Tobbe Larsson lastning funkar??

Harbor

Trådstartare
Vår ponny var ursnäll att lasta en lång tid, tills den en dag plötsligt började krångla. Inget speciellt har hänt, men vi började kanske åka mera ensamma, utan att en annan häst var med. Vet inte om det var orsaken.
Nu kan han krångla på det sättet att han går halvvägs upp, men tvärstannar.
Vi har nu försökt med Tobbe Larssons metod, att stå bredvid och picka med långt spö för att han ska börja gå in. Men vår ponny börjar istället backa ut igen. Det har vi inte sett i ponnyakuten att hästarna gör:)
Vad gör vi för fel? Eller rättare sagt, hur kan vi göra det bättre?

(Vi vill inte använda linor och spö som smisk)

Sv: Tobbe Larsson lastning funkar??

Kan vara så att ponnyakuten spelas in kanske 8-10h per dag och klipps ihop till ett 1h-avsnitt. Dvs man missar väldigt mycket.

Tobbe Larssons metod går inte ut på att stå och picka med ett spö. Den går ut på tryck, timing och eftergift. Och det är sjukt svårt att lära sig via en teveruta.
Det bästa är om ni kan hitta en tränare som kan hjälpa er på plats och visa hur det menas.

Sedan bör ni ta en funderare på varför hästen inte vill åka längre. Det vanligaste brukar vara:

1. Den som kör kör inte tillräckligt försiktigt. Tänk på grusvägar, gupp, svängar.

eller

2. Prova att åka själv i släpet och se om det är något som blivit annorlunda i släpet sedan tidigare som hästen reagerar på? Något som skramlar? Underlaget? Hästen kanske halkar omkring? Mellanväggen är den smal eller bred? Ventialtionen, hur bekvämt är det för hästen att stå där?

lycka till

Har inte provat metoden själv, men en tanke som dyker upp när jag läser ditt inlägg är: Slutar ni att "picka" med spöt när hästen börjar backa? OM det är så att ni gör det så ser den ju det som belöning och bekräftelse på att den ska backa.

Metoden fungerar hur bra som helst. Men kräver timvis med träning både vid transporten, men framför allt UTAN transporten för att befästa ''fram och back'' på kommando:-) tobbe har skrivit en bok som är väldigt bra:-) kommer inte på vad den heter men den finns på h**ks. Lycka till:-)

KL
bara en liten parentes: Tobbe metoden är ju ingen unik metod utan snarare en standard metod de flesta som jobbar med lastning av hästar med problem använder sig av. Som Seabaz redan kommenterat handlar det om tryck, eftergift och timing med dessa redskap, konstigare än så är det inte.

Usch! Inget får mig att känna mig så hjälplös som när hästen tvärvägrar att gå in i finkan! Jag håller med Seabaz om att det inte blir en komplett lära genom att bara titta på ihopklippta scener även om man kan snappa upp det väsentliga.

Mitt fullblod som är spörädd sen galoppkarriären och superkänslig i allmänhet är det ett ofog att försöka lasta.

Jag började med att få honom att bara stå på lämmen först. Detta med lockande och pockande bara. Ingen assistans eller tvång att gå in. När det momentet var klart och satt. Så kom ett bakslag. Jag antar att det är där TS är nu. Hästen tvärstannade gång på gång på lämmen och tyckte han var asduktig när han stod där, men gjorde allt för att inte gå längre. MYCKET tålamod senare med lock och pock kom han halvägs in men backade ut lite som han ville. Då var det dags för taktikbyte.

Jag tog sambon till hjälp först bara som parerare. Sen som korrigerare med spö. Men så fort spöt kom fram så vägrade stackars hästen att ens närma sig transporten. Då bytte vi till kvistar, då funkade det bättre! MEN sambon kunde inte riktigt med att parera ordentligt och resultaten blev väldigt ojämna. Då bytte vi plats så sambon fick leda in medans jag parerade både häst och karl. Och då fick vi jämnare framsteg.

Summeringen ar våran taktik med våran häst är att drivning bakifrån med hjälp av duttande på bakben och korrigering i sidled fungerar bäst. Tryck i grimman vid lastningstillfället skrämmer våran häst till att inte vilja gå fram. Alltså är den som leder bara vägvisare. En annan sak jag kom på under lastningsträningen var att om hästen gick på sidan av lämmen drev jag på framåt/inåt istället för åt sidan så att han klev på från sidan istället. Då minskade sidoklivningarna eftersom han inte längre "kom undan" på det sättet.

Varför vill du inte använda linor? Jag tycker det är ett jättebra hjälpmedel (förutsatt att inte hästen blir hysterisk och börjar stegra sig eller trassla in sig i linorna). Mitt sto springer in själv i transporten (hon gillar att åka på träning) men i början använde jag linor. Min valack går snällt in bara han SER linorna.

Däremot tycker jag inte man ska slå hästen eller använda onödigt mycket våld utan det är envishet som gäller ;)

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·
Hästhantering Nu är snart ''vintervilan'' över för min häst och vi ska bege oss ut på tävlingsbanorna igen. Vi har haft ett litet uppehåll från just...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: Speedway
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 910
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka