Tollare eller jaktgolden som aktiv tränings/tävlingskompis..

Jag röstar på golden;)

Bretontiken vi köpt är en otroligt go och rolig liten hund! Men det är stor skillnad mot jaktlabbarna vi är vana vid. Man märker att det är en hund som ska jobba före skott och inte efter om man säger så. Hon har inte alls den "Will to please" som en retriever, inte svårlärd på nåt sätt men det är MYCKET hund.
Ska bli så jäkla kul att åka upp till Jämtland och småjaga lite nästa höst!!
Å söt är hon:love:
http://i651.photobucket.com/albums/uu232/maria53/Mobile Uploads/2015-10/9B378B16-02C1-446F-AC58-13225AA0147D_zpsosodyang.jpg

Intressant jag trodde de var ganska lika spaniels i arbetssättet fast mer extrema jakthundar bara, men de ska bara jobba före skottet alltså :) Så himla söt!! önskar att alla spaniels fortfarande såg ut så :love:

Intressant jag trodde de var ganska lika spaniels i arbetssättet fast mer extrema jakthundar bara, men de ska bara jobba före skottet alltså :) Så himla söt!! önskar att alla spaniels fortfarande såg ut så :love:

Den är en stående fågelhund, så den jobbar som en pointer/setter. Men dom apporterar också.

Å andra sidan har min nuvarande hund precis samma extrema glädje och fart som jaktgoldens, svansen går i ett, men utan fokuset, känner då att en tollare kanske vore skönt, något lite mer samlat att jobba med :idea: älskar hundar som är glada utåt men vet jag inte om jag vill ha 2 st samtidigt av den sorten med all energi. Samtidigt vill ja en hund som aldrig tackar nej till vad jag vill träna, och då kanske tollaren är fel i vissa lägen, iom att de kan vara svårmotiverade :idea:
Av det du säger så hade jag valt bort Golden, just för att de kan vara otroligt flamsiga och svårstyrda av den anledningen.

Sen gäller det såklart att göra son läxa (som med alla) men en bra tollare vill jobba och är inte svårmotiverad. (Upplever jag)

Hur känner du för labbar? De känns ju som mindre flamsiga jämför med Golden men betydligt jämnare och trevligare än tollare tycker jag :)

Av det du säger så hade jag valt bort Golden, just för att de kan vara otroligt flamsiga och svårstyrda av den anledningen.

Sen gäller det såklart att göra son läxa (som med alla) men en bra tollare vill jobba och är inte svårmotiverad. (Upplever jag)

Hur känner du för labbar? De känns ju som mindre flamsiga jämför med Golden men betydligt jämnare och trevligare än tollare tycker jag :)
Labbarna är helt fantastiska att jobba med. Våra båda har gett allt och lite till sedan dag 1! Rekommenderar dom starkt!

Labbarna är helt fantastiska att jobba med. Våra båda har gett allt och lite till sedan dag 1! Rekommenderar dom starkt!
Ja men precis! Labbar känns mycket mer arbetsvilliga/föriga/fokuserade (jakt/dp-sorterna alltså inte de sälformade typerna med pansarskalle :p ) än tollare och Golden.

Jag älskar Golden som ras (kanske mest min egen dock :D) men den där flamsigheten är inte alltid så enkel att kanalisera alltså :D och det skulle säkert kunna bli väldigt kul för TS med två flamsjönsar ;) :love: (jag hade blivit gråhårig av två flamsiga hundar - det räcker med en som gör att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta när han jönsar sig :D)

Tycker labbar är riktigt trevliga också :) hade förmånen att få vara hundvakt åt en bekants jaktlabrador för något år sedan i hela 2 veckor :love:. Men av någon anledning har jag dock aldrig sett mig som en labbe person utan alltid varit svagast för goldens, tror jag saknar pälsen en del på labben och att golden ju har sin speciella glädjeutstråning ändå. En nackdel med labbens päls jag fick uppleva är all päls som fälls konstant och är svårar att få bort än en goldens, lite synd :angel: Men ska överväga labben lite mer :up:

Ja men precis! Labbar känns mycket mer arbetsvilliga/föriga/fokuserade (jakt/dp-sorterna alltså inte de sälformade typerna med pansarskalle :p ) än tollare och Golden.

Jag älskar Golden som ras (kanske mest min egen dock :D) men den där flamsigheten är inte alltid så enkel att kanalisera alltså :D och det skulle säkert kunna bli väldigt kul för TS med två flamsjönsar ;) :love: (jag hade blivit gråhårig av två flamsiga hundar - det räcker med en som gör att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta när han jönsar sig :D)

Har du enbart en golden utläser jag då? :D Jag kan mycket väl tänka mig att blir det tollare nu så kommer hunden efter det kanske bli en golden, tänker som du skriver att en flamsig hund åt gången är lagom ;). Annars har jag ju också övervägt att min nuvarande hund antagligen skulle gå riktigt bra ihop med en jaktgolden-kompis att flamsa runt och få glädjeryck med :love:

Hur är det med storleken på jaktgolden tikar? en sak som väger tungt för tollaren är storleken, dels för att jag är rätt kort själv och för att min nuvarande hund är strax under 40 i mkh. Vill ju att de ska passa ihop storleksmässigt också ;) Varierar det mycket mellan uppfödare hur mycket päls de har och storleken? Ser ibland riktigt snygga smäckra lite smalare goldens medan vissa nästan ser ut som vanliga :)

Har du enbart en golden utläser jag då? :D Jag kan mycket väl tänka mig att blir det tollare nu så kommer hunden efter det kanske bli en golden, tänker som du skriver att en flamsig hund åt gången är lagom ;). Annars har jag ju också övervägt att min nuvarande hund antagligen skulle gå riktigt bra ihop med en jaktgolden-kompis att flamsa runt och få glädjeryck med :love:

Hur är det med storleken på jaktgolden tikar? en sak som väger tungt för tollaren är storleken, dels för att jag är rätt kort själv och för att min nuvarande hund är strax under 40 i mkh. Vill ju att de ska passa ihop storleksmässigt också ;) Varierar det mycket mellan uppfödare hur mycket päls de har och storleken? Ser ibland riktigt snygga smäckra lite smalare goldens medan vissa nästan ser ut som vanliga :)
För min del räcker det mer än väl med en flams som dessutom börjar komma uppåt i åren och därmed har väldigt bestämda åsikter om saker och ting :D Han är förvisso utställningsavlad så han saknar ju lite will to please om en säger så, men jag har umgåtts och tränat med fler än tillräckligt med jaktgolden för att inse att det min saknar inte gör sådär jättemycket från eller till när det gäller att få styr på flamset :) (sen är han asrolig såklart! men ja, han kommer ju aldrig vara lika bra träningskompis som en jaktavlad med vettiga förutsättningar).

Vad gäller storleken så är det givetvis olika linjer/hundtyper mellan olika uppfödare och vissa har, enligt mitt tycke, inte sådär helfestliga jaktgolden oavsett utseende. Men visst, vissa är extremt små och andra större men en bra hund är en bra hund tänker jag :)

Vill minnas att t.ex @Alfakrulls har en rätt liten tik?

Och ja, fundera lite mer på labben och träffa lite olika är mitt tips för en bra labbe är verkligen en fantastisk hund och det känns verkligen som en jämnare och schysstare träningskompis än många golden och tollare :)

Storleken kan variera rejält.
Jag har en liten smärt tik - en 20kg & 55 cm hög.
Jag själv föredrar den lättare typen, så vill jag ha min Golden. En smal, smäcker, lätt å smidig med lite päls, å så den mörks färgen - så ska dem vara :love:

(Bild kommer -funkar inte nu)
%5BURL=http://s34.photobucket.com/user/Fan...BB15-6DF09FC2B171_zps6o8v33fq.jpg[/IMG][/URL]

Senast ändrad:
Storleken kan variera rejält.
Jag har en liten smärt tik - en 20kg & 55 cm hög.
Jag själv föredrar den lättare typen, så vill jag ha min Golden. En smal, smäcker, lätt å smidig med lite päls, å så den mörks färgen - så ska dem vara :love:

(Bild kommer -funkar inte nu)
%5BURL=http://s34.photobucket.com/user/Fantur/media/Mobile Uploads/A9903A09-92DA-4095-BB15-6DF09FC2B171_zps6o8v33fq.jpg.html][/URL]

ÅH spännande vill gärna se bild :love: de är så höga ändå minst 55? :) men 20 kg är ju inte så mycket iaf :d

tillägg: Av någon anledning så syns bilden när jag går in och redigerar mitt egna inlägg. Så snygg hon är underbart vacker färg :love:

Åh, vad kul! Jag gjorde en exakt likadan tråd för några månader sedan då jag också står och velar mellan en Tollare och en Jaktgolden. Har en tollartik nu som är totalt kaos i hjärnan och ingen vidare trevlig hund men som är jätterolig att träna även om jag önskat mig ännu lite mera gas. Just nu lutar det väl åt att det blir en till tollare då jag tror att ett bra exemplar hade passat mig alldeles utmärkt. Samtidigt så finns det en rädsla över att få hem ännu en skräphund som inte håller ihop till det jag vill pga. dålig mentalitet eller brist på arbetsvilja.

Däremot är jag tyvärr tveksam till golden både för flamsigheten och storleken. Men får jag en som på filmen du länkade kan jag ta en direkt :D

Skickar PM :)

Åh, vad kul! Jag gjorde en exakt likadan tråd för några månader sedan då jag också står och velar mellan en Tollare och en Jaktgolden. Har en tollartik nu som är totalt kaos i hjärnan och ingen vidare trevlig hund men som är jätterolig att träna även om jag önskat mig ännu lite mera gas. Just nu lutar det väl åt att det blir en till tollare då jag tror att ett bra exemplar hade passat mig alldeles utmärkt. Samtidigt så finns det en rädsla över att få hem ännu en skräphund som inte håller ihop till det jag vill pga. dålig mentalitet eller brist på arbetsvilja.

Däremot är jag tyvärr tveksam till golden både för flamsigheten och storleken. Men får jag en som på filmen du länkade kan jag ta en direkt :D

Skickar PM :)
Då är vi i precis samma sits :) fast du är säkert lite mer insatt i rasen iom att du har en tollare sen innan ;) Ja alltså när man sitter och tittar på youtube så hittar man fantastiska exemplar av båda raserna :love: Kikade på uppfödarens hemsida, hon verkar använda amerikanska & engelska linjer, tyckte det skiljde en del från de svenska goldens man ser, tror ev jag får åka till norge hehe;)

knapplån på mig själv: Jag tar självklart jättegärna emot tips på ev uppfödare ni tycker är bra av båda raserna via PM :)

Senast ändrad:
Jag har bokat en jaktlabbe till 2017, då jag vill hålla på med apporteringen mer och där har tyvärr jaktgolden (över lag) inte lika Mycket att hämta.

Som träningskompis i lydnaden är hon fantastiskt arbetsam, En riktig arbetsmyra. I apportering & jaktapportering är hon lite "vek" och jag hade
Gärna haft henne lite tuffare i psyket, och detta är ganska vanligt på jaktgolden om man jämför med labben exempelvis. Vill man hålla på med lydnad rekommenderar jag jaktgolden, men är det jakten & apporteringen så väljer jag labben då den är snäppet bättre/vassare.

Men hon är verkligen min drömhund, vi har ALLTID kul ihop, och den bästa hund jag haft. :love:

Då är vi i precis samma sits :) fast du är säkert lite mer insatt i rasen iom att du har en tollare sen innan ;) Ja alltså när man sitter och tittar på youtube så hittar man fantastiska exemplar av båda raserna :love: Kikade på uppfödarens hemsida, hon verkar använda amerikanska & engelska linjer, tyckte det skiljde en del från de svenska goldens man ser, tror ev jag får åka till norge hehe;)

knapplån på mig själv: Jag tar självklart jättegärna emot tips på ev uppfödare ni tycker är bra av båda raserna via PM :)

Har en kvinna här på Tjörn som har fantastiska tollare, uppe i eliten i både lydnad å jakten med två av dem (far & son) och har nu skaffat en tredje ( barn/barnbarn till sina hundar) som verkar Lovande den Med. Så hittar man en riktigt bra uppfödare med stabila, tysta och "lugna" hundar så är de en trevlig ras :)

Har en kvinna här på Tjörn som har fantastiska tollare, uppe i eliten i både lydnad å jakten med två av dem (far & son) och har nu skaffat en tredje ( barn/barnbarn till sina hundar) som verkar Lovande den Med. Så hittar man en riktigt bra uppfödare med stabila, tysta och "lugna" hundar så är de en trevlig ras :)

Va roligt :love: Jag har pm:at dig :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! :) Jag är otroligt intresserad av att läsa vad ni har för uppfattning av och erfarenheter av jaktlabbe. Har på kort tid träffat...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 438
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Hej alla hundvänner! Det är så att jag väntar och planerar för att få hem en till flockmedlem inom det närmsta halvåret. Rasval är...
Svar
10
· Visningar
1 524
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama