Tjuvbetäckt!

Sv: Tjuvbetäckt!

Ja jag kanske borde ha gjort det. Men är som sagt helt grön på föl området och har inte tänkt mer än att vintern och kylan kommer emot när den fötts. Jag får hoppas på det bästa och göra det bästa av situationen. :crazy: Hon kanske inte ens är dräktig.
Jag tycker iaf det skulle vara jätte spännande att få vara med om allt från allra första början. Och hoppas på en låååång och varm höst -05

Det lustiga är att jag hade tänkt betäcka henne till våren och tänkt ta kontakt med dig bl a :D
Nej hingst :devil: är inte godkänd!!

Gjort är gjort och vi får hoppas på det bästa! :)

Men jag tycker att du så fort som möjligt ska ta ut en veterinär med ultraljud så du får veta om hon är dräktig eller inte. Det är bra i framtiden så du vet hur du ska fodra, motionera med mera men framförallt är det ju skönt att veta hur det ligger till!

Jag ska hålla tummarna för er! ;)

Om hon inte är dräktig så kan du ju betäcka henne till våren/sommaren redan.

Vad är det för sto du har?

En kraftig dam, en riktig arbetshäst. 98 hög, svart, nervig men snäll.
Älskar att jobba. Hon är (är skitdålig på detta :o ) B premierad. Har exem men har gått som avelssto innan jag köpte henne. Hon är 14 så på den tiden hon blev premierad var det antagligen ok att ha exem. Hon har 5 avkommor och ingen har ärvt exemen.

Vad är det för stam? *nyfiken*

B fick dom förut, det var den bokstav de fick när de stamboksfördes och inte hade avkommor med särskilda meriter, så det är inget att skämmas över! :)

jag har sett en vetrinär göra dräktighetskoll redan efter 18 dagar!
Det gjorde han genom att köra upp en hand i ändtarmen på stoet och kände och sen gjorde han ett ultraljud och gjorde det tom hemma på gården!
Självklart ser man inget foster då men man kan se ifall en fosterblåsa uppkommit och det hade det på detta stoet så hon var dräktig.
Så visst kan man kolla det tidigt.

AtletShipping skrev:
jag har sett en vetrinär göra dräktighetskoll redan efter 18 dagar!
Det gjorde han genom att köra upp en hand i ändtarmen på stoet och kände och sen gjorde han ett ultraljud och gjorde det tom hemma på gården!
Självklart ser man inget foster då men man kan se ifall en fosterblåsa uppkommit och det hade det på detta stoet så hon var dräktig.
Så visst kan man kolla det tidigt.

Dom ultraljudade ju en häst igår på veterinärena och det stoet var på 18 dagen och de såg en blåsa

Veterinären sa att hon var för liten för att undersökas den vägen :confused:

E. Dusty v d Zandsteeg RS 60.
U. Backahokms Black Bonnie (låter som något stort, snabbt och svart :smirk: ) RS 1708
Ue. Nalle Puh RS 91

Utställningsresultaten har varierat mellan 36 och 39 poäng.

Vad kul! Min gamla valack var ee. Dusty van de Zandsteeg!
Så här såg han ut:
emilfornbodasommar2.jpg

Han fick avlivas tidigare i år vid en ålder av 26 år. Vad är det för stam på hingsten som varit framme då? :D

Det går alldeles utmärkt att rektalisera shettisston! Det gör vi varje år men man behöver kanske inte anlita den veterinär som har störst armar.

Jag ska ta reda på stammen på hingsten när jag träffar ägaren.

Jag räknar 330 dygns dräktighet. För ditt sto skulle det innebära att hon fölar 14 september..
Jag har ett sto som är född 11 november så visst går det att få föl den årstiden också även om jag föredrar att få föl i maj/juni.

Lycka till om hon nu är dräktig och som någon sa, det går utm att ultraljuda shettisar också.

Jag frågade tidigare om den var godkänd - vilket den inte var så jag tror inte att den är avelsvärderad heller. Hon är säkert medveten om att det inte är tillåtet men det var ju trots allt en tjuvbetäckning och för sent att spola bort det.

Hingsten är e. Fredrik u. Askö Tanne
Åxå han rejäl.
I böjan av oktober kom den här och två andra hingstar till mig och skulle kastreras dagen efter. Av olika andledningar blev bara två av dem kastrerade och han här skulle fixas vid tillfälle.
Jag har så blandade känslor kring det inträffade. Jag hade ju velat betäcka henne i vår och hade precis börjat kolla runt lite.
Nu blev det så här och det kom lite plötsligt. Visst har han kroppen som en hingst jag skulle välja men inte riktigt huvudet. Stoet är ju inte heller helt stabil (kanske det är märrfasoner :angel: ) så jag blir lite fundersam på resultatet. Båda två är iaf ljuvligt snälla!
MEN jag hade velat haft det rätt från början!
Samtidigt blir jag helt lycklig vid tanken på att det ev kommer en BEBIS i mitt stall, från min älskling...konstigt...ja,herregu...
(märks att jag inte haft föl förut va?)

Nix, inte vad jag vet. Nej knappast.
Ägaren hade planer att köra fyrspann m hingstar och visa dem osv men en massa gravidíteter har satt stopp för planerna. Hästarna är nog pensionerade den dagen hon har tid att lägga på dem igen.

Vi fick ett oplanerat och oväntat föl i början av oktober iår ! Ponnymamma och okänd pappa. Pappan är troligtvis hyffsat ädel för fölungen ser ut som ett hbl föl. Det är inte så optimalt precis. Fölet föddes i en inne-lösdrift, dvs en jättelika lada som var halmad och fick bara vara ute korta, korta stunden ibörjan. Visserligen föddes den med vinterpäls... Nu bor den i vanlig box och går ute på de dagar när det inte är jättekallt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka