Tjockis häst - hjälp med foder

M

_Mella_

Jag har en D-ponny (Svensk ridponny, mest New forest :D. Samma "figur" som ett halvblod) som är lite sommarknubbig just nu.
Jag undrar hur jag ska få honom lite smalare.
han går på mellangrovt bete några timmar om dagen och får inget kraftfoder just nu. Ska senare ge havre och betfor.
Rids 50-60 minuter/dag förutom en dags vila varje vecka. Ska även tävlas mycket i höst och vår osv.

Lite frågor då:

1. Hur mycket hösilage ska jag ge honom i höst? (väger ca 400-500 kg)
2. Hur mycket betfor/havre ska jag ge varje dag?

Behöver bli mer uthållig och liiite piggare.

Finns det någon som vill hjälpa mig lite? :)

Sv: Tjockis häst - hjälp med foder

Hur mkt hösilage du ska ge beror på hur blött/torrt det är, ju blötare desto fler kg får du ge, dock minst 1kg Ts/100kg häst.
Ang. havre o betfor, beror ju på vad som fattas i ditt grovfoder i näringsväg, det är det man komleterar upp med kraftfoder.
Skicka in en grovfoderanalys så kan du sedan räkna ut vad hästen behöver i foderväg. Utan analys kan vi inte råda dig till nått, tyvärr

skulle ge minst 10-12 kg, min häst på 500 kg äter ca 20 kg hösilage /dygn. Man brukar väl räkna minst 2kg hösilage/100 kg häst, sen beror det ju på hur blött det är. Är ju torrsubstansen som bestämmer det igentligen.
Hur mkt havre och betfor är jätte svårt att säga, beror ju på grovofdrets analys och om dn häst är svårfödd eller lättfödd. Ponnyer brukar ju ha lätt för att lägga på sig och bli runda, kanske inte behöver ge så mkt. Vet inte om man kan fodra en häst piggare, hästar är ju olika, en del piggare ne del slöare.

Jag tycker det verkar lite mycket med 400-500 kg för en D-ponny. Vi har en islandshäst, 1,41 i mankhöjd, väldigt lik en Welsh i kroppen, som när han var som tjockast (dvs smällfet :angel:) vägde 393 kg.

Om du har möjlighet till det så är det bra att väga hästen innan du börjar räkna foderstat.

Jag tycker det verkar lite mycket med 400-500 kg för en D-ponny. Vi har en islandshäst, 1,41 i mankhöjd, väldigt lik en Welsh i kroppen, som när han var som tjockast (dvs smällfet :angel:) vägde 393 kg.

Om du har möjlighet till det så är det bra att väga hästen innan du börjar räkna foderstat.

Jag har visserligen inte vägt min, men enligt ögonmått och jämförelse med andra hästar så väger kusen på ca 147cm över 500kg iaf :angel: och den är inte fet fläskmässigt men med gräsmage, grov kroppsbyggnad och rejält med muskler.

Runt 450kg känns rätt normalt för en d-ponny om den inte är väldigt ädel tycker jag (eftersom varmbloden med smäcker kroppsbyggnad strax över ponnymått brukat ligga på 450-500kg).

Okej. Tack så mycket alla!
Jag mätte honom med ett viktband idag. Resultatet blev 518 kg :eek: fast han ska ju gå ner ganska mycket. 400-450 kg.
Han är halvblodstyp. Inte grov och inte nätt.
Mankhöjd: 147.5 cm.

Tuvisen: 10-12 kg blir nog alldels för mkt skulle jag tro..

Så skulle detta bli bra?
Hösilage:
Morgon: 2,5 kg
Middag: 2 kg
Kväll: 2,5 kg

Förlite? Det fick han förra året och det funkade bra. han reds inte jättemycket under vintern.

En till fråga: Behöver man lock på blötlagd betfor?

Så skulle detta bli bra?
Hösilage:
Morgon: 2,5 kg
Middag: 2 kg
Kväll: 2,5 kg

7kg hösilage täcker behovet på en shettis ungefär, det blir alldeles för lite för en d-ponny.
Tänk på att hästen ska ha minst 1kg ts/100kg häst, det är minimum. hö med en ts på 84% blir alltså 1,2kg hö/100kg häst. Hösilage får du räkna på runt 2kg/100kg häst, en häst som väger 500kg ska således ha minst 10kg hösilage, det är absolut det minsta man kan ge, för att mag o tarm ska fungera, de flesta hästar behöver dock mer för att få sitt tuggbehov tillgodosett.

Mina shettisar får 10kg hösilage, arabdamen (146cm) äter 20kg om dagen, dessutom står alla på halm o har det att pilla i oxå.

Okej. Jag vet inte så mycket om det här, det är därför jag ber om hjälp! :)

Morgon: 3,5 kg
Middag: 3 kg
Kväll: 3,5 kg

Jag fattar inte det där med tex: "ts på 75%" eller vad det är? :confused:

Ts är torrsubstans, alltså mängden foder när man tagit bort vattnet.

Hö har en ts på 84%, det innebär att 16% är vatten o resten foder. Hösilage har alltid lägre Ts, alltså innehåller det mer vatten, o som alla vet är inte vatten nått foder, o därmed får man ge mer.

Jaha, okej, Tack så mycket :D
Nu fattar jag (äntligen) *tröög*

Kanske ska ge 3,5 kg till varje måltid?

Kanske ska ge 3,5 kg till varje måltid?

Usch vad lite! :p
Även tjockishästar skulle jag vilja ge så mycket hösilage som möjligt för att magen ska fungera. Hellre skära ner på kraftfoder.
Stor mage kommer dom iofs få om dom har mycket mat i den, men det är inte samma sak som att vara tjock.

Usch vad lite! :p
Även tjockishästar skulle jag vilja ge så mycket hösilage som möjligt för att magen ska fungera. Hellre skära ner på kraftfoder.
Stor mage kommer dom iofs få om dom har mycket mat i den, men det är inte samma sak som att vara tjock.

:bow::bow:
Instämmer helt, förstår inte varför alla tror att hästen är fet bara för att den har lite mage för att den äter mkt grovfoder.

Just nu får han inget kraftfoder alls.
men ska börja ge snart.
Men det är det att när han är tjock blir han tung och resultatet blir att han får dålig kondis, (ska tävla till hösten, gjorde det förra året men har blivit en liten paus) speciellt när man hoppar.
Men jag har varit i stall där de ger stora hästar (ex: hannoveranare) och de ger de ca 4-5 kg varje måltid.

Så en kuse på sisådär 400kg blir tyngre av att konstant ha ett par kilo hösilage i magen? :p

Kondisen tränar man upp genom träning, inte genom diet!
Om det sätter sig sas, att hästen sakta men säkert bygger upp ett fettlager av att få tillräckligt med grovfoder (trots att den tränas mycket) så kan det vara en idé att försöka få tag på grovfoder med sämre värden.

Men jag har varit i stall där de ger stora hästar (ex: hannoveranare) och de ger de ca 4-5 kg varje måltid.

Deras magar kan inte må bra.
Redan efter en halvtimmes tom mage har magsyrahalten ökat rejält. Får dom så lite så brukar det gå på två sekunder att äta upp den mängden! :angel:

Om det är 4-5kg höSILAGE, då låter det rentutsagt som djurplågeri. Minimum av HÖ för en normalstor häst bör ligga på 6kg.

kl*
Denna tråden skrämde mig rejält. Mitt grova varmblod på ca 470 kg ska alltså ha ca 10-12 kg hö ensilage? Hon kommer sprängas och bli så extremt fet att hon inte kommer ur boxen:eek: hon går extremt lätt upp i vikt. I vintras såg hon ut som en badboll (nej inte bara bukig utan fet över ryggen, halsen till och med bogen och rumpan :o)
Då fick hon ett relativt torrt ensilage. ca 2,5 kg 3 gånger om dagen. Bara pytte lite befor och vitaminer/mineraler till det. Reds varje dag varierat. Endå var hon så tjock att det såg ut som om hon skulle sprängas. Hon gick i en stor och kuperad hage. Ute minst ca 12 timmar.

Hade tänkt att ge lite tillskott av protein, någon sorts pellets. Lite befor och hö så klart. Hon kommer bli tvungen att äta ensilage eftersom en häst i stallet har damm allergi. Hon kommer även gå i samma hage som den. Vad ska jag ta mig till, hon är redan fet som det är och nu ska jag fodra med mer??
Hon kommer ha halm i boxen. (Hästen med damm allrgi klarar trotts allt att dem andra hästarna har halm)
Förhoppningsvis kommer det vara av god kvalitet så att hon kan äta lite av det. Jag är bara rädd för att min häst kommer se ut som en flodhäst denna vinter om jag ska behöva fodra så mycket.

De mår alldeles fint. fast de är ju torrt hösilgae, samma som mitt.
De väger t ex. lika mycket som hö.

Min ponny går extremt lätt upp i vikt. Och han har aldrig haft problem med magen pga av för lite mat.

Det är inte samma med alla hästar, min är lättfödd och går lätt upp i vikt. Vissa är inte det?
Min ponny mår verkligen inte bra av för mycket mat. 3/3,5 kg varje måltid låter bra och det är inte bara jag som tycker.

Om man ger för lite mat ställer kroppen in sig på svält, villket resulterar i att hästen INTE går ned i vikt. Hästar sprängs inte av grovfoder. Tycker snarare man borde bli skrämd av denna okunskap och rädsla för grovfoder som cirkulerar bland hästfolk.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?