Tokosel - tyder jag konc. rätt?

_86a_

Trådstartare
Har införskaffat tokosel eftersom analysen visade att min häst inte behover nått kraftfoder eller mineraler, och jag då bara behöver tillsätta selen och e-vitamin =)

Nu till min fråga. Tyder jag det rätt att 1 g pulver innehåller 0,4 mg selen?
Min häst (500kg) behöver per dag 1 mg selen, dvs. 7 mg i veckan. Han får ca 0,5 kg krafft per dag (jag hade tänkt ge honom nån decilier som skrammel i krubban, men stallägaren kör med väldigt rågade mått...:crazy: ) Så han får i sig 0,2 mg selen därifrån per dag, dvs. 1,4 mg i veckan.
Alltså slutar det på att han per vecka behöver få tillsatt 5,6 mg selen.
Om jag tydigt koncentrationen i Tokoselen rätt så ger ett mått (11 g) 4,4 mg per vecka. Blir det då lagom om jag ger min häst ett rågat mått i veckan?

En fråga till! Hur stor är koncentrationen av e-vitamin i Tokoselen?

Tack på förhand! :)

Sv: Tokosel - tyder jag konc. rätt?

jag är inte säker, men jag tror att det finns olika sorters tokosel, så det är nog svårt att svara på

Nej det finns bara ett tokosel.

ts - dina beräkningar stämmer så vitt jag kan se. Ett mått täcker upp behovet till en häst på 400kg. Ett mkt rågat mått (blir 1,2 om man ska vara petig)ger jag mitt fullblod på 525 kg, och hon får i sig 0 genom fodret.

Senast ändrad:

Tack för svaret!
Jo, jag läste också på burken att ett mått i veckan var lagom för en häst på 400 kg, men jag litar aldrig på vad det står på burkar :angel: , så jag ville kontrollräkna. Tyder du det också som att 1 g innehåller 0,4 mg selen?

Fundrar även på mängden e-vitamin i? Min häst täcker inte upp sitt behov genom grovfodret, och nu funderar jag på hur mycket Tokoselen tillför.

Direkt klippt ur FASS:
"Tokosel vet.

Oralt pulver Häst, nötkreatur, svin, får och fjäderfä.
2. DEKLARATION AV AKTIVT(A) OCH ÖVRIGA INNEHÅLLSÄMNEN

1 g pulver innehåller:

All-rac-α-tokoferylacetat 20 mg, natriumselenitpentahydrat motsvarande Se4+ 0,4 mg, kolloidal, vattenfri kiseldioxid, potatisstärkelse till 1 g. "

Tokoferol är E-vitamin och av innehållsförteckningen att döma så innehåller då 1 gram Tokosel 20 mg E-vitamin och 0,4 mg selen.
//marti

Jo, jag såg det när jag kollade en gång till. :o Men det är ju jättelite! Min häst behöver 375 mg per dag. Och tokoselen ger bara 220 mg i veckan. Hm, har räknat ut att han täcker ungefär hälften av sitt e-vitaminbehov från grovfodret, så jag får nog börja ge extra e-vitamin också.

Tack för hjälpen förresten :)

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 220
Senast: isafore
·
Foder & Strö Har försökt och googla men inte hittat rätt information om dosering. Och är tydligen alldeles för trög för att räkna i huvudet.. ;) Har...
Svar
10
· Visningar
1 730
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama