Tjuvbetäckning

Sv: Tjuvbetäckning

mizz skrev:
Men råkar det vara en hingst så är det grannens fel.

Hurra, hurra, hurra, hurra för denna underbara logik, NOT.
Men det kan inte vara så :eek: .
Var tar man reda på sådant :confused:

*lånar knapp*

En hästägare har inte samma ansvar som en hundägare.

Vet inte vad som gäller mer än att om en häst som rymt ställer till med skada blir inte ägaren skyldig till nåt om det inte kan bevisas att denne varit slarvig med stängsel eller annan hantering.
En häst på rymmen som tex. skadar en stillastående bil...
Det går på bilägarens försäkring...

Antar att det därför inte blir hästägaren till den första lösa hästen som får ta ansvaret...?
Vore kul att få uppgifter bekräftade, men vet inte hur...

//M

Vi har haft stobesök här ett antal gånger också, finns flera stoägare i omgivningen som har sina ston bakom minst sagt tvivelaktiga stängsel... Knähöga sytrådsstaket utan ström. När de är brunstiga kommer de på besök hos oss. *suck* Våran hingst är inte cool alls i sådana lägen, men han håller sig i hagen i alla fall. Men när de går in, vad händer då?

En gång kom en valack in i hagen (insläppt av någon) och spräckte käken på hingsten i slagsmålet som blev, vems är då felet?

Då måste bilföraren bevisa att ägaren till den första hästen som kom lös har brustit i "staketunderhåll". Så det gäller att köra försiktigt på vägen.:smirk:

Jag har oxå alltid hört att det är hingstägarens ansvar att inte hingsten tar sig ut och att ingen tar sig in... MEN Jag tycker att det är helt tokigt att det ska vara så.... Skulle nog fråga någon jurist eller så om det.

Slog en koll i lagboken, i Lag om ägofred 1 kap 1 § står det att var och en som äger (även fodervärdar och lånande hästar) hemdjur ( nötkreatur, hästar m fl.) ska hålla sådan vård om dem att de ej olovligen kommer in på annans mark. 1 kap 5 § säger att stängsel ska fungera så att de hindrar större hemdjur att komma in eller ut. I samma lag 5 kap 47 § står det att djurets ägare (det som är på fel mark) är ansvarig.
Gav detta svar på era frågor?

minternet skrev:
*lånar knapp*

En hästägare har inte samma ansvar som en hundägare.

Vet inte vad som gäller mer än att om en häst som rymt ställer till med skada blir inte ägaren skyldig till nåt om det inte kan bevisas att denne varit slarvig med stängsel eller annan hantering.
En häst på rymmen som tex. skadar en stillastående bil...
Det går på bilägarens försäkring...

//M
Stämmer!!! Våra hästar slogs om rangordning (fick hem en ny häst) och hagen gick sönder. De sprang då bort till några andra som har häst, bl a en bra travhingst och han rymde ur sin hage. Ägaren till hingsten hotade då med att stämma mig på 2 miljoner så då fick vi lov att ta reda på om han verkligen skulle kunna komma någonstans med det.

Juristen talade då om att förutsatt att man har ordentligt stängsel, t ex eltrådar som är ordentligt spända och med bra ström i, så är man som hästägare inte ansvarig för vad ens häst gör, med ett undantag. Förstör hästen levande gröda, t ex gräsmattor, rabatter eller åkrar, så blir man ersättningsskyldig.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Nikan
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: Görel
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama