Sv: tölt kostgjord och naturlig
Finns inget som heter naturlig ridning eftersom ridning överhuvudtaget inte är naturligt för en häst.
Allt vad vi gör med en häst är onaturligt.
En häst i de fria går inte i vad vi människor kallar i rätt form när de travar(gå på tygeln)
Utan de går om om vi travar dom på lös tygel huvudet avslapplat frammåt. vad vi kallar framvikt.
Jag tror inte framvikt sliter lika mkt som om man rider på fel underlag i rätt form...
En ryttare som försöker rida en häst i form och ska pixla med att försöka omvända vikten från fram till bak och misslyckas kan skada enhäst oerhört mkt mer.
Än om en ryttaren som skrittar på lösa tyglar 6 dagar i veckan på en annan häst!
Hästen är gjord för att klara av större delen av sin vikt på just framfötterna den har vikten där naturligt när den är fri från ryttare.
Se på alla turridningshästar/ridskolehästar som dagarna ända går med vikten på framdelen de går på bogarna och endå kan de hålla 20år utan problem.
Dessutom går dom inte som en hobbyhäst 1 timme om dagen utan snarare 2-3 timmar 5-6 dagar i veckan år ut och år in.
De får ingen sommarvila heller för då hyrs dom ut till sina respektive hästskötare!
Jag tror att hästens kropp är som människan den anpassar sig till livet..
Men att sälja en häst som gått på ridskola i vi säger 10 år på nybörjarlektionerna och som sen säljs till en som kan rida ska man gå in och bygga om en sådan häst som gått på ett visst sätt i över 10 år så tror jag skadorna kommer som ett brev på posten..
För deras kropp är inte van att gå annat än på framdelen.
Varför tror ni så många hästar blir halta när de säljes??
Jo för den nya ägaren rider helt olikt den förra.
Kolla bara på min bror som har ett kortare ben än de andra han är 32 år och har fått så här sedan han föddes.
Han lider inte för hans kropp är van vid att gå snett.
Men nu ska han opereras och har fått inlägg i skorna och går efter 32 år rätt rakt och fint..
NU har han så ont så han ligger hemma och gråter för kroppen är inte alls van att gå rakt alla muskler i hans kropp är byggda för att gå snett.
Kommer ta oerhört lång tid att bygga om hans muskler och välja kroppen långsamt med att gå rätt/rakt.
Så att alla hästar går sönder om man inte rider dom i "rätt" gå-på-tygel-form stämmer ju uppenbart inte.
För då är alla ridskolehäsatrna och turridningshästarna mirakelhästar!
Finns hästar som töltar i hagen i mkt flott tölt så som vi eftersträvar..
Skillnaden mellan bilderna är ju att först är energilös tölt det är skritt som rids och som blivit ett taktfel.
Översta bilden är ökad tölt som jag sa innan en häst kan göra i hagen själv.
Hästar oftast hingstar som vill visa upp sig kan trava på tygel form också men det är inte speciellt ofta dom gör så utan mer när de vill visa upp sig..Parningsdans vill jag nog kalla de är.
Alla djur har en parningsdans=)
En hingst som sover eller lunkar fram i skritt kommer inge sto välja..
Men visar han upp sig hur stor och ståtlig han är och med stora vackra steg så kanske han får till de
Sen har vi männískor bestämt att ska vi rida dressyr och tävla SKA en häst gå si och så..Så vill jag tävla dressyr få rjag helt enkelt lära mig rida dess utförande.
vi har bestämt att en bra tölt ser si och så ut och vill man tävla tölt får man anpassa sig och följa dess regler.
Nu påstår jag inte att alla ska ut och rida på lång tygel i alla gångarter men jag vill kunna påstå att en häst akn hålla i månag är OM man viljer att rida så!