Tjockis på tjocken - stödbälte för tung mage?

malumbub

Trådstartare
En lång historia kort: jag är jättetjock med hängande tung mage och gravid i vecka 16. Mamma och moster tjatar om stöd för magen, typ gördel.
Nån här som har erfarenheter av det? Bälten för foglossning är ju inte riktigt samma sak. Trosor med gördel (för t ex fest) har ju en förmåga att inte vara så bekväma. Vågar man använda en sån där Belly Bandit eller liknande? Alltså med själva syftet att hålla upp degklumpen och avlasta/stärka kroppen innan graviditeten tar över mer?
Erfarenheter?

Inte för o vara sådan, men varför riskera kroppen och hälsan genom att "frivilligt" se till att man går upp ännu mer? :(

Men till ämnet, någon form av spanx kanske? Finns ju något mjukare modeller som ändå håller in och ger stöd. Finns högre gravidtrosor osv.

Och något som du borde fundera på innan du experimenterar med olika "håll in metoder" är om det verkligen bra för barnet att trycka in magen och ge ännu mindre utrymme än det redan har?:down:

Inte för o vara sådan, men varför riskera kroppen och hälsan genom att "frivilligt" se till att man går upp ännu mer? :(

Men till ämnet, någon form av spanx kanske? Finns ju något mjukare modeller som ändå håller in och ger stöd. Finns högre gravidtrosor osv.

Och något som du borde fundera på innan du experimenterar med olika "håll in metoder" är om det verkligen bra för barnet att trycka in magen och ge ännu mindre utrymme än det redan har?:down:

Nu var du precis "sån" :down:

Har du inget snällt att säga så behöver du inte säga något alls.

Fast va? @malumbub har kämpat länge för graviditeten så det där var väl rätt dumt uttryckt.
Ja, kvinnor går upp i vikt av att bära ett barn, ska man avstå en graviditet och skippa att bli förälder för att man är överviktig?

Usch vilken onödig kommentar!! :mad:

En lång historia kort: jag är jättetjock med hängande tung mage och gravid i vecka 16. Mamma och moster tjatar om stöd för magen, typ gördel.
Nån här som har erfarenheter av det? Bälten för foglossning är ju inte riktigt samma sak. Trosor med gördel (för t ex fest) har ju en förmåga att inte vara så bekväma. Vågar man använda en sån där Belly Bandit eller liknande? Alltså med själva syftet att hålla upp degklumpen och avlasta/stärka kroppen innan graviditeten tar över mer?
Erfarenheter?

Jag har ingen erfarenhet av det men tror inte det är någon fara att använda så länge du tar en storlek där magen får plats och utrymme att tillåtas växa :)

Sedan kan en superbra BH göra under för kroppen och kanske något att tänka på när du troligen blir tyngre under graviditeten och det tar mer på ryggen? :)

Erfarenheter?
Jag tänker att ett bälte för foglossning ju har en viss stöttning i övrigt också - och det är inte farligt för barnet av att trycka på fel sätt eller nåt.

Syftet är väl inte att hålla in utan snarare understödja magen?! Kan inte tänka mig att det skulle påverka bebisen negativt. Kanske din barnmorska har några tips eller kanske det går att knyta något bärsjälsaktigt som kan hjälpa att stötta upp magen? Där kan du ju gå dubbla användningsområden! Stort grattis till graviditeten!

Jag tror @malumbub att hittar du bara ett par riktigt grymt bra gravidbyxor så kan dom hjälpa till att stötta men jag själv har varit överviktig vid alla mina graviditeter (tre st) och vågar påstå att det är ryggen du ska vara rädd om. Magen är tung men det är din rygg som bär upp dig.
Så en bra BH, byxor som kan stötta upp magen och så något stöd för ryggen tror jag du skulle tjäna på.
Jag har fått stora magar alla gånger och ryggen har alltid känts av mest.

Erfarenheter?
Känner du att du skulle behöva en sådan? Har du inga onda känningar så kan du avvakta.

Inga problem att använda så länge du inte sätter den så hårt att det är obehagligt.

Erfarenheter?
Jag provade Belly Bandit när jag var gravid, min mage blev stoooooor och växte bara framåt nedåt typ, men jag gillade det aldrig, jag tyckte mest det var obekvämt med för många lager tyg på magen. Har dock pratat med andra (tex de jag fick mina av ..) som tyckte att de var underbara. Så får du tag på några så prova!

Det finns också speciella gravidtrosor med ett mjukt stöd för magen.

Erfarenheter?
En sak till ... Börja inte använda något för att någon annan tjatar. Om du tycker att du klarar dig utan så gör du det, det är faktiskt din graviditet!

Ibland undrar jag om du är internets mest begåvade troll.

Alternativet skulle vara att du är på riktigt och så illa kan det väl ändå inte vara :confused:

Jag förstår nog inte vad tanken är med de där stöden? Vad är de tänkta att hjälpa mot? Slitage på kroppen? Något jag såhär spontant känner är väl att man kanske försöker stärka kroppen i sig själv om det är så att man saknar muskulatur. Bm borde i så fall kunna tipsa om en som kan ämnet. Vad gäller foglossningsbälte fick jag prova ett hos sjukgymnast som min bm gav mig uppgifter till. Kanske finns de där stöden att prova hos sjukgymnast med?

Jag själv är av typen "jag skiter i vad du tycker att jag borde göra" och hade aldrig någonsin gått och köpt grejer till min kropp för att någon tjatar. Är något obekvämt/tungt/ont så kolla med bm om det går att göra något. Nojar du för smärta framöver så jobba med att stärka musklerna på ett sätt som passar. Jag vill minnas att jag läst att god hållning är en bra hjälp bara det. Man svankar gärna lite när det blir tungt och har du god styrka sedan innan är det alldeles säkert till din fördel.

Jag har fått träningsprogram från bm för att stärka rygg och magmuskler, försöker träna lite av vissa delar i alla fall! Jag har även "hålla in magen trosor", sånna höga. Jag tycker dom är väldigt sköna :) jag är också överviktig, ganska mkt, så borde försöka följa träningsprogrammet mer redan nu för att underlätta för min stackars rygg, som jag redan har stora problem med...

Erfarenheter?
Inte helt samma. Men jag använde en typ belly bandit efter graviditeten, för att stödja upp "det hängiga" och de obefintliga musklerna. Älskade den och kunde göra en massa saker mkt tidigare än vad jag skulle gjort annars. Har världens sämsta rygg så jag ville skona den så mkt jag kunde. Köpte en billig modell (typ 200) som inte höll måttet särskilt länge men den kan ju kanske vara ett tips att köpa och prova med iaf. Grattis till magen. Tur att allt lidande med graviditet har ett slut och att man får en fin belöning sen.

Tack för alla svar, även de negativa och mycket negativa.

Jag har träningsprogram sedan tidigare och kämpar på, men degklumpen envisas med att hänga kvar. En tung livmoder med ett barn inuti är inget som skrämmer mig, snarare nåt jag ser fram emot. Jag är inte rädd för att få ont i ryggen och ja, jag använder anpassade bhs. Inte direkt billiga underkläder här.

Det jag funderar över är om jag på nåt sätt kan hjälpa och avlasta kroppen under tiden som jag fortsätter stärka musklerna. Därför har pratet om stöd eller bälte börjat stanna kvar i mina tankar. BM sa till mig att börja använda stödstrumpor på en gång, så det gör jag. Allt för att hjälpa kroppen.

Och för er som faktiskt är intresserade:
Min övervikt kommer, till stor del, på grund av hormonfel och obalanser i kroppen. Jag har kämpat med den, från början, smygande övervikten och tröttheten sedan puberteten. D v s i snart 20 år. Det var först, efter flera års kamp med landstinget, som jag fick hjälp - av en privat gynekolog, eftersom vi inte blev med barn. Barnlösheten har alltså även gett mig svar på varför jag mått skit i så många år. Så den behandling jag har fått har syftat till att resultera i en graviditet, men framför allt en friskare och piggare kropp.

Jag har stöd av både BM, läkare och dietist under graviditeten.

Så tack för omtanken, men ni behöver inte vara oroliga för att jag kommer att väga som en elefant om ett halvår eller kommer använda nåt som gör ont.

Skulle vilja hitta en butik med olika stöd/bälten och höga gravidtrosor, men har hittills bara hittat nätbutiker.

Tack för tipset om byxorna, hade inte tänkt så långt än.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka