Tjockis häst - hjälp med foder

Sv: Tjockis häst - hjälp med foder

Ha ett grovofder med låg energi i sånnafall, anledningen till att de ska ha så mkt grovofder är för att hästar egentligen är vana att äta större delen av dygnet, och i vilt tillstånd går de inte utan mat mer än 4 timmar. Hästens mättnadskänsla styrs inte heller efter hur full magen är utan efter ett visst antal tuggningar känner sig hästen mätt.

Jo det där känner man ju igen, hästen får mindre grovfoder för att den är fet, men de drar inte ner på kraftfodret, för det behöver den ju flera kg av.... :crazy:

Fast nu är det så att han INTE får något kraftfoder alls.
Men han väger ändå typ 50 kg för mycket?
Alla hästar är ju inte likadana. I varje stall jag har varit i har deras ponnyer (d) fått så här mycket och alltid mått bra.

nu menar jag kankse inte att din häst fick massa kraftfoder och att en var tjock endå. Föresten vet inte om jag har frågat det är den fet över revebenen eller har den buk mage??

Fast nu är det så att han INTE får något kraftfoder alls.
Men han väger ändå typ 50 kg för mycket?
Alla hästar är ju inte likadana. I varje stall jag har varit i har deras ponnyer (d) fått så här mycket och alltid mått bra.
Grejen är att hästen ska få så lång ättid som möjligt, det är därför (och för fibrernas skull) som man ska ge så mycket grovfoder som möjligt.

Försök först och främst ta reda på hur mycket energi och protein grovfodret innehåller. Om det inte finns någon analys så kan du skicka in hö för analys själv (kostar några hundralappar).

Din häst behöver troligtvis inte något kraftfoder alls, trots att han verkar slö just nu. Många hästar blir lite slöa på sommaren utan att de egentligen behöver något kraftfoder. Att hästen blir flåsig beror på att den har dålig kondis helt enkelt och behöver konditionstränas. När du stallar in hästen provar du att bara ge grovfoder under några veckor. Du ska se att hästen piggar på sig i alla fall.

Angående mängden grovfoder så beror det så mycket på vad grovfodret innehåller, så utan att du vet det så är det omöjligt att ens uppskatta hur mycket du ska ge till din häst. Om hösilaget är väldigt näringsrikt kan du ge halm också för att få ättiden att bli längre.

Jag skulle nog säga att din häst inte borde väga mer än 400 kilo. Både ridponny och new forrest är inte särskilt kraftiga raser så därför säger jag det. Vi har en kraftig connemaraponny i ungefär samma höjd som din och hennes dagsbehov räknar jag för en 350 kilos häst (för att hon också är mycket lättfödd). Så när du beräknar din foderstat så ska du räkna på din hästs normalvikt (alltså inte vad den väger nu).

Kraftfoder kan du ge för att hästen ska få i sig sina mineraler. Då räcker det med några dl uppblött betfor t ex.

Äntligen lite hjälp! :bow:

Jag ska skicka in analys, men var kan man skicka in det?
Jo, han ska väl väga mellan 400-450 (absolut max 450) och nu väger han ca 500-520. Just nu får han ju inget grov eller kraft foder eftersom han går på lite bete. Han har även lite halm i ett vindskydd som han kan småäta på. Även fri tillgång till mineraler och salt.

Jag tränar honom ca 50 min per dag med en dags vila varje vecka.
I träning ingår: Dressyr, hoppning, klättring, galopparbete och uteritt där han får muskla sig genom att gå i backar och gå över stock och sten.

Betfor ska han inte få förns om en (eller flera) månad/månader.
Samma med havre. Mineraler och salt har han ju fri tillgång till som sagt.

Tuvisen: Han är fet lite överallt.

Äntligen lite hjälp! :bow:

Jag ska skicka in analys, men var kan man skicka in det?
Jo, han ska väl väga mellan 400-450 (absolut max 450) och nu väger han ca 500-520. Just nu får han ju inget grov eller kraft foder eftersom han går på lite bete. Han har även lite halm i ett vindskydd som han kan småäta på. Även fri tillgång till mineraler och salt.

Jag tränar honom ca 50 min per dag med en dags vila varje vecka.
I träning ingår: Dressyr, hoppning, klättring, galopparbete och uteritt där han får muskla sig genom att gå i backar och gå över stock och sten.

Betfor ska han inte få förns om en (eller flera) månad/månader.
Samma med havre. Mineraler och salt har han ju fri tillgång till som sagt.

Tuvisen: Han är fet lite överallt.
På följande sida finns några företag som utför analyser http://www.hastnet.se/hastnet/kategori/utrustning.php?kid=16&aid=97

På respektive hemsida finns också förklaring på hur man tar proven osv. Även om du inte kan öppna alla balar för att få ett vettigt prov så får du i alla fall en uppskattning som du kan räkna ut foderstaten efter.

om han är fet lite överaltt skulle jag inte ge den något kraftfoder sen heller, börja så och se. Halm kan hjälpa men beror på hur mkt enregi ditt grovofder innehåller. har för mej att halm ligger runt 4-6 MJ och har du grovfoder med likande värde är det bara proteinet som det blir mindre av.
Du kan inte rida din häst längre ?? jag tkr inte 50 min är så mkt rider ca 1 ½ h på min häst när han är igång fats skrittar då fram och av länge, så blir väl mer jobb 1h.

De mår alldeles fint. fast de är ju torrt hösilgae, samma som mitt.
De väger t ex. lika mycket som hö.

Fortfarande, absolut minimum 1kg ts per 100kg häst.
En 600kg häst ska mao som minimum ha 7-7,5kg torrhö per dag eftersom det inte är 100% TS i hö utan snarare 80-85%.

Jag tror inte ett dugg på att hästarna mår "alldeles fint" trots att jag aldrig sett dom. Förr eller senare kommer de få problem, om inte annat för att hela balansen i kroppen blir förstörd om magen inte mår bra. Att hästarna behöver lång tuggtid per dygn är ingen myt, det bygger på studier/forskningsresultat!

Min ponny går extremt lätt upp i vikt. Och han har aldrig haft problem med magen pga av för lite mat.

Så det finns ingen chans i världen att hästens mage är i obalans och får sämre ämnesomsättning och därför går upp i vikt istället för att tillgodogöra sig energin = blir lat?
Jag är med på att det finns hästar som är extremt lättfödda, och då är det eviga dilemmat just att få tag på grovfoder som är tillräckligt snålt på energi att hästen inte går upp i vikt trots att den får tillräcklig tuggtid per dygn.

Btw, tänk på att det är energi i halm också om du börjar ge det!

Hästarna får lång tuggtid också, han tar 1-2 tim på sig att äta sin mat. (eller det tycker jag är länge)
Men min är en lättfödd ponny, han har aldrig haft problem med sina tarmar eller mage?
Jag har aldrig gett honom mer än tre kg per måltid, och eftersom han är lättfödd så går han extremt lätt upp i vikt, blir tung och t ex. när man hoppar ger det stor effekt.
Plus att han får hösilage, inte hö.

Fast deras hästar får säkert 6 kg/måltid nu, fast det är jag inte säker på. Det var något år sedan, men de hästarna har alltid mått bra i magen.

Men han ska ju väga 400 kg så då blir det ju 4/kg per måltid?

Senast ändrad av en moderator:

T ex. till Hjortens Labratorium, mailar man dom om att man vill ha en foderanalys på sitt hösilage och frågar om pris?

Fast deras hästar får säkert 6 kg/måltid nu, fast det är jag inte säker på. Det var något år sedan, men de hästarna har alltid mått bra i magen.

Det jag undrar över är hur du kan vara så säker på det?
För det första kan det ta många år innan något triggar att magen blir märkbart dålig, för det andra så kan hästar inte prata och tala om hur magen känns, och hästkroppen kan inte tala om ifall den fungerar bra på sin diet! :p
Kanske skulle gastroskopi visa på magsår, men vi kan inte se det utifrån med blotta ögat.

Men han ska ju väga 400 kg så då blir det ju 4/kg per måltid?

Nu var ju ert hösilage ganska torrt. Säg att det ligger på 60% i TS vilket är ganska torrt för att vara silage. Då blir dagsbehovet 6,5-7kg vilket din foderstat skulle täcka, på 3 fodringar skulle det räcka med 2-2,5kg.
Men det dom flesta vill komma fram till är att 2-3kg ensilage per fodringstillfälle à 3 fodringar per dag sällan uppgår till runt 20 timmars tuggtid per dag vilket är det optimala! :p

Jo, men det har hållt på med hästar i över 30 år så jag tror de vet ;)

2-2,5 kg/3 ggr per dag fick han förra året och mådde bra av det.
Nu har jag precis pratat med min syster och vi ska ge dom en liten hög halm som som kan tugga på under dagen.
Då blir det mer tuggtid iaf. Kanske att han får tre kilo på kvällen?

Jo, men det har hållt på med hästar i över 30 år så jag tror de vet ;)

Får man röntgensyn med åren? :eek:

2-2,5 kg/3 ggr per dag fick han förra året och mådde bra av det.
Nu har jag precis pratat med min syster och vi ska ge dom en liten hög halm som som kan tugga på under dagen.
Då blir det mer tuggtid iaf. Kanske att han får tre kilo på kvällen?

Men som sagt, tänk på att det är energi i halm också... Personligen hade jag hellre ökat på ensilaget eftersom halmen ibland har samma energivärde ändå, bara mindre protein bl a som är bra även för tjockishästar.

Om hästen inte kastar i sig grovfodret utan ändå tar ett tag på sig, då ger det ju faktiskt en del att öka på grovfodergivan till skillnad på om höet ändå är borta efter några sekunder och man måste utöka fodringstillfällena för att ha en chans i världen! :p

4+4+4 = 12 känns helt ok eller som minimum 3+3+4 för att man ska ha en chans gällande tuggtiden. Näringsmässigt behöver den förmodligen inte det (beroende på värdena), och jag förstår om man egentligen vill skära ner när det är en lättfödd ponny. Allra bäst om hösilaget eller höet har såpass lågt med näring att man vågar ge såpass mycket. Kan man inte det, då tycker jag ändå det "snällaste" mot hästens mage (för att inte tigga om magsår) är att se till att mängden grovfoder är tillräckligt även om den blir tjock.

Precis som det sagts tidigare i tråden, halm kan vara bra att ge men det beror på vilka värden ditt huvudgrovfoder har. Om det innehåller mer energi än halmen är det bra, annars kan det kvitta.
Oavsett vad det är för en häst man har, lätt- eller svårfödd tjock eller smal, så är det ett faktum att hästen behöver minst 1-1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst. Hästen kan få mindre och se normal ut på utsidan, men i huvudet och magen mår den inte speciellt bra.
Jag rekommenderar boken Hästens utfodring och näringbehov av Christina Planck. Finns antagligen på ett bibliotek i närheten.
Det finns flera trådar om överviktiga hästar, jag hänvisar till en av dem (orkar inte skriva allting en gång till just nu :p ) Har väl egentlgien bara tre saker jag vill säga:
Det enda sättet att banta är att minska energiintaget, ev öka åtgången.
Man kan aldrig svälta en häst smal! Deras magtarmkanal fungerar inte alls som våran.
Skynda långsamt, det tar tid att banta.

Och till sist: man kan hålla på med något i hela livet, men om man aldrig uppdaterar sin kunskap eller är villig att lära sig nytt är man inte speciellt duktig. Man blir inte automatiskt en bra hästmänniska bara för man hållt på med hästar länge. Man kan alltid lära nytt! Men gamla hundar ska visst vara svåra att lära sitt..

T ex. till Hjortens Labratorium, mailar man dom om att man vill ha en foderanalys på sitt hösilage och frågar om pris?
Ja, det kan man göra. Annars har man på www.analycen.se en följesedel där även priserna står med. Bara att skriva ut och fylla i, köpa ett vaderat kuvert och skicka prov och följesedel i den (bra att ha en plastpåse att lägga provet i så du får rätt ts-halt vid analysen). Jag tar själv prov varje år även om jag inte alltid får med hö från alla åkrar som bonden tar hö ifrån. Då kan jag i alla fall uppskatta värdet på höet och beräkna utifrån det.

Jag vill inte svälta honom! :eek:
Min fråga var ju: Hur mycket jag ska ge honom?
Jag undrar ju hur jag ska göra, det är därför jag frågar er.

Hösilage ÄR ensilage. Finns egentligen ingenting som heter hösilage, utan allt heter ensilage.

Vadå äntligen lite hjälp, du har ju fått det i var och vartannat inlägg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?