Tolkning av arbetsbetyg

Icefire

Trådstartare
Jag ska på intervju snart och jag har ett arbetsbetyg som jag inte vet är bra eller dåligt. Betyget är gammalt, men är det bra vill jag självklart visa upp det. Jag har läst på om betygskoder, men det står lite olika på olika ställen så jag undrar om det finns några personalansvariga här på Buke som skulle kunna vara snälla och tolka betyget år mig.

"XXX har i sitt arbete som ... varit mycket uppskattad av kunder och kollegor för sin kunskap och förmåga att dela med sig av denna. XXX har under sin anställning visat prov på mycket stort ansvarstagande. XXX är mycket sammarbetsvillig och tar gärna initiativ. XXX har varit en utmärkt representant för ...

Vi vill ge XXX våra bästa rekommendationer."

Enligt de källor jag hittat är våra bästa rekommendationer dåligt till medel, men samtidigt har det stått att ord som mycket är positiva ...

Snälla hjälp
 
Sv: Tolkning av arbetsbetyg

Har aldrig hört talas om detta så fick googla. Verkar ju helskumt med dessa koder och undrar om det verkligen stämmer eller om det är en myt? Är det sant att dessa koder finns så undrar ju jag om alla företag vet om dessa, ngn kanske uttrycker sig så här och verkligen menar det som ngt positivt men har omedvetet sabbat dennes karriär. Kan tyvärr inte ge dig ngt svar men tror och hoppas att detta är en myt....
 
Sv: Tolkning av arbetsbetyg

Jag har också fått lära mig att "bästa rek" är snäppet sämre än "allra bästa rek".

Men skit i det tycker jag! Det står ju jättemycket fint om dig i resten av texten! Var stolt och lämna fram!
Lycka till!
 
Sv: Tolkning av arbetsbetyg

Tack :)
Det känns som att omdömet är bra, men är lite fundersam om den sista meningen negerar det så att säga och då kanske det inte är så smart att lämna fram det.

Gunhild, jag tror tyvärr inte att det är en myt och jag har läst diskussioner om att betygskrivare som inte kan koden ibland snarare stjälper än hjälper eftersom de tror att de skriver något bra, men som kan tolkas annorlunda av dem som kan koden.
 
Sv: Tolkning av arbetsbetyg

Jag har visat fram betyg som enligt skalan skulle visa på att jag inte är en drömanställd. Men som bevisligen gett mig jobb och därifrån mycket fina rekommendationer.

Skulle ta tolkningarna med en nypa salt, är någon seriöst intresserad av arbetssökande tar man muntliga referenser.
 
Sv: Tolkning av arbetsbetyg

Eller så får man visa vad man går för och det blir aldrig tal om vad som står i betygen i alla fall.

Att ha betyg på de anställningar man haft och att ha dem i ordning kan betyda mycket mer än vad som står i dem.

Att lägga undan ett betyg man har kan ge intryck att det är något man vill mörka.

Sen kan man väl se det som att man sorterar arbetsgivare, hakar de upp sig på ordvändningar, koder eller ej, så kanske man gör klokt i att inte få det jobbet.

Ptr
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp