TJUVBETÄCKNING på lösdrift

A

altesse

Fick hem mitt 3 årig sto för 5 veckor sedan, jag köpte henne relativt dyrt som 1 åring nere i Holland coh släppte henne sedan på lösdrift där hon fick gå ca 1,5 år innan jag nu alltså tod hem henne för inridning. Jag har under denna tiden betalt 1000 kr i månaden styvt till familjen som äger marken där hon gått på lösdrift, i denna höga summan ingick all tilsyn och, hovslagare, avmaskning osv, jag betalde bara de yttligare vet kostnaderna och vacc.
när jag nu fick hem henne så började vi bantningen och inridning, samt att löghoppa, hon skötte sig bra, men vi fick inte ner henne i vikt, nu, 5 veckor senare, efter hård bantning och inridning så sjunker magen helt plötsligt och 3 åringen ser DRÄKTIG ut!!! och mkt riktigt, efter att tagit ut veterinär som undersökt henne så ska hon ha föl om 4 veckor ca! Då visar det sig att de 2 års hingstar hon ooxå hade på lösdrift hade hoppat över vid några tilfällen, men hon inte hade trott att de kommit till något utav stona! Hur gör jag?? VILKEN bör ansvar, är det mitt eget fel, den som äger lösdriftet eller hngstägaren (som oxå betalar för att ha sin häst hos henne på lösdrift!)

Sv: TJUVBETÄCKNING på lösdrift

aj aj vilken knipa! Var det en fin hingst som hade rymt till stona? Det kanske blir ett fint litet föl..:crazy:
Men allvarligt talat så tycker jag att lösdriftshållaren har mkt ansvar eftersom han har åtagit sig att ta hand om hästarna, men det kommer han säkert inte att hålla med om. Svår sits.

Det låter ju osannolikt att det skulle vara ditt eller hingstägarens fel, hur skulle ni kunna veta?

Vilken chock! Är dte en fin hingst?

Lösdriftsägarna! Om dom mot förmodan ska hålla hingst på lösdrifft så är det deras ansvar att se till att hingstarna ej kommer in till stona,= riktiga stängsel m.m.

Annars så tycker inte jag att dom ska hålla hingstar där faktist..

Sen hade dom ju faktist kunnat medelat er ägare när det hände,och inte så här i efterhand.

Verkligen billig inkvartering.........fast inte så kul med en tjuvbetäckning:cry:

*kl*

Hur blir det med avkomman sen då? Måste man inte skicka in en massa papper o betala div grejer för att hästen ska bli ?reggad? eller vad som nu krävs..

Shit av dålig jag e på sånt här..:rofl:

Min förra häst blev betäckt av stallets hingst en gång.
Fint shetlands sto med fin stam vill man inte få en korsning mellan 3 raser med okända föräldrar.
Stall ägarna erkände att de hade glömt sätta på strömen (kom till stallet och ser mitt sto blir betäckt :crazy: )
Visade sig att det blev ett litet föl i magen på henne ,och stallägarna betalade "mot-föl spruta" villket som jag tyckte var helt rätt med.

I din situation tycker jag faktiskt det är stall ägarna eftersom att de inte haft tillräckligt bra stacket i hingst hagen isåfall.

Mvh
Eran Emma

Jag tycker då med självklarhet att detta är den som står för lösdriftens ansvar. Om du betalar en fast kostnad och daglig tillsyn ingår, då är det hans ansvar att se till att sånt här inte händer. Om mn nu skall ha hingstar och ston på lösdrift i närheten av varandra så är det den som står för lösdriftens skylldighet att se till att just hingstarna och ståna hålls avskillda, staketet skall vara så bra så att man kan få de och fungera. Jag skulle då aldrig våga ha min häst på lösdrift hos personen i fråga om sådant händer, ett föl, undan dyr eller billig häst är något ägaren själv vill planera. Stackars din dam som tokbantat, pga att ni inte had en chans att veta. MYCKET OANSVARIGT AV ÄGAREN TILL LÖSDRIFTEN.

I normala fall är det praxis att hingstägaren är ansvarig för eventuella tjuvbetäckningar h*ns hingst gör.. Nu står ni ju båda inhyrda hos någon annan på lösdrift. Ofta ingår det en klausul i uppstallningskontrakt när det är hingstar inblandade ang. ansvar osv. Jag skulle tro att om inget annat avtalats, så är nog hingstägaren ansvarig för det h*ns hingst ställt till med. Ofta står det ju i kontrakten "vanliga hagar i befintligt skick" och eventuellt att om man vill ha bättre hagar så får man bekosta dom själv.. (så står det i mitt kontrakt där jag hyr in mina hästar iaf)..

/ Fredrik

Du kan få fölet registerat i ASVH med känd pappa om ni låter DNA testa hingsten/hingstarna. Den får då gråa papper.

som hästägare har man ett strikt ansvar enl juridiska termer- dvs man är alltid ansvarig för vad ens häst gör vad den än befinner sig....
så det blir ju hingstägaren - om ni nu är säkra på vem hingsten är.
jag hoppas det blir ett fint fölis! man kanske inte ska se ett nytt liv som en katastrof. om fölningen går bra har ju ingen blivit skadad.
och vem vet - det kanske blir en nästa os-hoppare/dressyrstjärna??? En treåring klarar av fint att föla (det är därför det går.... - de är sas könsmogna av en anledning annars skulle det inte bli nåt...). Du får dessutom extra år vid visningar om hästen har haft föl (dvs kan visa hästen som treåring när den är fyra egentligen...).

jag har försökt få mitt sto dräktigt i tre år och skulle gärna se en liten hingstbuse hoppa över mitt staket och få henne dräktig...:rofl: kan jag få ditt? :idea:

Skämt åsido - jag hoppas allt går väl och det är olyckligt när det händer, men med djur så är det som det är (och med människor också...). Driften att para sig är ganska stark. Lycka till nu med allt!

Det ställs oftast högre krav på en hingstägare än vad det gör för stoägare. En tjuvbetäckning kan betraktas som en sakskada. Alltså kan du begära skadestånd av hingstägaren. Om en hingst med lätthet hoppar ut ur hagen är stängslet ganska undermånligt.

Det ställs oftast högre krav på en hingstägare än vad det gör för stoägare. En tjuvbetäckning kan betraktas som en sakskada. Alltså kan du begära skadestånd av hingstägaren. Om en hingst med lätthet hoppar ut ur hagen är stängslet ganska undermånligt.

Hingstägaren i sin tur kan sedan ställa krav på stallägaren om de har avtal om att denne ska sköta hingsten helt.
Men det huvudsakliga ansvaret kommer att ligga på hingstägaren.

Vem vet det kanske kan bli ngt bra..........har en ytligt bekant som helt plötsligt fick en fölunge.......stoet hade blivit tjockare än vanligt så de red och red.De hade köpt stoet på hösten och på sommaren kom ett föl.Stoet gick 130 hoppning bara några veckor innan.Det fanns inte att stoet skulle vara dräktigt!Vad de visste hade hon inte varit i närheten av en hingst...........men det hade hon ju tydligen varit innan de köpte henne.

Ialla fall så beslutatde de att behålla fölet........de fick grå papper på det och tävlade sedan framgångsrikt upp till 140 cm. Kanske inte ngn tröst för dig just nu ...........

Nej , som hästägare har man ,i juridisk mening, INTE strikt ansvar för vad ens häst ställer till med , strikt ansvar har man över sina hundar men inte sina hästar.
Dock har man självfallet ett visst ansvar för sina hästar och vad gäller en tjuvbetäckande hingst har man ansvar för vad den ställer till med ,har även stoägaren varit försumlig kan ersättningskravet jämkas.

I detta fall måste man veta hur avtalen ser ut mellan lösdriftsägare och hingstägare samt diverse andra omständigheter för att kunna göra en ansvarsbedömning.
Utan att vara insatt i detaljer skulle jag nog vilja påstå att hingstägaren är ersättningsskyldig men har rätt att i sin tur kräva ersättning av lösdriftsägaren. Men med mer uppgifter kan en annan bedömning vara möjlig.

En stor nackdel med detta oönskade föl är, tycker jag, att det föds så sent på året, det blir jobbigt att ha ett så ungt föl när det fort blir kallt!

Senast ändrad:

Tycker synd om dig. Inte kul att banta och träna och upptäcka en sådan sak på en så ung häst. Det blir ju extra svårt med ansvarsområdet här, då det är 3 hingstar inblandade. Är det 3 olika ägare också? Rent spontant kan man ju tycka att det är lösdriftshållarens ansvar, men juridiskt vet jag inte. Jag kan kolla upp detta, för det är iaf. intressant att veta just vad gäller ansvaret.

Hade i min ungdom en ponny på foder där vi också upptäckte att hon var dräktig en månad innan fölning. Revbenen började synas men magen växte liksom. Hade jättedåligt samvete att hon inte fått något extra att äta. Ägaren hade "glömt" att berätta det för mig. Fölningen gick dock bra och hon kom snabbt i hull igen. De klarar mer än man tror.

Jag tycker det är väldigt dålig stil av lösdriftshållaren att de inte informerade dig direkt när hingstarna var inne hos stona. Då kunde man ju åtminstone kollat upp saken mycket tidigare, och kanske tom. gjort något åt det.

Lycka till //Jezz

*kl*

Hoppas allt går bra med stoet nu trots allt, önskar stort lycka till!

..o glöm för guds skull inte o lägga in en bild på fölis sen..:bump:

*Puttar upp lite*
Hur gick det med hästen sen? Blev det ngt föl? E sugen på o se bilder om du vill visa!!:bump:

Ja, man vill ju veta hur det gick och vem som blir ansvarig i en sån här fråga. Jag har alltid fått lära mig att man som hingstägare har strikt ansvar precis som hundägare (som om en tjuv bryter sig in hemma och blir biten av min hund så är jag ersättningskyldig!)

Kan vara intressant att veta!

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Anläggning Har funderat på detta ganska länge nu och är less på att dividera med mig själv. Hoppas på flera tankar! Föreställ er att det fanns...
Svar
5
· Visningar
2 345
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 478
Senast: annan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar