Tokhet hingstig häst, va gör man?

S

salladsjunkie

Jag har min häst på Sämsholms gård vilket innebär att jag har alla möjigheter till att träna terräng,saken är den att min häst är mycket storgalopperad och busar gärna. var på banan i helgen och tränade lite men eftersom jag var ensam och utan säkerhetsväst tog vi det jättelugnt..
nu till min fråga: va gör man när hästen blir tokhet, visst lyssnar han ja men känner endå att han när som hellst kan sticka (av glädje) att han dessutom är hingstig (är istort sett som en hingst utan kulor :p då han blev valack som 5åring) och stor och det är mycket häst att rida ihop.. jag blir inte rädd men ibland känner jag att ja inte har riktigt kontroll farmförallt inte på banan då det är stooora ytor han kan bralla iväg på.. ska ja hålla honom kort eller låta honom dundra på?
han älskar att hoppa men hur ger man honom självförtroendet att hoppa de stora hindren det är ju inte så höga 90cm men ser ju mycket höre ut samt att de är breeda och klumpiga =ger ett stötte intryck, vet att ponnysar har hoppat dem och att de säkert inte e några problem men endå..han är titig på vissa hinder är det bara att öva och öva?

Sv: Tokhet hingstig häst, va gör man?

nämen inget proffs som kan hjälpa mig :p ? nån ide kanske ni har :o

jag skulle aldrig ge mig ut på en terrängbana öht på en häst om jag inte kände att jag hade riktigt koll på den...

hehe jo asså ja har koll på honom men han blir så glad att han inte vet var han ska ta vägen dessutom är han ju som en hingst och vill gärna bestämma men så länge ja sitter kvar i sadeln vilket ja oftast gör så har ja kontroll bara att han blir så uppblåst under mig om ni fattar?
antar att det inte bara är jag som har en tokpig häst, eller?

Fast du har ju rätt många tränare som brukar hålla till på Sämsholm? T ex Jeanna är ju en mycket duktig tränare, ta hjälp av henne istället för att flänga över terränghinder utan sans och balans!

hehe ja jo jag ska faktiskt ta kontakt med henne, utan sans och balans ah det skulle ja väl inte vilja kalla det.. asså ja tror ni missuppfattat frågan kanske ska omformulera mig, hur tränar ni en het häst på terränghinder? ja är inte helt lost ja kan fullt ut hantera min häst men ja skulle vilja ha tips på hur andra med heta fältävlanshästar tränar för att få en bra och jämn galopp mellan hindren?

Jag har en häst som är väligt het på hinder och vill gärna hoppa allt på en gång :crazy: (inte okontrollerbar, men tråkigt att bråka med honom för att han skall lugna sig). När vi har varit och tränat på Strömsholm den senaste månaden så har vi först kört tempo träning och galoppera på ganska ordentligt, märker då att när han fått ladda ur (under kontrollerade former) Så är han JÄTTE nöjd sen under terräng träningen, lugn fin galopp men ändå pigg och alert. Alla hästar är inte lika, men min behöver göra av med energin ordentligt ibland, de blir han lugn o harmonisk av...:) Kanske kan vara en idé. :bump: Lycka till!!!

Om jag hade en så pass hingstig förmodad valack skulle jag ta blodprov och kolla testosteronvärdena så att inga kulor ligger kvar och skalpar:confused:
Sedan skulle jag aldrig bege mig ut och hoppa själv men det är jag det!

Låt honom galoppera av sig lite först, inte tokgalopp utan jobba honom i galoppen med volter och tempoväxlingar hela tiden. Du ska kunna växla mellan riktigt snabb galopp och samlad utan att hästen blir spänd eller stark. Sen när du hoppar så börja med små hinder ifall du skulle tappa kontrollen och komma helt fel.
Gör en liten bana med några hinder i föjld där du försöker hålla en jämn galopp utan att sitta och backa med handen. Drar han iväg så lägg en volt och jobba hela tiden på att få ut halsen på hästen och rida i ett jämnt tempo

Att han är hingstig när du rider är ju bara olydnad, det måste du jobba bort. Att han lossas vara hingst är ingen ursäkt för att hålla på och bråka vid ridning. Bara rid på framåt och fortsätt jobba honom i galopp om han börjar tramsa

Viktigt är också att ut och hoppa ofta! Det behöver inte bli så stor grej av det, du kanske kan bygga några små hinder hemma med som du bara kan hoppa över längs vägen när du rider ut eller nått. Så kommer hästen slappna av tillslut :)

tack för bra svar! efter som jag har hästen på sämsholms gård så har jag tillgång till terrängbanan vage dag :) så ja fårväl helt enkelt hoppa honom mer.. vi har även några bankrar inne på en av ridbanorna där vi brukar öva ganska ofta och han har en uppförsbacke som han bara älskar att få galoppa upp för :love: det är verkligen det roligaste han vet :D
att han är hingstig är ingen större fara för min del utan bara ett konstaterande vi vet att han är valack men att han blev det sent (5år) personligen tycker jag det är roligt med en häst om kräver lite samt att han har en sån j*lva snygg nacke och ett kanon steg, att han sticker ut så i mängden..sen är han hingstig mot andra men det är bara att hålla sig på sin kant.. sen har vi får jobba mycket med att få honom att fatta att det är jag som bestämmer, hans tidigare ägare glömde typ bort honom och blev dessutom rädd för honom så han fick bestämma allt, var riden ca 30gånger efter inridning när ja fick hem honom för tre år sen (dock haft skada så han blev efter i utbildning) men det går bättre och bättre och han är en fantastisk häst att rida, men så är de ju det att han älskar att dundra runt på terrängbanan och busa (han dummar sig inte utan är bara så himla glad) men ja antar att ja får galoppa och rida honom mer på banan så han lugnar sig så småningom.. :cool: sen rider jag sällan själv på banan eller ah ja rider men hoppar sällan ev bara någon liten stock och galopperar igenom vattenhindret men annars nej det känns inte bra även om banan ligger nära stallet..

tack för er tips och svar, mer övningar o dyl motages gärna :bump:

Hur vet ni att han officiellt är valack? Har ni kollat testosteronvärdena på honom?

Vi har ett sånt sto och hon behöver galoppera av sig jätte mkt innan någon träning (tränas i dressyr mest) för annars går hon inte att få fason på pga överskottsenergin.
Sambon har en uppvärmingsrunda som han kör innan han kommer in med henne på banan där de bla galopperar fritt (dvs tokfort! :eek: ) Men sen är hon nöjd och går jättefint i dressyren.

nä det e sant det kan vi ju inte veta säkert men vi har väl inte sett det som ett väldigt problem att han är hingstig och har väl därför inte haft behovet av att kolla... :angel: ska fundera lite på det, men om så nu är läget va gör det för skillnad han är ju trotts allt 8år nu.. klart lite skllnad kanske men ah.. hmm får fundera lite som sagt

tack bar kanske ska ha en galopprunda bara detatt han ibland kaster sig för att han kan va så löjligt rädd för ingenting :rofl: men men

Angående att han var hingst länge så hade vi en som var hingst till han var 10, och han var knappt ett dugg hingstig som 12-åring. Så det där är ju alltid olika, men det kan nog vara värt att kolla så att "allt" är borta.. :smirk:

Precis min poäng, jag vet massor med sent kastrerade hästar som blivit lite heta på gröten i hage tillsammans med andra hästar men i övrigt skött sig exemplariskt.

Gå ut flera gånger i veckan på terrängbanan och hoppa inte ett enda hinder! Rid dressyr där. Då kommer han inte att ha så stora förväntningar och kommer inte att vara lika pigg. Lycka Till:p

jag skulle för det första aldrig ge mig ut på en terrängbana ensam, framförallt inte med en sån häst. Här har vi iallafall som regel att man aldrig är ensam när man tränar.

hehe den biten är jag med på men oavsett om jag är ensam eller inte så uppför han ju sig likdant..:idea: problemet är som sagt som ja började tråden med att han är så het på terrängbanan och dess hinder, hoppar dessutom aldrig ensam bortsett från att ja galopperar igenom vattenhindret och kanske hoppar någon liten liten stock, men annars galoppar ja bara och rider dressyr där.. dessutom ligger banan så nära stallet att är det folk i stallet så är det ingen fara även om det inte är att föredra oavsett ..men en liten stock fungerar bra och kontoletat så..

asså han är inte en som tar bettet och sticker utan ja har ju koll på honom men han blir väldans stutsig och busig.. han är alltiså inte dum och okontrolerbar uten glad och på tårna

Jag vet precis hur du har d!:idea:
Min fullblodsvalack på 12 bast är precis likadan, står o stampar o stutsar på stället om vi ska hoppa terräng och d ska gärna gå fort fort och hööögt över hindren oavsett dens utseende(ingen rädsla där inte!:love: )....under alla 7år ja haft han o alla fälttävlingar jag har ridit me han så har ja fått bromsa han under hela terrängritten medans de flesta andra driver för glatta livet, vi har ridit flera terrängrundor o kommit i mål typ 30sek snabbare än "normaltiden" som står utmärkt på banskissen:banana: men nee ja har inga problem me d för man vänjer sig o tycker som du att d e kul me hästar som kräver lite av sin ryttare, ska inte bara åka me lr behöva driva för glatta livet!

har väl kanske inte direkta råd om hur du ska göra förutom att galoppjobba han innan hoppningen(för min hjälper d inte hur mkt han än springer innan,finns ingen trött-stopp gräns va ja har känt än iaf!) :bump:

tack för era bra svar kommit på en grej som funkar nårgorlunda bra..

rider först i padocken värmer upp samt hoppar några vanliga låga hinder, sen låter ja honom springa av sig lite på hans favoritbacke samt hoppar några bankar.. sen går ja upp på banan låter honom springa lite och sen sätter jag igång, fuknade ganska bra förutom att han ibland bara står på stället o galopperar och dessutom vägrar fatta rätt galopp, det går dock inte helt smidigt eftersom han fortfarande är så pigg men ja ska fortsätta med detta så kanske kan vänjer sig och lugnar sig på banan.. ska dessutom på hoppträning på måndag och ska fråga instruktören om fler tips!

men det är iallafall ett framsteg trotts allt :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka