Sv: tjusningen med dressyr
Breccia_ skrev:
vad är det som tilltalar just dig med dressyr??
För mig är det finliret. Dvs samspelet och strävan efter att hela tiden förbättras och nå nya mål. Att sträva efter att dansa och bli lättare, och lättare. Men även det andra runt omkring -Det vackra! Den graciösa hästens dans. Den blanka hårremen, den välpolerade sadeln, den propra klädseln, den strama frisyren, diciplinen, de vita lindorna etc, etc
(Däremot är jag själv urusel på att hålla mig ren och fläckfri! Men jag älskar att se på andra välpolerade ekipage
)
Breccia_ skrev:
vad får dig att fortsätta kämpa och jobba?
Det har jag faktiskt funderat över mga gånger! Kärleken till hästarna förstås men utöver det så är det nog den enorma kicken man får när det går bra! Och planerandet... att hela tiden vara tvungen att tänka framåt, sätta upp delmål och klättra upp för trappan ett steg i taget. Nöjet av att jobba med ngt som man vet kommer ge ett resultat längre fram. Att följa den röda tråden. Och att LÄRA, LÄRA, LÄRA och utvecklas!
Men även känslan som uppstår när man lyckas få enormt mkt power under sig som ändå dansar fram. Det är en underbar känsla!
Breccia_ skrev:
vad har du för mål med din ridning;
med den häst du har nu?
Det övergripande målet är att kunna rida för så lätta hjälper som möjligt. Att få så mkt samling som det går. Att få så mkt nyanser i ridningen som det går. Att få så mkt glädje i ridningen som det går.
Med tävlandet har jag däremot ett annat mkt mera primärt mål och det är att få bort prestationsångesten! Den slog till med fulla muggar förra säsongen vilket gjorde att jag spände mig och red som en kratta inne på banan vilket fick till resultat att han la av och inte alls tyckte det var roligt att visa upp sig.
Vilket man ju kan förstå!
Så lika avslappnat, roligt och harmoniskt som det var på framridningen lika spänt, irreterat och tråkigt var det inne på banan!!! Inte bra...
Men när vi väl kom underfund med problemet så blev de sista två tävlingarna åteminstonde
lite bättre. Därför är mitt mål i år, oavsett vilken klass, att kunna rida avspänt, harmoniskt, pretantionslöst och glädjefullt inne på tävlingsbanan! Så det kommer jag att jobba stenhårt på!
Tyvärr gjorde en skada mitt i vintern att vi fick ett längre avbrott så vi har fortfarande inte kommit ut på någon tävling. Skulle tro att det dröjer till maj/juni innan vi är redo.
Men om det flyter på bra igen så kommer vi fortsätta rida MSV och reg. George under sommaren. Målet är att även rida ngn nat. George i sommar (det brukar inte vara så gott om dom)
Till hösten var det planerat att vi skulle debutera i Intermediaire men med tanke på avbrottet under vintern och den miserabla säsongen förra året så känns det inte längre realistiskt. Tvärtom, om jag inte får rätsida på tävlingsångesten så kommer jag istället bara rida LA för att kunna rida utan så mkt press. Men vi får se! Jag känner mig ändå hittills hopfull!
Breccia_ skrev:
mer långsiktigt, med hästar längre fram i framtiden.
Mitt mål med valacken är att kunna rida SB:1 innan han pensioneras. Men förövrigt så är målet att i framtiden starta GP. Däremot så känns det inte lika angeläget längre som det gjorde för några år sedan. Det är trots allt det vardagliga arbetet som är roligast. Att sträva framåt är självklart men ändå så är det strävan efter förbättring/finputsning på det man rider just nu, för tillfället, oavsett nivå som jag tycker är roligast. För mig är det lika roligt att få till en förbättrad bakdelsvändning som en piruett.
Fast ändå finns ju längtan efter att få bli ett dansande, blänkande Gp-ekipage
Breccia_ skrev:
För att det är så enormt vackert!