Tölt-hjälper.

Sv: Tölt-hjälper.

Samlar ihop hästen lite innan, driver den mot bettet och smackar!
Men min häst är ganska lätt töltad.

Halvhalt, håller om med överskänkeln och smackar så töltar han för det mesta, om han är lat den dan så använder jag underskänkeln tillsammans med överskänkeln.

Höjer handen något, drar in magen lite (vinklar bak bäckenet) och smackar lite. Då töltas det friskt. (har dock travare och inte islänning men tölt är det likaväl!)

en travare kan inte tölta.. dock passa kan de.. inte de du menar??

Är det en travare på din användarbild? Har du någon töltbild?

Jag har också haft töltande travare men jag tränade aldrig tölten, den bara blev ibland, på den ena hästen när hon inte orkade trava långsamt, på den andra när jag höll in henne när hon ville springa.

Mina tölthjälper från (fri) skritt är halvhalt då jag bromsar med sätet och tyglarna, kort skritt först långsam takt sedan ökar jag takten (rör höfterna snabbare) och kommer in i tölten.

jag samlar hästen, ser till att han har med sig bakdelen sen ökar jag sakta men säkert tempot, gungar med i takten.

Gazzan skrev:

jo, inte särskilt många travare kan tölta men det finns de som kan, känner själv en av dem..... men du har rätt i att det är mer vanligt att de passar... :)

Jag samlar ihop henne i den formen jag anser henne behöva just då, ibland är hon så framåt att jag inte ens behöver göra något annat än att smacka lite och luta mig en aning bakåt. Andra dagar kan jag behöva ge henne 20-100 meter att förbereda sig samt få igång henne..

Men innan är det en halvhalt, lirkande och smackande (lågt annars drar hon iväg) och i vissa lägen underskänkeln. Jag föredrar den fria formen och hon töltas oftast på långtygel varpå jag endast behöver göra en halvhalt för att hon skall komma tillbax till tölten om hon skulle falla ur.

Joho du, travare kan visst tölta! Jag red en varmblodstravare som jag tränade tölt på. Kunde gå klockrent i tölt.
Det finns fler raser än bara islandshäst som kan tölta och (amerikanska) travare är en sådan ras

Har haft lite problem med att få in medryttarhästen i ren tölt, men idag gick detmkt bättre tack vara era tips!
Tack så jättemkt!:bump: :bow:

Gazzan skrev:

jo travare kan tölta klockrent :) sen dock lite roligt ut för de ovana ögat.

emjo skrev:
Har haft lite problem med att få in medryttarhästen i ren tölt, men idag gick detmkt bättre tack vara era tips!
Tack så jättemkt!:bump: :bow:

Vad kul :).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sweden International Horse Show bjuder på både sport, kunskap och inspiration om islandshästar. Nu finns startfältet i World Cup Tölt...
Svar
0
· Visningar
38
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka