Tölt- och travhjälp

O

OlleAtlas

Hej hej
Jag funderar mycket på hur man egentligen ger en tölthjälp. Och hur man ger en bra travhjälp. Nu sker det lite på känn, men jag kan inte svara exakt hur jag gör. Jag försöker hitta ett sätt att berätta för hästen att det är tölt jag vill rida, utan att samtidigt spänna ihop den. Samt att få lättare att välja mellan tölt och trav utan att behöva lätta på sitsen för trav. Jag fick ett tips på travhjälp som jag testat några gånger, den funkar för det mesta, men inte alltid.

Det handlar väl om att hästen ska förstå vad du gör? Funkar en hjälp bara ibland beror det kanske på att du ibland är tydlig och ibland otydlig?
Min pålle väljer traven framför tölten och särskilt när han är otränad så måste jag vara jättetydlig i hjälperna för att han inte ska missförstå mig med vilje och välja den gångart han föredrar.
Annars tycker jag röstkommandon är bra, särskilt när man tränar unghästar eller vill få en okänslig häst känsligare. Har hästen väl förstått röstkommandot kan man göra de övriga hjälperna allt mindre (t ex bara flytta tyngdpunkten när man ska trava så man inte behöver använda lätt sits).

Lycka till!

Hej!
Jag börjar alltid att markarbeta hästarna från grunden. Tölten marktränar jag genom dubbellongering, en mycket bra början.

TYcker att du ska ta hjälp av en instruktör som kan visa de de olika gångartena och hur man tränar upp dem...knepigt med alla dessa gångarter att hålla reda på.

Sam

Hm, jag vet nästan inte hur jag gör egentligen. När jag började rida islandshäst så var alla hästar jag red såpass välskolad att de kunde skilja på trav och något töltartat (jag kunde inte känna skillnaden men det var åtminstone inte trav :angel:) och jag upplevde det inte som något egentligt problem det blev vad jag tänkte.

Det jag försöker med nya hästar är att i tölten samla och försöka få hästen trampa under sig och i traven ge efter en aning och eventuellt flytta vikten framåt en aning, sedan får man känna sig fram efter vad som funkar. Jag är tyvärr ganska yvig i mina rörelser och gör nog ofta för stora vikthjälper.

Jag rider regelbundet för instruktör, har egentligen inga problem med tölten. Eller traven heller, när vi får till den.Jag uttryckte mig nog lite otydligt.:confused: Grejen är att jag funderar massor på vad jag egentligen gör. Jag menar, jag kan få tölt genom att försöka samla hästen, skritta långsamt med mer energi osv. Men på så sätt skapar jag ju samtidigt en spänning i hästen. Men jag tycker inte riktigt om den metoden. Får även trav, för det mesta, genom att lätta på tygeln och lätta i sätet, men gillar inte den metoden heller. Jag skulle vilja hitta ett sätt att berätta "tölta", eller "trava" som skulle funka även på t ex långa tyglar. Inte för att jag vet om det överhuvudtaget går, men jag funderar och funderar. Rösthjälp tror jag verkligen på. Kan kanske en "takthjälp" funka, dvs att röra sätet i olika takter?Äh, jag kanske är ute och cyklar. Eller funderar på något helt orimligt. Bara så bra att veta hur ni andra gör.

Tölt, spänn magen och sträck på dig, beroende på hästens utbildningsgrad så antingen sitter du tungt på den (välutbildad och självbärig) eller så lättar du från sadeln ( unghäst). Ta bak underskänklarna något, håll om med låren.

Trav, luta överlivet 2 cm framåt, släpp låren lite och tänk trav.

Utöver detta kan man ur sen sluta fata tölt och ur en öppna trav då dessa skolor underlättar för hästen att falla in i rätt gångart.

Tack för era svar. :bow: Jag tycker att detta är otroligt spännande.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 557
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Roheryn
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 306
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar