Tjuvbetäckt!

J

janta

För ca en månad sen när jag kom till stallet stod mitt shetlandssto och shetlandshingsten tillsammans och såg vääääldigt oskyldiga ut :mad: Han hade tagit sig genom både sitt och hennes staket för att uppvakta. Senare berättade min sambo att han hade sett hingsten varit upp på henne 5 ggr (han trodde att jag hade släppt ihop dem) Hon var högbrunstig vid tillfället.
Veterinären sa att de inte kan göra ett dräktighets test förrän efter 108 dagar. Kan jag märka på något annat sätt om hon är dräktig?
Har inte haft föl förut och det eventuellt kommande "misstaget" är väldigt välkommet. :love:
Tur att det var den av de tre hingstarna jag gillar mest utseedemässigt.

Sv: Tjuvbetäckt!

skulle tro att din lilla dam är dräktig, när de sköter det själv brukar det räcka med ett språng :o

Mamman till mina två är tjuvbetäckt två gånger, ett språng per gång. Tror att hingsten ofta luktar sig till vilken dag han ska hoppa på henne för hon ska bli dräktig. Mina har olika pappor, och samma sak hände i samma månad fast olika år och på olika ställen, hingstarna rymde in till henne i juli månad, tydligen luktar hon som godast då :D

Om du inte vill ha fölet så kan du ju spruta henne redan nu. Men det är alltid gulligt med en liten söt bebis :)

Klart jag vill ha bebisen! Jag blir precis prillig när jag tänker på att det kanske kommer en liten lurvig bebis :love:
Klart man är orolig för stoet åxå. Hon har haft föl 5 ggr tidigare så hon vet vad hon ska göra. Passligt när jag är alldeles grön på området.

Det här hände 19 oktober, hur räknar jag ut när fölet kommer?

Det blir väl lite knäppt i tiden med tanke på att det blir ett litet höstföl, men det är bara en tanke. Det finns ju de som fölar mitt i vintern också!
Förstår inte riktigt varför inte veterinären kan dräktighetskolla innan 100dagar?
Är det för att shettisar är så små att det inte går att göra ultraljud?

spruta bort det!!
Stackars föl födas i oktober? finns väl ingen anledning? Nä få ut vet och spruta med en gång....

Ahh, shit. Såg nu att det hände för en månad sedan, antagligen för sent att spruta

Senast ändrad av en moderator:

varför det? Det är väl ingen fara, även om det inte är det ultimata?

Jag vill också ha shetlandsföl, men har bara en liten valack....Om fölet är välkommet så säger jag bara GRATTIS

Ultraljud fungerar runt dygn 16-17 även på shetland. Skulle inte heller utsätta ett föl för att födas i oktober - i november kommer snö och minusgrader, inget vidare klimat för ett föl.

Föds inte fölen med tjockare päls om vintern då?

Min kompis gamla B-ponny var också ett "misstag", man visste inte vem fadern var eller ens att stoet var dräktig förrän fölet ploppade ut. Hon föddes i oktober och klarade sig bra.

Senast ändrad av en moderator:

Men nu är det hänt och jag kan inte gärna hugga huvudet av det när det kommer ut. Det var ju inte så att jag planerade detta :mad:

Jag tror att veterinären skulle kolla med blodprov efter 100 dagar. Här jag bor gissar jag att de inte ens har u-ljud. Måste åka till sverige m henne isf.

janta skrev:
Jag tror att veterinären skulle kolla med blodprov efter 100 dagar. Här jag bor gissar jag att de inte ens har u-ljud. Måste åka till sverige m henne isf.

Vart bor du? :confused:
Jag önskar dig lycka till, vad roligt med ett föl! Du får ett oplanerat men välkommet föl utan att behöva betala språngavg! Det är ju toppen! ;) GRATTIS!

En del större halvblodsstuterier väljer att få föl i februari. Och dom verkar ju inte ta skada av det presis...Fölena föds ju inte presis nakna...

Självklart kan du inte det MEN jag tycker att det är oansvarigt att som ägare inte spruta bort det när man VET (som du visste i detta fall) att stoet blivit betäckt och det skulle innebära ett vinterföl.

men februari och september är ju ändå natt och dag!!!
Att fölet skall få näring via gräs när den blivit ett par månader är ju det allra bästa, men att bara äta vissna löv och stå inne mycket...Nej tack!

Va bra att du inte ogillar tanken att det kanske blir ett föl... Du får skriva och berätta sen hur det har blivit!!

Det ska jag göra. Vi får hoppas att allt går bra bara.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka