Tölta över bommar

tildemani

Trådstartare
Funderar på att köpa lite bommar. Jag bara undrar om det är bra att låta en islandshäst gå över bommar? Det borde väl vara bra om man töltar över dem för då lyfter ju hästen mer på benen och det är ju jättebra om den gör det när man töltar? :) Jag har även tänkt att höja upp bommarna 10-20 cm, är detta ok? Sedan har jag tänkt att köpa lite koner mm. Har ni några tips på roliga övningar man kan göra med koner o bommar?

Tacksam för svar :):bump::banana:

Sv: Tölta över bommar

Jag skulle inte rekommendera att tölta över bommar, och speciellt inte om du höjer upp dem- tölten är fyrtaktig och har inget svävmoment, därför blir det helt fel för hästen om den ska över bommar också samtidigt.
Trava över bommar och cavaletti däremot, det är kanonbra gympa!
Var noga att anpassa avståndet rätt bara.

Andra tips är att ställa koner i en varje "hörn" på volten, och vid konen göra halt och göra en kvarts bakdelsvändning (eller framdelsvändning) och sen fortsätta till nästa.
Du kan lägga bommar snett, som du ska gå sidvärts över, osv.

Nu längtar jag efter vår framtida paddock med fina cavalettis!! :D

Sv: Tölta över bommar

Det finns inget svävmoment i tölten, därför bör du inte tölta över bommar med hästen. Det skulle nog förstöra tölten mer..

Men däremot att trava och galoppera över bommar är bra! Det kan göra att hästen får lättare att hitta takten, man kan förlänga svävmomentet osv. :) Se bara till att ha rätt avstånd.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
13
· Visningar
854
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka