Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om man skjuter utan att fånga in, hur hinner man då se eventuell märkning?
Det gör man inte så de jägare som gör på det viset sköter inte sin uppgift enligt de föreskrifter vi har.
Då hänger jag inte medSkrev du inte att det borde vara lika mycket djurplågeri att fånga in dom, stänga in dom i bur och ta till veterinär som att ta in en skygg katt i ett hem? Eller förstod jag dig fel?
Du förstod mig fel. Att fånga in en förvildad katt, transportera den (utan lugnande förmodar jag) till veterinär, kastrera den, låta den vakna upp i främmande miljö, transportera tillbaks den till kolonin och släppas ut är i min mening lika mycket djurplågeri som att ta den förvildade katten till en främmande miljö och försöka tämja den.
För dessa katter skulle jag se den mest skonsamma lösningen som att fångas in och avlivas. Såvida inte veterinären är på plats vid kolonin och kastrerar på plats men det förutsätter jag aldrig händer i Sverige.
Jag har tidigare skrivit att vid avskjutning av en koloni kommer det dit nya katter eller gamla katter kommer tillbaks.Det är inte något som har förekommit i enstaka kolonier,den s.k" vacuumeffekten"är välkänd i världen.
http://www.alleycat.org/NetCommunity/Page.aspx?pid=488
På en liten ö 12X 8 miles stor, söder om sydfrika lämnades 5 okastrerade katter 1949.1975 beräknades det finnas 2500 katter där.
Det spreds kattpest? som dödade 65 % av katterna, terrierhundar användes för att få fram katterna som var kvar .Katterna sköts, till slut användes gift.
Det tog 16 år innan alla katter hade dödats, oftast på grymma sätt.
All detta på en begränsad yta pch det är inte svenska mil det är frågan om.