Tjuvrusningar

Welsh

Trådstartare
Vi har fått hem vår dressyrponny för en månad sedan och tanken är att äldsta dottern ska träna o tävla henne. Hon gick LA:P1 med fodervärden för 3 mån sedan.

Vi har haft en ny fodervärd mellan fodervärd 1 och innan hon kom hem. Där gick det bra i 3 v sedan började hon bli "rädd" för saker under dressyrridning. Det började med små hopp åt sidan och slutade med värsta rodeobockningarna. DÄrav att ponnyn kom hem till oss igen. Första veckorna var hon from som ett lamm men nu efter några veckor så har jhon börjat med att tjuvrusa i ridhuset. Hon tar sonika bettet och drar iväg i trav o galopp.

Med vuxen ryttare gör hon det inte så jag tror inte att hon har ont utan det känns som en testing av ryttaren. HUR ska vi komma åt detta så hon inte skrämmer min dotter???

Ponnyn rids regelbundet dressyr av vuxen samt lektion med dottern (då hon inte bråkar), hon tränar hoppning 1 ggr/v av äldre tjej som även rider ut 2 ggr/v. Min dotter rider endast dressyr på ponnyn då hon även har fler ponnier att rida. Detta händer när dottern rider dressyr utan tränare.

Sv: Tjuvrusningar

Det är inte så att hon har tröttnat då och behöver en paus kanske? Ett tag ute i skogen bara som en viloperiod?

Har lekt med den tanken, hon har vilat en längre period i somras med sedan dess har hon varit på träningsläger hos Ludde, tävlat ngr gånger samt tränat mkt dressyr. Hos fodervärd 1 så tränade man dressyr 3-4 ggr/v. Hos oss blir det 2 ggr/v så jag tänkte att det kanske skulle funka utan dressyrvila då hon rids så pass mkt mer ute hos oss.

Tävlingarna drar inte igång förrän v 16 så en månads dressyrvila kanske inte skulle vara helt fel.:)

Det kan kanske vara en bra grej. Man behöver ju inte ställa av henne, bara pausa ett tag från en seriösa tränigen. Kanske varva skogsridning med lite hoppning, tömkörning osv :)

En ponny är ju alltid en ponny o om detta lilla exemplar kommit på hur man ska bära sig åt är det kanske bättre att dottern inte rider själv i ridhuset på henne under en period?

Med kännedom om ponnier tror jag inte att den i första hand behöver vila, eller det är säkert inte fel men den kommer troligen inte sluta med beteendet pga det.

Kommer de på att något funkar så fortsätter de gärna. Tyvärr.
Kan inte dottern prioritera att lära känna den, och lära sig förekomma ponnyn, (du får nog vara med när hon rider tex och vara moraliskt stöd får båda....säkert avhålland eför ponnyn, som troligen på ponniers vis vet att skilja på barn och vuxna...) Kanske kan hon få hjälp med sina andra istället en period för att verkligen komma underfund med den här?

Kanske kan du longera henne på ponnyn, och på andra sätt verkligen lära henne rida den? Dvs komma på vad den gör och hur hon ska stoppa och ligga före så att det inte händer. Självförtroende i förhållande till hästen är urviktigt, inte minst för barn. Det blir ju knepigt att planera in tävlingar om barnet inte kan rida ponnyn hemma?

Så har jag gjort med mina barn och deras ponnier varav ett par hade liknande hyss när de kom vilket de på prov plockade fram för att "se hur det skulle gå"

Lär man barnet att klara ut situationer genom att ligga före ponnyn så brukar hyssen försvinna, - i alla fall med det barnet......:cool:

Jag håller med FL, jag tror inte heller på att låta ponnyn vila. För yngre barn så är det mest så att de måste lära sig förekomma sina ponnyer. Men barn utvecklas olika både kroppsligt och mentalt och klarar av detta olika tidigt.

Inte heller tror jag på att låta ekipaget tävla förrän det funkar hemma. Inte heller skulle jag börja med regional P1:a utan något "lättare", men jag är en rätt mesig morsa;). Att backa bandet är ibland bra för barnens självförtroende.

Det här beteendet händer bara hemma. Inte på bortaplan. I hoppning o uteritter så sker det inte, visst hon är på inför hinder men inte drar iväg så här. Ponnyn i fråga är 6 år och i sitt värsta, det vet vi, samtidigt så har hon utvecklats enormt hos fodervärd 1 under de 2 åren de haft henne. Från endast riden i alla gångarter, ej i form till LA:P1.

Det blir tyvärr mkt ridhusridning nu under vintern då det är mörkt ute när ungarna slutar skolan. Under jullovet kommer de enbart att rida ut o möjligen hoppträna innne i ridhuset. Efter jullovet så tar vi tag i dressyren igen.

PÅ tävlingsbanan blir hon seg så det är vi inte direkt oroliga för.:D

Vi har dessutom en kanontränare som känner ponnyn, synd bara att vi inte bor närmare och kan träna oftare:(

Jag skulle nog ändå säga att så länge det händer så klarar inte barnet av ponnyn och det vet båda......Därför skulle jag fortfaranda lägga all energi på att barnet får lära sig rida just den ponnyn - i alla situationer. Det handlar om psykologi, tycker jag.

Visst kan ni planera in tävlingar, - när hon lärt sig rida ponnyn - men tänk på att barnet och ponnyn är nya för varandra även om ponnyn nu gått dessa klasser med annat barn. Under tiden skulle jag i alla fall om det var min dotter, verkligen jobba med dem tillsammmans. Det är det enda råd jag kan ge, utifrån min erfarenhet av tre barn på en rad ponnier, av olika sort.

Om det är viktigt att den tävlas så snart om möjligt, för att du vill tex sälja, så kanske någon annan kan göra det?

Jag försöker bara svara ärligt på din fråga i tråden, hoppas att du inte tar illa upp?

Senast ändrad av en moderator:

Jag trodde ponnyn var äldre, ingen koll här inte :angel:
I sådana fall är jag beredd att hålla med övriga, ponnyn testar helt enkelt. Det gjorde min häst mycket i början, och då var han 13 :D

kl
Alla råd är bra och jag tar inte illa upp :bow:. Dottern som är snart 14 planerar för en Lätt B1 till våren. På träning så går det super, problemet är när vi tränar på hemmaplan. Det går så fort, ena stunden så jobbar de i bra form för att bara sekunden efter befinna sig i andra ändan av ridhuset, väl där så jobbar de på i samma fina form igen som om inget har hänt. Det har även hänt 1 ggr när jag red ponnyn. Jag red en liten 8a mellan F o K och varje gång jag vände upp på medellinjen så försökte ponnyeländet att sticka mot C:mad: Dottern är inte rädd för ponnyn utan blir bara sur o arg på henne. Dock slutar det alltid med att det går kanon sista stunden(troligen för att dottern då är så pass arg och inte tolerera något).
Då det är 18v till nästa tävling så fortsätter vi dock att träna inför den första starten, mål måste man ha och funkar det inte när vi kommer fram till v 16 så är det bara att stryka sig.

Parallelt med denna ponny rider hon även på ponnyn som hon tävlat på under hösten samt på lillhingsten. Det blir nog bra att dottern får vila från dressyren på samtliga hästar under jullovet och bara rider ut när de har chansen på dagtid. Att låta ponnyn vila helt har aldrig varit på tal, endast vila från ridhuset. Dressyr kan man även rida på vägarna och i skogen.

Vi hade en ponny som körde upp huvudet och drog iväg, i första hand när han tyckte det blev för jobbigt. Vi red honom då på ett kimblewick-bett under en period. Det gjorde att vi kunde hålla ihop honom lite bättre och då hinna förekomma honom innan han drog iväg. Efter 1 månad så började vi rida på tränsbett och detfungerade jättebra. Dock kan vi fortfarande ta till det andra bettet ibland när vi vill komma åt honom lite extra. Kimblewick är ett stångbett men utan långa skänklar. Det har D-ringar istället så det blir inte så stor hävstångseffekt.

Problemet med ett hävstångsbett är att hästen har lätt för att krulla ihop sig och nästan biter sig själv i bringan. Hon går i en stadig form på sitt vanliga 3 delade bett så jag vill inte behöva ändra något på bettet. I går så red dottern henne rakt in i väggen när hästen försökte smita iväg. Det blev en rejäl dunk och hästen såg lite omtumlad ut men var sedan from som ett lamm resten av ridning.:crazy:

Jag är vuxen men rider på en svensk ridponny (vuxit över ponnygränsen). Han har riktig ponnymentalitet. Är de på "det" humöret hittar de alla kryphål som finns, utnyttjar alla situationer.

Min häst sticker också i ridhuset när det inte passar, rider jag på ridbana utan att stänga grinden så sticker han helt enkelt ut därifrån när det blir lite jobbigt och matte inte hinner med i svängarna. Som många andra säger så måste man lära sig att förekomma hästen, nu känner jag på en gång när han tänker hitta på hyss.

På sådana här ponnyer måste man även vara väldigt noggrann när man rider. Min hade en period då han stack från stora volten hela tiden när jag red. Han bytte helt enkelt om volt i en djäkla fart... Anledningen till detta var att jag höll lite lite fört hårt i yttertygeln, vilket ju betyder "sväng"... ;)

Så jag tror att de behöver lite tid, dottern behöver lära känna ponnyn och lära sig att känna när det är på väg att hända något.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 974
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka