Tjur i naturreservat?

Maar

Trådstartare
Får man ha det? Det råkar vara så att för att komma till mitt sommarjobb måste jag gå över ett naturreservat om jag inte vill ta en väg runt som tar en timme längre. Det har inte varit några problem hittills, det enda som har hänt är att en bonde släppte upp sina kor och kalvar i en av hagarna, de får betalt för att släppa sina djur där så att de kan beta ner. Det är inga problem, de är nyfikna men fredliga. ;)

I dag när jag skulle upp står det en helt enorm tjur bakom en buske. :eek: Så nu vågar jag inte gå över, hon jag jobbar med avrådde med att gå däröver och hon har måååånga års erfarenhet av kor.

Frågan är om han får släppa sin tjur där? Det är inte bara jag som går där, utan det är en populär vandringsled och i just den hagen tjuren är i finns det bänkar som man ska äta vid. Man kan inte heller gå runt hagen och den är en ganska central del och nästan alla leder går där igenom.

De jag jobbar hos ska ringa och be honom att flytta tjuren, men jag känner på mig att han inte vill det. Kan vi kräva det? Finns det någon lag eller något om det? Jag har verkligen inte lust att gå 1 h och 15 min 4 gånger per dag! :crazy:

Sv: Tjur i naturreservat?

Får man ha det? Det råkar vara så att för att komma till mitt sommarjobb måste jag gå över ett naturreservat om jag inte vill ta en väg runt som tar en timme längre. Det har inte varit några problem hittills, det enda som har hänt är att en bonde släppte upp sina kor och kalvar i en av hagarna, de får betalt för att släppa sina djur där så att de kan beta ner. Det är inga problem, de är nyfikna men fredliga. ;)

I dag när jag skulle upp står det en helt enorm tjur bakom en buske. :eek: Så nu vågar jag inte gå över, hon jag jobbar med avrådde med att gå däröver och hon har måååånga års erfarenhet av kor.

Frågan är om han får släppa sin tjur där? Det är inte bara jag som går där, utan det är en populär vandringsled och i just den hagen tjuren är i finns det bänkar som man ska äta vid. Man kan inte heller gå runt hagen och den är en ganska central del och nästan alla leder går där igenom.

De jag jobbar hos ska ringa och be honom att flytta tjuren, men jag känner på mig att han inte vill det. Kan vi kräva det? Finns det någon lag eller något om det? Jag har verkligen inte lust att gå 1 h och 15 min 4 gånger per dag! :crazy:

Troligen skall det finnas betesdjur i det naturreservatet. Det är ganska vanligt. betande djur ger ett visst landskap som man vill bevara.

Och är tjuren arg på något sätt?

Varför skulle man inte få ha en tjur i ett naturreservat?

Att området är populärt för fotfolk har ju inte med vad man får och inte får att göra...?!?

När jag gick runt kinnekulle hade de släppt tjurar precis på leden, dvs attt vandringsleden gick genom hagen.

Jo, det vet jag. De får som sagt betalt för att ha djuren där. Om tjuren är arg eller inte har jag inte den blekaste om, när en stor tjur går emot en stannar iallafall inte jag kvar. :crazy:

De kanske hävdar att han är jättesnäll och det kanske han är. Men min kompis styvpappa hade en tjur och han var underbart snäll i flera år! Sen en dag anföll han bara helt oprovocerat ihagen. Jag har hört lite för många sådana historier för att känna mig riktigt trygg över att gå några meter ifrån en tjur.

Varför avrådde hon dig från att gå igenom?

Jag har svårt att tro att ägaren släppt en ilsken tjur där det går en vandringsled men eftersom jag inte sett tjuren ifråga kan jag ju ha fel ;)

Den behöver inte nödvändigtvis vara agressiv enbart pga att den är en tjur, många av våra tjurar är trevligare än kossorna som kan vara riktigt griniga.

Det var det jag misstänkte... Bonden borde ju ha koll på vad han får göra eller inte. För honom blir det säkerligen lättare, men jag vet många människor som lär bli livrädda när de ser tjuren.

Jag lär ju bli lika musklig som hulken iallafall eftersom det är uppförsbacke hela vägen dit. :cool:

För att det var en tjur. Jag har uppfattat att de är som hingstar, vissa kan vara jättesnälla men att man alltid ska ha koll OM det händer? Men jag är ju inte jättehaj på kossor så... :angel:

Den verkade inte aggressiv det ögonblicket jag såg den, först chockad, sen nyfiken. Men vågar jag gå igenom? Han vaktar inte sin flock? Kanske dumma frågor, men jag har noll erfarenhet av tjurar. Håller på med hingstar, men de kanske är lite mer humör i sig än tjurarna?

Vi har i flera år haft våra olika tjurar betande i flock med sina "fruar", och aldrig har det hänt någonting...

jag kan inte tänka mig att den är folkilsken, då hade han väl inte släppt den där, i ett populärt vandrinsgstråk, det vore ju verkligen att söka upp trubbel i sådana fall menar jag...

Istället för att bli rädd, tänk på hur trevligt ocg BRA det är för dessa djur somfår gå tillsammasn som förr i tiden.
DET kallar jag bra djurvård!

Jag tycker oftast hingstar har mer humör än tjurar men givetvis finns det undantag.
Fast eftersom det är levande djur är det väl aldrig fel att vara lite försiktig, det tycker jag iof gäller alla djur.
Den snällaste hästen/hunden kan ju också få "spel" utan synbar anledning precis som din kompis pappas tjur. :)

Jo, det är väl så. Synd bara att de ska vara så satans nyfikna och komma fram. :angel: Rädslan kommer väl ifrån att man alltid har fått höra att man ska akta sig föt tjurar o.s.v. Men om han är snäll och inte jagar ut mig kommer jag väl ha vant mig ganska fort. Jag menar, jag var allt lite korädd när jag började jobba i ladgård för några veckor sen, men efter en timme med alla underbart söta kossor var jag fast. :love:

Tjurar/kossor är mycket snällare än hästar.. :angel:
Näe men det är nog ingen fara.
De flesta koflockar brukar ju hålla sig på "sin kant". Dom som inte tycker om folk springer hellre iväg än att anfalla.
Är dom däremot folkkära så kommer de säkert gärna fram och äter upp dina kläder.. :angel:

Jag hade hellre gått igenom den hagen än en hage med en flock kvigor.
En tjur som har sin flock så brukar ta det lugnt. Fast det är klart har du en hund med dej så hade jag gått runt om. :angel:

*kl*

Kossor och tjurar kan jag ta, men tänk om en barnfamilj med skrikande och runtspringande ungar skulle komma in i hagen.. Eller varför inte någon med en (skällig) hund :eek:

För att det var en tjur. Jag har uppfattat att de är som hingstar, vissa kan vara jättesnälla men att man alltid ska ha koll OM det händer? Men jag är ju inte jättehaj på kossor så... :angel:

Du kanske har sett lite för mycket på tjuren ferdinand... ;);););)

/hon som skrämt några stadsbor med att det var tjurhage och i själva verket var det några kvigor som gick där... men roligt hade vi iaf... :D

*kl*

Kossor och tjurar kan jag ta, men tänk om en barnfamilj med skrikande och runtspringande ungar skulle komma in i hagen.. Eller varför inte någon med en (skällig) hund :eek:

fast jag skulle aldrig rek en barnfanilj med hund att gå in till kor heller.... :crazy:
och gör dom det så får de väl lära sej hårda vägen..:devil:

Jag har träffat en hel del kor och tjurar, och tjurarna är de som vart lugnast och trevligast.

Kvigor däremot kan vara riktigt elaka!

Vi hade en flock gick utanför oss och betade. De stod länge och tittade på oss, så lyfte jag upp min katt på 2 kg så hon skulle se kossorna (och säkert +1.000 kgs tjuren), de flydde i panik till andra änden av hagen!

Men när bonden kom så stod/låg de stilla och vilade/åt när han gick runt och klämde å kände på dem.

Jag har själv kor och tjur plus att jag även har bete på ett strövområde där Skåneleden går igenom.
Förr innan EU så fick det inte gå tjur på det betet. Men med de nya reglerna för hur betesmark ska skötas togs det bort här. Så det varierar säker.

Rent generellt så kan man säga att det är farligare för en som är ovan vid nötkreatur att ge sig ut i en hage med kor och kvigor än vad en tjur är. Det finns en anledning till att man använder tjurar vid tjurfäkting och inte kvigor.
En tjur som anfaller siktar in sig på sitt mål och sänker huvudet för att träffa med horn och nacke och sätter fart. Det är med andra ord ganska lätt att hoppa undan om man har sinnesnärvaro nog för det. En flock kvigor/kor på bete som får syn på något ovanligt är väldigt nyfikna och kommer springade i flock med huvudet uppe. Börja man då springa eller gå där ifrån så kommer de att jaga en. Blir de rädda för en så finns risken att de "ringar" en och anfaller. Brukar hända ett antal gånger varje år med "stadsfolk" som ska gå med hunden i naturen. Det är då hunden som skapar situationen. Ungefär som pmm skriver om katten.

Det finns alltid en risk med tjurar att det som man brukar säga "slår runt i huvudet" på dem. Så även om tjuren varit snäll hela sitt liv så kan det vända på en gång. Det är därför som man brukar varan för lösgående tjurar.

Liknande trådar

Träning Det här kommer att bli långt känner jag.. Hoppas att någon orkar läsa och kanske kan komma med lite goda råd. Under den senaste veckan...
Svar
18
· Visningar
1 878
Senast: Nethril
·
C
Träning Hej! Har ett 3-årigt nsv brukssto med problemet att hon alltid har varit extremt flockbunden. Detta har komplicerat hanteringen...
Svar
2
· Visningar
1 741
Senast: Skogstokig
·
Hästvård Min vinterhage är ju uppenbarligen ett parasitparadis - tyvärr. valacken tycks tämligen immun, men lilldamen (2 år) stod både förra...
2
Svar
25
· Visningar
2 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka