Tjuvbeäckning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare _jonna_
  • Startdatum Startdatum
J

_jonna_

Om ett sto har blivit tjuvbetäck, nån gång, vet inte när. går fölet på något sätt att registrera då? :confused:

Sv: Tjuvbeäckning

Funkar om det är samma ägare till hingst och sto. Har råkat ut för detta och det var tyvärr lite olika delägare inblandade där o STC ville eg inte reg vår fölis, men vi överklagade och skrev brev hur det gått till (tjuvbetäckning alltså) och fölis blev reg. :D

Även om det inte är samma ägare på hingsten och stoet så går fölisen att registrera, MEN den får då inte starta i travtävlingar. Det var iallafall vad STC sa till mig när jag ringde och frågade i samband med att jag var spekulant på en tjuvbetäckt märr. Så det är med andra ord en onödig kostnad att registrera en tjuvbetäcknings-fölis. (Om det inte är samma ägare på hingsten och stoet vill säga.)

Är det inte andra regler ifall stoet och hingsten står i träning? hm, kan ha fått det om bakfoten helt..

chicasweep skrev:
Är det inte andra regler ifall stoet och hingsten står i träning? hm, kan ha fått det om bakfoten helt..

Det är mycket möjligt! I mitt fall handlade det om en fölmärr som gått ihop med en unghingst som dom inte trodde var könsmogen än. :eek: Det blev inget köp, då jag var intresserad av att regga och starta avkomman.

Låter som det skulle kunna stämma. Jobbade i ett stall för ett antal år sedan och innan jag började så hade en hingst varit lös och kommit in i stohagen och grejen var att det här var på en helg med helgpersonal och ingen sa något till tränaren, för dom trodde inte att det hade blivit något så hästarna tränade på som vanligt och jag tror den här märren i frpåga startade ganska länge och rätt som det var nedkom med ett föl:crazy:
Hur som helst så tävlar den på och vinner lopp numera, både mamman och fölis:D

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
696
Senast: Amanda_F
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar