tölt träning

FrittePower

Trådstartare
Hur får man egentligen fram på tölten på en islandshäst? Jag är nyfiken, rätt ny i denna värld och det vore kul att lära sig mer :p

Vi har en unghäst på sex år som vi tränar med försiktiga framsteg, han har inte varit riden speciellt länge och just nu är det mest "uppfostring" som behövs :D Just nu uppmuntar vi mest dom få steg han tar, vi hoppas mycket på honom men vi vill inte pressa honom utan han måste få växa upp och bli mer säker i övriga gångarter. (och mer säker att rida :devil: :p)

Har ni några tips sen på hur vi kan gå vidare och när kommer man till det stadiet då man kan begära lite mer?

KRAM

Finns nog många teorier om detta ! Har själv ingen erfarenhet utav att rida in unghästar, men med tanke på min ridfilosofi i övrigt så stämmer väl den med vad du redan berättat. Bygg upp hästen genom grundridning med uppbyggnad av överlinjen så att den redan från början klarar att gå lösgjord i alla gångarter (även i tölt)även om den är lång och låg. När den väl klarar detta är det väl mer på sin plats att kräva mer samling, öpnna i tölt, tempoväxlingar mm. Vet inte om det finns ngn speciell töltträning, då en bärig tölt bäst tränas upp genom det jag redan skrivit (grundläggande dressyr-bärighet på bakdelen)Det fins säkert ngn som kan utveckla dettta eller ngn som har en helt annan teori! :angel:

Hur och när man börjar träna tölten har ju rätt mycket att göra med vad hästen själv väljer för gångart. En del hästar väljer ju att tölta, och då handlar det ju mest om att träna fram traven...

Min häst var "tregångare" de första månaderna jag red honom. Jag hade då tränat honom från marken i 3-4 månader, och när jag började rida valde han trav - inte ett steg i tölt eller pass! Jag red skritt, trav och galopp tills jag tyckte att hästen var styrbar både på ridbana och ute, och hade hittat någorlunda balans under ryttare. Det tog 2-3 månader, men då valde jag avsiktligt att ta det långsamt och försiktigt.

Så långt hade jag gjort hela inridningen själv, men sedan började jag rida för instruktör som hjälpte mig med töltträningen. Det vi gjorde var att börja samla hästen i skritt (vilket min häst tyckte var jättesvårt - vaddå drivande och förhållande hjälper samtidigt!?!) och sedan försöka rida fram i tölt. Tragglade väl med det nån månad och sedan fanns där plötsligt grisepass!!! Vilket i det läget var ett framsteg. Så småningom blev det dock mer och mer tölt av det, och nu bar min tregångare blivit femgångare (än så länge med otränad pass).

Bästa tipset till dig tycker jag är att ta hjälp av en instruktör som kan se vad just din häst behöver för träning för att bli en bra tölthäst.

Bästa tipset till dig tycker jag är att ta hjälp av en instruktör som kan se vad just din häst behöver för träning för att bli en bra tölthäst.

Jo, där håller jag med, men se till att få ngn som är riktigt bra och erkänd, en del instruktörer har ju förmågan att visa upp snabba resultat, det var därför jag skrev detta med att jag i bland är skeptisk till töltträning, just för att man till varje pris ska få hästen att tölta, och det ibland innebär att dra upp huvudet eller i bland samla för mkt innan hästen lärt sej att gå lösgjord. Sen är det ju precis som du skriver, det beror ju på hur lätt hästen har för tölten, en del kan man ju rida i mer låg form och sakta samla därifrån genom driving och halvhalter, medan andra verkligen måste kunna samla sej från skritt för att få till några töltsteg överhuvudtaget. Men då är det ju viktigt att hästen verkligen klarar samlad skritt först, annars leder det bara till spänningar.

men nu ska jag inte komma med mer förmaningar, b

:) Bra att du tog upp detta!

Jag o pålle råkade tyvärr ut för en sådan tränare vilket bara medförde spänning och mycket jobb att "komma tillbaka". Nu är jag mycket visare :p och vill verkligen varna andra för sådana tränare!

lena

tack för alla bra svar! Våran isis är riden som tregångare men är ( eller ska bli :D) en femgångare.

Han söker sig gärna neråt i form och är mycket trevlig, men jag tror att hans grund behöver fortsättas att bygga på. Vi tar det lugnt och försiktigt. Han är en mycket busig unghäst som behöver lära sig att använda all energi på rätt grej ;)

Hans nackdel är väl att han kan bli aningen framtung och ramlar iväg åt sidorna när man närmar sig en förhållning. Men ibland när det går bra då blir man så stolt :love:

Man får väl börja snoka runt lite efter bra tränare i närheten som vi tycker det känns rätt med. Men det får nog bli lite senare. Just nu känns det som man har något att ge honom fast sen vore det ju bra att man har någon som kollar att man är påväg till rätt riktning.

Man blir ju lite osäker ibland. Man vill ju att allt ska bli så rätt och att hästen ska må bra! Och jag är som sagt rätt ny i denna underbara islandshäst värld och nybliven islandshäst ägare så då tycker jag det är bra att våga fråga :)

KRAM

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 003
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka