba mycket i "skrittölt" från marken, där man har bättre förutsättningar att rätta till formen och tempot än från ryggen. Hästen får även bygga upp "töltmuskler" utan att ha en tyngd på ryggen.

Sen gäller det självklart att hitta en balans mellan hästens glädje för gångarten, framåtbjudning av egen vilja så att säga, och träningen av den. Man vill ju heller inte att de ska bli hämmade och tappa lusten för tölten, om det nu är en gångart som faller sig naturligt för dem... allt är en balansgång!

Men detta är ju bara min åsikt...

Senast ändrad:

*KL*

Som en allmän reflektion så tycker inte jag att det går att sätta upp några regler eller förhållningar för hur det skall gå till. Hästarna har olika kvaliteter och färdigheter, och ryttarna som rider in är det också olika status på. Sen har vi alla olika förebilder och mål när det är färdigt.

Det är också svårt att säga att X tränare gör si; det gör det inte smartare, mera rätt eller ens möjligt för Y amatör att fixa samma sak ...

Vill man ha en mall, så finns andra intressen som är lättare att stoppa in i ett fack - det låter sig inte göras så lätt med levande ting.

Gullan86 skrev:
Jag har funderat på en sak nu sen jag läste tråden om att falla ner i trav...

Det handlar om en unghäst och det blev mycket prat om tölt och hur mkt man igentligen ska träna tölt på en unghäst.

Jag kom då att tänka, varför ska man igentligen träna så himla lite/korta sträckor tölt när det är helt okej att trava hur mkt som helst:confused:

Allt det finns ju många unghästar som har lättare för tölten än för traven endå så tvingar man dom att trava innan man "töltsatt" dom alltså jag fattar inte riktigt vad det är som är så himla "heligt" med tölten det är ju som vilken annan gångart som helst för islandshästen eller har jag helt fel?:eek:

Jag har tänkt på detta från och till och jag kan inte riktigt förstå varför man inte får tölta lika mycket som man får trava??? alltså har hästen lätt för tölt så går det ju lika snabbt att bygga töltmuskler som det gjorde för hästen att bygga travmusklerna när man red in den eller det är kanske fel?

Men även om det tar längre tid att bygga upp tölten rätt på en unghäst så förstår jag inte varför man måste vara så otroligt försiktig med just den gångarten när man kan kasta sig fram i slängtrav utan att någon rynkar ögonbrynen.
Det är en stor kontrast däremellan när någon kommer töltandes med sänkt rygg och underhals som en hjort.
Då klagar folk som jag vet inte vad.

Nej det är nåt jag inte förstår riktigt, förklara gärna eller kom med era åsikter.

Hej! Ja håller emd dig! JA ahr en unghäst han har svårt för traven, men avd ja ahr lärt mig av Magnus lindqvist (kanske du vet vem de är? världsmästare i pass 250 m) Så har han sagt till mig att ju mer ja tötar han ju mer framtung blir han ju. och som belöning sen efter ha tölten en ganska bra bit så släpper man ner han till trav och där efter tycker han de är kul med trav.. och då travar ja en bit.. så får han töta eftersom han tycker de är lättare. och ja tycker han har blivit mycket bättre båda tölt och trav. Så ja tror de beror på vad de är för häst om den har lätt för trav eller tölt. och så man får anpassa sig efter sin egen häst =)

Gullan86 skrev:
Jag har funderat på en sak nu sen jag läste tråden om att falla ner i trav...

Det handlar om en unghäst och det blev mycket prat om tölt och hur mkt man igentligen ska träna tölt på en unghäst.

Jag kom då att tänka, varför ska man igentligen träna så himla lite/korta sträckor tölt när det är helt okej att trava hur mkt som helst:confused:

Allt det finns ju många unghästar som har lättare för tölten än för traven endå så tvingar man dom att trava innan man "töltsatt" dom alltså jag fattar inte riktigt vad det är som är så himla "heligt" med tölten det är ju som vilken annan gångart som helst för islandshästen eller har jag helt fel?:eek:

Jag har tänkt på detta från och till och jag kan inte riktigt förstå varför man inte får tölta lika mycket som man får trava??? alltså har hästen lätt för tölt så går det ju lika snabbt att bygga töltmuskler som det gjorde för hästen att bygga travmusklerna när man red in den eller det är kanske fel?

Men även om det tar längre tid att bygga upp tölten rätt på en unghäst så förstår jag inte varför man måste vara så otroligt försiktig med just den gångarten när man kan kasta sig fram i slängtrav utan att någon rynkar ögonbrynen.
Det är en stor kontrast däremellan när någon kommer töltandes med sänkt rygg och underhals som en hjort.
Då klagar folk som jag vet inte vad.

Nej det är nåt jag inte förstår riktigt, förklara gärna eller kom med era åsikter.

När tränaren rider in hästar, får dom välja gångart helt själva i början. vill dom tölta (som oftast blir grisepass) får dom gå i det, och vill dom trava får dom gå i trav.
i början är det viktigast att få unghästen att tänka och lyssna framåt och på förhållande.
sen så kan man ju mer man lärt hästen om hjälperna, kräva mer samling och på så sätt kanske få fram en ren tölt m.m.
En av hästarna hon ridit in nu (blir 4 i år), har visat sig vara en ren naturbegåvning.
Travade första 2månaderna typ, började sen ta 3-4 töltsteg i nedförsbackarna och nu töltar (om än ngt passtaktigt) på kommando och har väldigt lätt för det också.
så det handlar nog helt på hur hästen är som individ.
Vad den visar sig ha talang för..

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 925
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Jag har ganska nyligen köpt min första islänning, och har så klart lite funderingar på detta med gångarterna. Något helt nytt för en...
Svar
4
· Visningar
2 395
Senast: Korven
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka