Tjocka paneler till Espaniola?

HannaZ

Trådstartare
Hur tjocka och ganska fasta paneler kan man få tillverkade till en espaniola?

De jag har (som skulle vara extra tjocka och mjuka, kom med sadeln) har plattats till och framvalvet går nuddar nästan mankens bakre kant.

Jag skulle även behöva köpa en strl vidare koppjärn.

Saknar att rida i min Espaniola!

Sv: Tjocka paneler till Espaniola?

Tack!

Hittade på nätet att man kunde beställa 4cm tjocka bossor. Nån som gjort det? Blev det instabilt?

Jag har byggt på mina paneler. Har 3 cm från början och var tvungen att lägga på 2 cm till. Mina 3 cm paneler hade nog sjunkit ihop lite också. Jag nog 4,5 cm idag. Det är vingligt, man måste anpassa panelerna exakt och ffa vojlocken glider nått så in i...

Jag har faktiskt gjort så att att jag rider utan vojlock eftersom den gled så innan jag kom på att antiglidmatta var bra. Så ska du ha så tjocka paneler köp en billig sådan också.

Vet iofs inte om det glider för dig lika mycker som för mig men det var stor skillnad för oss.

Någon mm här och där snett spelar också större roll. Jag måste kolla panelerna ofta ofta just för att inget ska sitta lite snett. Sitter det snett så blir det än vingligare...

Men panelerna formar sig efter ett tag och då minskar vingligheten.

Tack för infon!

Provade m min grandeurpad och endast ett tunnt ilägg i. Funkade bra så jag tror inte jag kommer att greja med panelerna just nu, dock behöver jag beställa ett bradare järn.

Jag skar till en tjock pad av bra skummaterial (använde en pad ifrån hööks som jag hade över) så de var lika stora (något större kanske) som panelerna. Jag tog sedan dubbelhäftande tejp och satte fast de extrapanelerna på de befintliga i läder. Putsade sedan till materialet så det blev bra rundning, form osv. Ser lite dumt ut om man tittar framifrån men det syns inget ifrån sidorna. Fungerar jättebra, sitter som berget!

Jag lät min sadelmakare bygga på originalpanelerna. Hon beställde hem provbitar på olika skummaterial, där vi sedan tillsammans enades om tjocklek och konsistens. Hon limmade på det nya materialet på de gamla panelerna, och klädde med skinn. Det blev jättesnyggt, precis med den "stuns" jag ville ha, och med precis den avfasningen jag ville ha. (Behövde lite kilformade bossor.)

Det var ju en bra idé! Känner en duktig sadelmakare, ska prata med henne och se vad vi kan komma fram till :-)

Liknande trådar

Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 287
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 276
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar