Tjocka/smala hästar.

L

Lillfisen04

Det är ju mycket diskussioner här om att en del hästar är för tjocka, en del är för smala o s v...Många vill ha hjälp med foderstater för att justera vikten/muskler o ja lite allt möjligt här. Hade en rätt intressant diskussion i helgen om vad olika personer tycker om hästar. En person som tycker att en häst är smal, så kan nästa tycka att den är fin i hullet..Likaså en person som tycker att den har en normal hullad häst..då kan en annan person tycka den är tjock.
Skulle vara intressant och se vad just du tycker.
Kan ni inte lägga ut bilder på vad ni tycker är en tjock häst, något tunn häst, omusklad eller musklad och fin häst.
Skulle vara kul att se vad alla tycker..!
 
Sv: Tjocka/smala hästar.

Tjock och inte tjock häst kan också beror lite på vad det är för ras. En som är van vid t ex fullbold kan tycka att ett russ, fjording och andra "kraftiga" hästar ser tjocka ut.
Jag har hört någonstans att för att se om en häst är i "normal" hull så ska man kunna känna revbenen om du drar med handen men inte se dom. jag vet inte om det stämmer, men kanske en fingervisning i alla fall.
 
Sv: Tjocka/smala hästar.

För ca 2 nummer sedan var det en artikel i ridsport om hullbestämning och olika punkter man kollade på på hästkroppen. Dessutom 9 "steg" från undernärd till fet och kort om hur hästen då upplevdes/ såg ut. Har du inte läst den kanske biblioteket har tidningen kvar?!
Jag tyckte det var lite intressant, men för kort artikel bara.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 517
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 109
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 949
Senast: MML
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp