Tokhet efter galoppen!

J

Joocuy

Min häst är väldigt slö under framskrittningen och sedan i traven men efter första galoppen blir hon jättehet och vill i princip inget annat än att galoppera efter det.
Skritten blir taktig och i traven rusar hon nästan.
Är det någon som har en teori till varför det blir så?
Visst, hon lugnar sig efter ett tag men det är så märkligt att hon går från att vara seg till en kanonkula...

Sv: Tokhet efter galoppen!

Jag skulle då vänta med galoppen.
I skrittan kan du rida öppna om den gör så.
Traven- lägga volter o göra täta övergångar skritt-trav-skritt....Tänk på att slappna av o inte tjuvhålla den..
beröm bara med rösten när den saktar av o klappa när den sätter igång. Det är annars lätt att hästen tycker att den är duktig när den lägger av- framtida problem.

När min häst var sådan när jag red western så hade tränaren en lösning som funkade finfint! Jag fick galoppera på volt, arbeta hästen i form tills han själv ville bryta av, då drev jag på honom och han fortsatte ju glatt galoppera en stund till, andra gången han ville bryta av drev jag på igen och fortsatte ett antal varv till, tredje gången jag kände att han ville bryta av bad jag honom att sakta av och det gjorde han så gärna så. Efter en vecka med samma träning (blev måååååånga varv på volten) så gick det att galoppera och bryta av när jag ville med en bibehållen lugn häst. Har inte haft problem med häst som rusat i galoppen och inte velat lugna sig sedan dess och det är flera år sedan!

Mitt fullblod är precis likadan, men hon har ju varit galoppör så jag kan förstå var det kommer ifrån. På volt går det ganska bra, eftersom hon inte kan pinna på alltför mycket utan att tappa balansen, men på rakt spår blir hon en ångvält. Det som har fungerat på henne, för att få henne lugnare (även om vi har en bit kvar), är att låta henne tuffa på några steg och sedan genom kramningar i tygeln och lugna ord få henne att bromsa och sakta ner till det som inom galoppen kallas hacker canter, alltså vääääldigt långsam galopp, nästan så att hästen bryter av till trav. Att jobba henne på volt efter det fungerar ypperligt, eftersom hon då får en tydlig anledning till att sakta ner lite, men nu när vi har tränat på den långsamma galoppen ett tag så fungerar det även på rakt spår, vilket oftast betyder grusväg i skogen. I ridhus är hon fortfarande lite på tårna, men det börjar vända där också.

Det som fungerar bäst är att hålla så lätt i tygeln att hästen knappt känner det, och krama lite, litegrann hela tiden. Går det för fort så gör det, då är det bara att börja om med bromsningen igen och hela tiden prata lugnt. Min pålla är väldigt bra att öva sånt på för mig som ryttare, eftersom hon kastar upp huvudet och pullar direkt om man tar för mycket i tygeln. Det hela är en övningssak, låt det ta tid!

Hon verkar tycka att galopp är det enda som är kul och värt att lägga energi på. Jag upplever att min är likadan. Ganska seg, mjuk i munnen och allmänt samarbetsvillig i skritt och trav, men efter galopp är det som att hålla i en betongvägg, och det studsar både hit och dit. Jag kom på mig själv med att rida ganska inrutat... skritt en stund, sen trav och sen galopp (oavsett övningar). Det räknade hon snabbt ut. Nu kämpar jag mest med mig själv, att alltid göra något nytt så att hon inte kan räkna ut något i förväg för då får hon tråkigt. Man upplever väl ofta sin egen häst som oerhört smart ;) så jag försöker att erbjuda övningar som hon måste fundera mycket på, som bomserier tex. Då glömmer hon att vänta på galopp. Visst blir hon pigg ändå, men inte lika ofta en racerbil! Jag vet inte om något av detta fungerar på din häst, men jag hoppas att det löser sig för er. God jul!

*kl*
När man lär sig rida är det ofta rätt inrutat, skritt, sen trav, sen galopp och sen avskrittning. Galoppen görs ofta till en spännande grej både för ryttare och häst, och om man oftast tar den sist och sen avslutar med skritt så får man ju aldrig träna på det där att slappna av efter galoppen! Så med min häst har det hjälpt att lägga in galoppen som en naturlig del i hela ridningen, likväl som att öva övergångar skritt-trav-skritt, övar jag galopp-trav-galopp i ett rätt tidigt skede av mitt ridpass. Det har gjort att min häst, fd galoppör, inte blir så extremt spänd före o efter galopp, det är mer naturligt nu att även arbeta och slappna av efter galoppen också :)

Jag rider också en som är så, fast hon är aldrig slö utan ganska het redan i skritt och trav.

Precis som Axel skriver så rider jag mycket volter i trav och övergångar trav-skritt, skritt-halt. Rider lätt och försöker få henne att coola ner och låta halsen falla och komma till ro igen. Vissa dagar struntar jag helt i galopparbetet (speciellt om hon är väldigt het redan i travarbetet). Rörelser (öppna etc) rider jag inte med henne då hon bara är fyra år och ännu inte så himla utbildad.

Jag fokuserar väldigt mycket på lugn och balans i galoppen, rider gärna i avlastningssits och är noga med att komma till eftergift. Att börja dra och hala dem i munnen är rena döden.

En svår sak tycker jag är att hitta en balans mellan att låta dem galoppera (så att galoppen inte blir en så himla stor grej) och att de inte ska bli för trötta och börja rusa pga av det...

KL

Till alla som har de problemen som ts. (det var ju fler)

Precis som bla axel skrev så jobba mkt i trav. Men lägg in lite galopp då och då, sen tillbaka till traven.
Glöm inte att sätet är minst lika viktigt som handen, om man själv sitter spänd i galoppen (kanske för att det går fortare och fortare)
så blir hästen spänd.

Träna också ute på att korta och länga dvs reglera galoppen, och stärka hästen så att den verkligen orkar bära sig. Galoppen är svårast att kontrollera och komma åt, och många försöker att för tidigt dra net tempot till alldeles för kort, som hästen inte klarar än:crazy:
Felet med dem soom gärna ångar på är ju att de inte bär utan skjuter på med bakbenen.
Ang fd galoppörer har detta inget med tidigare galopperfarenheter att göra annat, än att de inte är VANA vid att bära, utan att skjuta på. Därför jobbar de så tills man stärker de muskler som bär så att de orkar:idea: Precis som unga hästar inte heller orkar, eller av andra skäl omusklade hästar.

Visst har de som gisburne skriver gått i kortare galopp men det är ändå inte något som handlar om att samla eller att bära sig i balans. Hästarna går ofta både si och så i formen och skjuter tex fram underhalsen.

Så träna uppp styrkan och rid dem i balans i galoppen, avslappnat, låt dem ta den plats de behöver utifrån den styrka de har(/inte har:crazy: .)

Var sen envis efter galoppen och kräv lugn, bli inte spänd utan jobba själv avlsappnat och gå ner till skritt om det behövs.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar