Tölt och andra gångarter

J

Jullan

Hur lär man en vanlig ridhäst gångarter som tölt, pass m.m.? Hur lång tid brukar det ta? Någon som har prövat att lära sin häst t.ex. att tölta? Hur gick det. Skulle vara roligt att höra.:)
 
Sv: Tölt och andra gångarter

Dessa gångarter, tölt o pass ex, är något som hästar har medfött. Tex då islandshästar. Det är inget man kan lära en häst. Om hästen naturligt visar anlag för dess gångarter i hagen exvis, så kan man utveckla det, men det går inte att lära en häst, ex halvblod eller dylikt att gå i dessa gångarter. Så vill du ha en häst som kan tölta, så får du nog skaffa dig en islänning..
 
Sv: Tölt och andra gångarter

Dock finns det en del icke-tölt-raser som kan ha anlaget i sig! Jag har ridit ett varmblod som töltade, och det är inte helt ovanligt att just varmblod av travstam kan visa lite pass eller tölt, eftersom de kan ha anlaget från amerikanska varmblod som tävlas i passlöp i stället för travlöp. Har även hört om enstaka töltande exemplar i andra raser.

Om du tror att din häst har anlag, (tex om den tagit pass/tölt-steg i hagen eller vid ridning) gå in och bläddra i islandshästforumet där många duktiga folk skriver om hur man tränar in tölten på t.ex. unghästar.
Om det inte är nåt speciellt som får dig att tro att just din häst kan ha anlagen är det ingen idé att du försöker med det.
 
Sv: Tölt och andra gångarter

Vad jag vet så måste hästen ha enlag för det. Travare med vissa amerikanska linjer kan passa och även tölt kan visas fram

kompisen helamerikanska kan tölta men inte passa, men inget hon uppmuntrar då den kan störa hennes renare trav om hon skulle få muskler att tölta, kan bli orena övergångar
 
Sv: Tölt och andra gångarter

"Alla hästar kan tölta men de flesta vet inte om det":angel:
Skämt åsido, det måste finnas anlag för att de ska kunna tölta. Det finns som andra här har påpekat en del travare som har en töltliknande gångart.
Men det går inte att jämföra med islandshästen.:)
 
Sv: Tölt och andra gångarter

oharmoniskt.jpg


Det var några här som påstod att detta skulle vara tölt, jag vet inte. :confused: Men hästen är ett Engelsk fullblod.
 
Sv: Tölt och andra gångarter

Mitt varmblod kan "tölta"!:) Jättebekvämt!
Fast när travare töltar heter det vixla!
 
Sv: Tölt och andra gångarter

Medryttarhästen, som är ett varmblod, kan tölta:) Har även ridit andra travare som kan passgång. Men det är, som det redan har sagts här, något hästen måste "ha i sig" om man säger så;)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp