Har införskaffat tokosel eftersom analysen visade att min häst inte behover nått kraftfoder eller mineraler, och jag då bara behöver tillsätta selen och e-vitamin =)
Nu till min fråga. Tyder jag det rätt att 1 g pulver innehåller 0,4 mg selen?
Min häst (500kg) behöver per dag 1 mg selen, dvs. 7 mg i veckan. Han får ca 0,5 kg krafft per dag (jag hade tänkt ge honom nån decilier som skrammel i krubban, men stallägaren kör med väldigt rågade mått... ) Så han får i sig 0,2 mg selen därifrån per dag, dvs. 1,4 mg i veckan.
Alltså slutar det på att han per vecka behöver få tillsatt 5,6 mg selen.
Om jag tydigt koncentrationen i Tokoselen rätt så ger ett mått (11 g) 4,4 mg per vecka. Blir det då lagom om jag ger min häst ett rågat mått i veckan?
En fråga till! Hur stor är koncentrationen av e-vitamin i Tokoselen?
Tack på förhand!
Nu till min fråga. Tyder jag det rätt att 1 g pulver innehåller 0,4 mg selen?
Min häst (500kg) behöver per dag 1 mg selen, dvs. 7 mg i veckan. Han får ca 0,5 kg krafft per dag (jag hade tänkt ge honom nån decilier som skrammel i krubban, men stallägaren kör med väldigt rågade mått... ) Så han får i sig 0,2 mg selen därifrån per dag, dvs. 1,4 mg i veckan.
Alltså slutar det på att han per vecka behöver få tillsatt 5,6 mg selen.
Om jag tydigt koncentrationen i Tokoselen rätt så ger ett mått (11 g) 4,4 mg per vecka. Blir det då lagom om jag ger min häst ett rågat mått i veckan?
En fråga till! Hur stor är koncentrationen av e-vitamin i Tokoselen?
Tack på förhand!