Töjer sig läderkängor?

Araminta

Trådstartare
Jag har fått ett par riktigt, riktigt fina jodphurs i födelsedadspresent :love: Dessvärre är de liiite små. De är 38,5 och jag har i vanliga fall 39. Nästa storlek upp är 39,5. Modellen är stor i storleken och känslan i 38,5 är som som tånaglarna var lite för långa. Dock är det med tunna strumpor i och jag vill kunna få i en tjockare socka under vintern.

Jag vet att läder töjer sig en aning med tiden och frågan är om det är bättre att ha skorna åt det mindre hållet nu eller om jag ska gå upp en hel storlek och ev. få bygga upp med sulor etc? Vill inte ha de för stora heller då det är elegantare vardagsskor det handlar om.

Jag har fått ett par riktigt, riktigt fina jodphurs i födelsedadspresent :love: Dessvärre är de liiite små. De är 38,5 och jag har i vanliga fall 39. Nästa storlek upp är 39,5. Modellen är stor i storleken och känslan i 38,5 är som som tånaglarna var lite för långa. Dock är det med tunna strumpor i och jag vill kunna få i en tjockare socka under vintern.

Jag vet att läder töjer sig en aning med tiden och frågan är om det är bättre att ha skorna åt det mindre hållet nu eller om jag ska gå upp en hel storlek och ev. få bygga upp med sulor etc? Vill inte ha de för stora heller då det är elegantare vardagsskor det handlar om.

Kan du inte gå till affären och fråga hur just det märket brukar töja sig, samt prova den större storleken? Spontant låter det dock som en god idé att byta.

Om de är för korta så är det kanske värt att ta störres torlek?
Du skriver ju att tånaglarna känns för långa.

Annars är utlästning ett alternativ.

Jag hade bytt storlek. Hade inte chansat om jag tyckt om skorna så mycket som du verkar göra. Går du upp en stl är det lättare att bara slänga i en sula än att hoppas dom töjer sig.

Jag köpte för 3 år sen en par skitsnygga höstkängor, fick hem dom och dom kändes för små... Dock på höjden/bredden, så pass att det gjorde ont uppe på foten, men jag är för "lat" att skicka tillbaka och krångla så jag kämpade på. Efter några veckor (med ont i fötterna) satt dom sen perfekt, och nu är dom så pass stora att jag får plats med tjockare strumpa.

Hade även ett par jordphurs (stallskor) som jag gick upp en storlek i då den jag brukar ha kändes på gränsen, dom är tyvär åt helsike för stora nu så dom använder jag bara på hösten när jag plockat fram mina tjockaste raggsockor. Dom blev bra en gång efter att jag varit ner och badat med hästen (som tyckte det var roligare än vad jag trodde han skulle tycka så fick hälla ur sjövatten ur skorna när vi kom hem) så då hade dom krympt lite när dom torkade, men efter en användning så var dom lika stora som innan igen...

Att dom ska töja sig i längden är dock tveksamt då sulan nig håller sig som den är. Är nog bara lädret som kan ge med sig, dvs på höjd och bredd. Vill du dessutom få i en tjockare strumpa hade jag satsat på större storlek.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har köpt ett par (lätt fodrade) Dr Martens. Sitter nu med två olika storlekar och kan inte bestämma mig för vilken som sitter bäst...
Svar
17
· Visningar
3 347
Senast: aiquen
·
Utrustning Köpte ett par short chaps från Ariat, Concord heter modellen. Jag provade en ST men fick inte riktigt igen dragkedjan utan att ta i lite...
Svar
0
· Visningar
684
Senast: Wysiwyg
·
Utrustning Jag ska köpa nya ridstövlar och är mycket intresserad av Mountain horse High Caliber. Jag har tidigare haft andra MH-stövlar så jag vet...
Svar
19
· Visningar
2 241
Senast: spot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama