Tjocka/galliga ben

G

guldvind

Jag har alltid haft svårt att skilja på "tjocka" och "galliga" bakben. Jag har en häst som är lite vad jag kallar det "tjock" i båda bakbenen, nästan som vätskig längst ner på benet, bakom senan kan man säga. Jag har hört att de kan bli så antingen av foder(tex för mkt protein i gräs) eller att de är överansträngda. Finns det fler orsaker? Ska man ta det allvarligt? Det är väldigt varierande, och blir oftast mindre av ridning.

Sv: Tjocka/galliga ben

För mycket proteinrik mat gör ialla fall min hästs ben vätskiga. Blev så i vintras när de hade fri tillgång i hagen på hösilage. Då fick jag dra ner rejält på maten, som han fick inne o då främst kraftfodret, men även strå fodret, så blev de bättre. Äldre hästar kan ju ofta vara tjocka i benen på morgonen när de stått inne utan att de är någon större fara. Min pålle har lite gallor bak så jag lindar han ibland under natten med back on track paddar, då brukar han bli jätte fin. Lycka till o hoppas de löser sig.

Sv: Tjocka/galliga ben

Tack! Några fler med erfarenheter av detta?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 932
Senast: Raja
·
V
Hästvård Hej. Tänkte kolla om det är någon som har någon anning vad det kan vara för fel på min häst.. Har ett sto på 18 år och är...
Svar
12
· Visningar
1 697
Senast: EmblaHamilton
·
Hästvård Jag är lite fundersam just nu, jag har en islandshäst som är pigg och glad och jobbar på bra, men han har på senare tid (sen lite mer än...
2
Svar
25
· Visningar
2 993
Senast: Draumsyn
·
Hästvård ....för första besöket in på kliniken :( Pålle är tjock i ett bakben och har väldigt ont. Det märkliga är dock att han inte är halt...
Svar
2
· Visningar
826
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka