Tolka analysvärden?

Linda_77

Trådstartare
Nu har vi fått svaret på vår analys.
Om jag tolkat det rätt så ser det väl inte alltför lovande ut?

Därför undrar jag vad man bör komplettera med till ett digivande sto + en unghäst som rids och tränas 5-6 dagar/vecka?
Är det någon målgrupp som detta grovfoder passar bättre till?

Torrt hösilage skördat 26 juni

Torrsubstans 83%

Per kg foder:
RP: 75 g
Smrp: 44 g
Omsättningsbar energi: 7,7 MJ
Kvot: 5,7
Kalcium: 1,6 g
Fosfor: 2,1 g
Magnesium: 1,5 g
Kalium: 17,8
Ca/P kvot: 0,8

Sv: Tolka analysvärden?

Det höet är ett alldeles utmärkt hö till ridhästar och ponnyer. Har en kvot precis under 6 vilket gör att tillsammans med en normal mindre giva kraftfoder tex havre eller annan normalt helfoder så kommer kvoten att hamna på 6 vilket är det optimala för majoriteten av hästar.

Du skriver lite lurigt du skriver unghäst men samtidigt så skriver du att den rids och tränas 5-6 dagar i veckan vilket får mig att gissa att det inte handlar om en unghäst i foder sammanhang - speciell fodring för växande individer är tom hästen är 48 månader alltså 2 år sen har de samma foderbehov som vilken vuxen som helst för då har de inte längre så stor tillväxt att de behöver extra foder för det.

Det digivande stoet behöver mer protein, lucern vore bra att komplettera detta hö med då det är anmärkningsvärt lågt i kalcium och lucern är tvärtemot högt i kalcium, du får räkna på det hur du kan få ihop det med tex lucernpellets (kvarbys är högst i protein) och soja.

Åh, vad bra! Tack för svar. "Unghästen" är 4,5 år så det kommer nog att funka fint då.

Det stora problemet med detta hösilage är att det innehåller mer fosfor än kalcium (Ca/P-kvoten är endast 0,8). Ger du dessutom spannmål som kraftfoder blir kvoten ännu lägre. Kvoten bör ligga på ca. 1,7 för din “unghäst” och ca. 1,5 för ditt digivande sto. Du bör absolut inte understiga kvoten 1,2 i den totala foderstaten.

Både protein- och mineralbehovet är stort för ett digivande sto. Du får helt enkelt göra en foderstatsberäkning och komplettera med de näringsämnen som fattas.

Om du lägger till lite lusern i foderstaten får du bra kvoter ser det ut som.. Energi/proteinkvoten ligger strax under 6, men det fattas kalcium. Eftersom lusern är rikt på Ca så får du lite extra protein där och samtidigt Ca som fattas. räkna ut hur mycket bara så det stämmer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
954
Senast: Korven
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 629
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst