1 gram Tokosel innehåller 20 mg E-vitamin(tocopherol) och 0,4 mg selen.
1 mått = 11 gram = 220 mg E-vitamin och 4,4 mg selen.
Maxgränsen för selen är 6 mg/100 kg häst.
Tokosel lagras i kroppen därför ges det 1 gång/ vecka bara.
 
Hur gör man då om hästen behöver 1,5 mg selen/dag=10,5 mg/vecka. Ger man då enbart det där måttet på 4,4 mg eller ger man 2,5 mått den där dagen som avser hela veckans dagliga behov? :confused:
 
Va finns det för andra selen och E vitamintillskott och hur mycket innehåller dom?
 
Man ger 1 mått i veckan eftersom det lagras i kroppen.
Det finns tex VSL som innehåller 10 mg / kg och 45 000 mg E-vitamin /kg. Finns även i flytande.
 
Ok. Men jag fattar inte endå hur de kommer sig att mängden räcker hela veckan. :crazy: Trotts att det lagras så kan de juinte lagras mer än va det behövs på en hel vecka? :confused:
 
tack :bow:
Men jag funderar också på hur man ska göra om man vill ge mer selen. Finns det något annat tillskott som innehålelr både e-vitamin och Selen men mer selen är e-vit?
 
Jo det kan det.
Forskarna har ju gjort massor med tester och prover på olika hästar när det gäller tex lagring av olika vitaminer, mineraler, spårämnen osv osv. De tar ju säkert inte saker ur luften ;)
 
Mer selen än e-vitamin finns det nog ingen produkt med.
Får din häst tillräckligt med E-vit. då? Räkna på det.
En häst behöver 75 mg/100 kg vikt.
Har tyvärr bara att hösilage innehåller 5-10 mg / kg och vet inte vad alla andra foder innehåller. Havre och korn innehåller mycket E-vitamin också.
 
... och risken att man skulle överdosera E-vitamin e ytterst liten. Maxgränsen är på 3000 mg/ 100 kg kropssvikt.
 
Nej de tror jag absolut inte. Men kan någon förklara hur det går till?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
440
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
858
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
928
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp