tjusningen med dressyr

Breccia_

Trådstartare
vad är det som tilltalar just dig med dressyr?
vad får dig att fortsätta kämpa och jobba?
vad har du för mål med din ridning;
med den häst du har nu?
mer långsiktigt, med hästar längre fram i framtiden.
varför just dressyr?

Sv: tjusningen med dressyr

Oj.....det jag älskar med dressyren är just att man får det där fina, fina samspelet. Att ha en jämn och lösgjord häst som lyssnr på ens minsta vink...WOW!!!

Dessa sekunder när man känner att detta är "tankeridning", det är det, som gör allt värt. Sen har jag en väldigt speciell dam, så alla små framsteg, är stora steg för oss.

Målet med våran ridning är att i slutet på detta år, ev. början på nästa debutera MSV.
Långsiktikt, längre fram....svårt att säga.
Rider själv Svår dressyr, kanske tränar andra ekipage lite.

Varför just dressyr??? Jaa....se ovanstående text.....

Min motivation e typ i botten just nu :p
Det går verkligen JÄTTE bra med Akustik, har haft han i 2 månader nu.. Och det går bara bättre och bättre varje gång jag rider..
Men jag har inga klara mål, vad vill jag få ut av detta?
Då känns det inte helt rätt att kämpa heller :p

Jag vill verkligen tävla, för att det är efter det som jag ser vad jag behöver kämpa på med för att utveckals.. för då ser man utvecklingen ordentligt!

Att kunsa dansa med sin häst. Det kan ju inte finnas något häftigare ever ever!

Dressyr är ju ngt man gör varje dag, JÄMT. Man behöver inte fundera på om jag sliter ut hästen för mkt el så utan man blandar alla övningar osv och kan alltid rida dressyr, ute som inne. Det är det bästa m dressyren.

Men det som tilltalar mig är att man på alla nivåer strävar ngnstans. man har klara mål och i LB precis som i MSV å GP kan man känna att man dansar. Man kan även med en häst som inte eg klarar att hävda sig i tävlingssammanhang träna ALLA rörelser. Alla hästar kan utbildas högt upp men kanske inte räcka till ute på banan. Är inte det fantastiskt? Även lilla Fia m en skev å vind, blåögd korsning KAN få rida piruetter och passage...

Det som får en att sträva vidare är en gåta. jag har ingen aning. av årets typ 365 dagar så ägnar jag kanske 350 dagar åt att vara missnöjd. de andra dagarna svävar på små rosa moln och de gör väl livet värt å leva å dressyren värd å tränas!

Sen skulle jag kunna byta min själ mot att få gå in å veta att man kan rida 55% i svår klass. jag har inte högre krav än det. bara veta att man kan allt det där. det skulle va den mäktigaste känslan i världen! trots om jag kom sist. (däremot så den dagen man är där så strävar man ju högre, av ngn outgrundlig anledning)

Ankie

När allt flyter och det känns som om man är ett med hästen. det är min motivation. Det finns inget härligare. Urkraft

Att va ett med hästen och kunna få ett så stort djur att dansa med dig som ledare. Finns det något vackrare än en grandprix häst på tävling, om den går bra :crazy:

Jag tycker det är kul att utvecklas tillsammans med hästen, att uppnå det ultimata samspelet. Det är roligt att få hästen att utföra det man önskar på små, små hjälper. Och det är härligt då man kommer upp ett trappsteg i utbildningen och lyckas utföra sådant man innan inte trodde var möjligt!

Med hästarna jag har nu (två olika) är målet Msv dressyr med bra & jämna resultat (60 % och mer). Med min åring hoppas jag komma upp i klasserna ytterligare. Men det får framtiden utvisa, om det går.

Det som tilltalar mig mest när det gäller dressyr är samspel mellan häst och ryttare. Att få hästen att förstå med små små hjälper.

Samtidigt är det oxå ett sätt att utveckla sig själv, hur hästens kropp fungerar rent fysiskt.

Jag har en travare som jag rider dressyr på och det gör att det hela blir ännu roligare. Att ta fram travarens bästa sidor i ridbarhet, att omskola den och att även få visa upp dens kunskaper.
Min framtida häst föds i dagarna ( hoppas jag) och det är en korsning mellan travare och halvblod, och jag ser fram emot att få rida denna häst om några år.
Även om jag har korsat med halvblod för att ev. få lite mer gång i hästen så kommer jag att fortsätta med mina travare, det ger så otroligt mycket.

Det är väl framförallt målet att bli ett med hästen. Att få en sån kontakt och kunna kommunicera så väl med ett djur att man tillslut "läser" varandras tankar vid ridning. Jag är även mycket för HS och allt som utvecklar ett starkt samspel mellan sjur och människa och det var väl först och främst därför jag valde dressyren :D :banana: :D :idea:

Det häftiga samspelet man får.
Att man känner hur sin häst jobbar under en för att den tycker det är så roligt och vill göra sitt bästa.När man når dit då hästen är helt lösgjord och tar de ytterst små hjälperna så det blir som en dans... Finns det något härligare?

Ett mål som jag har är att jag ska (med min nya häst) få den där osynliga ridningen, samspelet, så allt ser lekande lätt ut. Som en dans.

Varför dressyr...? Ja, det är vär redan sagt.

Breccia_ skrev:
vad är det som tilltalar just dig med dressyr??

För mig är det finliret. Dvs samspelet och strävan efter att hela tiden förbättras och nå nya mål. Att sträva efter att dansa och bli lättare, och lättare. Men även det andra runt omkring -Det vackra! Den graciösa hästens dans. Den blanka hårremen, den välpolerade sadeln, den propra klädseln, den strama frisyren, diciplinen, de vita lindorna etc, etc
(Däremot är jag själv urusel på att hålla mig ren och fläckfri! Men jag älskar att se på andra välpolerade ekipage :love: )

Breccia_ skrev:

Det har jag faktiskt funderat över mga gånger! Kärleken till hästarna förstås men utöver det så är det nog den enorma kicken man får när det går bra! Och planerandet... att hela tiden vara tvungen att tänka framåt, sätta upp delmål och klättra upp för trappan ett steg i taget. Nöjet av att jobba med ngt som man vet kommer ge ett resultat längre fram. Att följa den röda tråden. Och att LÄRA, LÄRA, LÄRA och utvecklas!

Men även känslan som uppstår när man lyckas få enormt mkt power under sig som ändå dansar fram. Det är en underbar känsla!

Breccia_ skrev:
med den häst du har nu?

Det övergripande målet är att kunna rida för så lätta hjälper som möjligt. Att få så mkt samling som det går. Att få så mkt nyanser i ridningen som det går. Att få så mkt glädje i ridningen som det går.

Med tävlandet har jag däremot ett annat mkt mera primärt mål och det är att få bort prestationsångesten! Den slog till med fulla muggar förra säsongen vilket gjorde att jag spände mig och red som en kratta inne på banan vilket fick till resultat att han la av och inte alls tyckte det var roligt att visa upp sig. :( Vilket man ju kan förstå!
Så lika avslappnat, roligt och harmoniskt som det var på framridningen lika spänt, irreterat och tråkigt var det inne på banan!!! Inte bra...
Men när vi väl kom underfund med problemet så blev de sista två tävlingarna åteminstonde lite bättre. Därför är mitt mål i år, oavsett vilken klass, att kunna rida avspänt, harmoniskt, pretantionslöst och glädjefullt inne på tävlingsbanan! Så det kommer jag att jobba stenhårt på! :banana:

Tyvärr gjorde en skada mitt i vintern att vi fick ett längre avbrott så vi har fortfarande inte kommit ut på någon tävling. Skulle tro att det dröjer till maj/juni innan vi är redo.
Men om det flyter på bra igen så kommer vi fortsätta rida MSV och reg. George under sommaren. Målet är att även rida ngn nat. George i sommar (det brukar inte vara så gott om dom)
Till hösten var det planerat att vi skulle debutera i Intermediaire men med tanke på avbrottet under vintern och den miserabla säsongen förra året så känns det inte längre realistiskt. Tvärtom, om jag inte får rätsida på tävlingsångesten så kommer jag istället bara rida LA för att kunna rida utan så mkt press. Men vi får se! Jag känner mig ändå hittills hopfull!

Breccia_ skrev:

Mitt mål med valacken är att kunna rida SB:1 innan han pensioneras. Men förövrigt så är målet att i framtiden starta GP. Däremot så känns det inte lika angeläget längre som det gjorde för några år sedan. Det är trots allt det vardagliga arbetet som är roligast. Att sträva framåt är självklart men ändå så är det strävan efter förbättring/finputsning på det man rider just nu, för tillfället, oavsett nivå som jag tycker är roligast. För mig är det lika roligt att få till en förbättrad bakdelsvändning som en piruett.
Fast ändå finns ju längtan efter att få bli ett dansande, blänkande Gp-ekipage ;) :love:

Breccia_ skrev:
varför just dressyr?
För att det är så enormt vackert! :love: :love: :love:

Saigon skrev:
Med tävlandet har jag däremot ett annat mkt mera primärt mål och det är att få bort prestationsångesten! Den slog till med fulla muggar förra säsongen vilket gjorde att jag spände mig och red som en kratta inne på banan vilket fick till resultat att han la av och inte alls tyckte det var roligt att visa upp sig. :( Vilket man ju kan förstå!
Så lika avslappnat, roligt och harmoniskt som det var på framridningen lika spänt, irreterat och tråkigt var det inne på banan!!! Inte bra...

Känner igen mig presis!
Förra våran när jag presis köpt min ponny så gick tävlandet inge bra alls (inte träningarna heller) framåt sommaren lossnade allt, det gick kanon bra hemma!
Jag tävlade ett par tävlingar presis utanför placering, sedan till hösten då jag red 2 tävlingar i rad med placering så fick jag en helvetisk prestationsångest..
Och på framridningen sväävade vi fram, men inne på banan var det som om vi var tillbaka på ruta 1 igen.
De va många som kom fram till mig och frågade vad som var fel m.m m.m..

Sen efter ett par misslyckade tävlingar och lite mindre prestationsångest tyckte inte ponnyn att det var kul längre, så hon tappade sin utstrålning och så..

Tråkigt.. men sant !

Men hur har det gått för er sen då? Hittade ni tillbaka till glädjen?

Jag vet inte hur det var i ditt fall men i mitt så vet jag att det väldigt mkt handlar om att min häst är en riktig läromästare, så jag känner vid just tävlandet som att folk har väldigt höga krav på mig. Fast egentligen är det bara löjligt för egentligen handlar ju ridningen bara om en själv och hästen och ingen annan. Fast det är jobbigt när man väl har kommit in i en ond cirkel. Första tävlingen som gick dåligt var väl inte så farligt "-alla kan misslyckas" typ, men när det blev samma sak ett par tävlingar på rad så gick det ganska snabbt att känna en större press än vad som egentligen skulle behövas pga att man inte fick ha motgången "ifred". Allt och alla skulle helt plötsligt ha reda exakt vilka procent man ridit på, vilka misstag man gjort etc. Sa man det inte frivilligt så kolla de upp det i resultatlistan på nätet. Vilket jag tyckte var väldigt konstigt eftersom att de minsann inte var lika intresserade under perioden som det gick väldigt bra! :smirk:
Men som sagt när jag väl hade börjat förstå varför jag fick ångest så gick det lättare att bearbeta den. Och det känns faktiskt som att jag har en mer avslappnad inställnig till tävlandet i år mot vad jag haft tidigare (har ju haft en hel vinter på mig att tänka över det)

Hoppas som sagt att det löst sig för dig också! För ångest är j-kla onödigt att känna...! Man ska tävla för att det är kul och det ÄR kul så länge man inte tar det på liv och död!

Breccia_ skrev:
vad är det som tilltalar just dig med dressyr?
med den häst du har nu?
varför just dressyr?

Oj!Samspelet mellan hästen o ryttaren!
Kärleken till hästen fàr mig att kämpa , tanken att jag màste lära
mig rida honom ordentligt , och min härliga ridlärare som jag beundrar mycket.Jag vill kunna föra vidare allt det han har lärt mig.

Mina màl just nu är att bli bättre i ridningen , att muskla upp honom och att kunna tävla lite smàtt sàsmàningom.

I framtiden skulle jag vilja kunna rida ordentligt , dvs riktigt bra , att kunna hitta samspelet med mànga hästar.

Dressyr? för att ridningen handlar om dressyren!

Att få det hela att funka som om jag och hästen vore ett. Han ska kunna lyda mina hjälper utan att någon annan ser dem och tycka att det är roligt! Om han inte tycker att det är roligt, då kan jag lika gärna lägga av.
Elin

Jag läste nog bara det som stod överst :p Här kommer övriga svaren om det inte räckte med det andra :)
vad får dig att fortsätta kämpa och jobba? Målet att bli bättre, att kunna bli Ett med min häst.
med den häst du har nu? SM såklart ;) haha, nä, men just nu är det att komma ut på tävlingsbanan och ha Roligt!
mer långsiktigt, med hästar längre fram i framtiden. Jag vill bli proffs :) Så ni kan väl själva lista ut vart man vill ;)
varför just dressyr? Dels för att jag tycker att hoppning är lite obehagligt, dels för att min ponny inte gillar det så värst mycket, men framför allt - jag har Aldrig upplevt samspelet i hoppning, mellan häst och ryttare, som jag gör i dressyr. Och jag tycker att dressyr är förbaskat roligt! :D :)
Elin

Just nu är jag eggad för att jag var så himla nära placering i min första LB:2. :) Annars är det just det att hästen kan gå så himla fint som inspirerar mig, och känslan när vi funkar så bra är bara: :love: . :D
Med den häst jag har nu tänker jag se hur långt vi kan fortsätta, men jag hoppas på msv i alla fall. :)

Senast ändrad:

Jag vill stärka hästen på bästa sätt och få honom att förbättra sina rörelser under mig. Sen strävar jag efter en så fin komunikation som möjligt mellan oss. Jag skulle gärna vilja tävla, och ska pröva på det. Men jag har nyss börjat rida på ett litet annorlunda sätt. Med mer stretching och sådant. Nu ska jag bli bra på det här och sen komma ut och vissa andra, så att dom överväger att rida som jag och kanske inser att det är rätt väg att gå. Det tror jag i alla fall.

Men mål nr 1- att få hästen att hålla så länge som möjligt.

Ja, du Sofia :) Du har ett bra sätt att se på ridning tkr jag ;)
Elin

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
44
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 165
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 925
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar