T

Tosca

Jag läste att man bör ge dräktiga ston extra tillskott av selen och vitamin e. Gäller det även om de har en korrekt foderstat som fyller behovet? Ger ni era dräktiga ston Tokosel? Jag trodde det var farligt att överdosera selen... :crazy:

Jo det är farligt att överdosera selen men det krävs ganska mkt för att just överdosera.

Täcker foderstaten ett dräktigt stos behov så behöver man ju inte ge mer.

Tack! :)

Det var ju så jag tänkte, jag menar det är ju logiskt... :smirk:

Blev bara så fundersam när jag läste det, det verkade som en självklarhet att man gjorde det. :confused:
Men jag vet ju att selenbrist kan ge muskeldegeneration hos fölet, och höt brukar ju inte täcka det behovet... Kanske det dom menade.. :idea:

Jag vet att där mitt hö skördas så är det selenbrist såsom jag har i mitt bete. jag ger mina ston Tokosel året om. Enligt min veterinär så ska det mkt stora doser till för förgiftning. Ser jag sedan hur mkt mina ston äter av krafft Groov så vill jag ännu hellre ge Tokosel. De 2 stora stona väger lika mkt men det ena stoet äter 5 kg Groov medan det andra äter 1 kg Groov. För att vara på de säkra sidan så får bägge 2 Tokosel. Sen ger jag alla även valackarna tokosel föe E vit skull :rofl:

Det är helt beroende på vad foderstaten innehåller, tex där jag bor är det tydligen extrembist på selen i höet, och därför tillsätts detta.

Min veterinär sa att man inte brukar behöva ge Tokosel om de får kraftfoder med selen tillsatt och mineraler. Eftersom mitt sto får 1 dl mineraler om dan skrev han inte ut något recept.

Överallt i landet är det selenbrist i våra marker. Ibland får vi höanalyser med alla spårämnenna också och sist var det bara 0,004 mg selen i det. En häst(oavsett om den är dräktig eller ej) behöver ca 0,2 mg selen/100 kg kropssvikt och dag.
Ger man färdigfoder och /eller vitaminer, mineraler som tex krafft, hippo osv där selen o e-vitamin oftast är tillsatt så behövs oftast inte Tokosel men man får räkna på det. Chevinal Plus (för att ta ett exempel) innehåller selen men ytterst lite(bara 0,35 mg på 2 pumpslag eller 50 ml)
Anväder man tex spannmål som korn och havre så får man alltid tillsätta selen. Havre innehåller ca 0,03 mg selen och korn 0,009 mg.

Hittade info om tokosel

...på google. (du kan ju läsa vidare om du fortfande vill veta)

Denna rad kopierad jag iaf:

Dräktighet och laktation
Kan ges till dräktiga och lakterande djur.

Sv: Tokosel

Men varför har det blivit så populärt att dra upp flera år gamla trådar?
Såhär tre år senare gissar jag att ts och andra har fått svar på sina frågor.
Känns så onödigt...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 821
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv