Tjocka ben/gallor?

W

Winx

hejsan! Min ponny har haft tjocka ben/gallor(vet ej vad det är) sedan en vecka tillbaka.
Några hästkunniga tittade på det i fredags, och då tyckte de jag kunde tävla på honom, vilket jag också gjorde.
Han hade gått ett hårt dressyrpass dagen innan.

Ponnyn i fråga är 13 år, UA besiktigad för ca 3 månader sedan.
Jag satt och surfade runt lite på gallor och insåg att de kan få det utav foderbyte.
jag bytte foder i fredags, började med nytt krafft och foderjäst+mineraler. kan detta påverka honom? Hur länge sitter fodergallor i?

I tisdags var benen knappt svullna alls, utan känndes bra. Jag trodde nänmligen innan att det kanske var lymfamgnit(stavning?)
Men efter ett dressyrpass(hyfsat hårt) var det tillbaka igen :confused:

Han har bytt stall för ca 3 veckor sedan och då stallats in, innan dess har han gått ute på nätterna, och då ingen svulland.

Nu står han med BOT paddar på nätterna.
Ska snacka med stallägaren imorgon, och se om hon har någon idé.
Någon som vet vad det kan vara? Tacksam för svar!

Sorry för långt och rörigt inlägg.

Sv: Tjocka ben/gallor?

Jag har en tumregel för gallor. Om de kommer när de står still och går NER av rörelse - i regel ofarliga. Håll koll på hästen och avvakta, rider som vanligt.

Om de kommer och/eller ÖKAR när hästen rids. Veterinärkoll.

De som går ner av rörelse är ofta cirkulationsgallor, och är sällan någon fara. Däremot om de kommer av rörelse/ansträngning är det ofta (men inte alltid) ett tecken på att hästen är ansträngd i benen, och då kollar jag upp hästen på klinik med rörelsekontroll, böjprov och arbetsprov.

Jag resonerar lika som Alexandra.

Och lymfangit behöver du inte vara orolig för. Då tjocknar de i hela benet så att det ser ut som en telefonstolpe.

Om du bara bytte foder från ena dagen till den andra utan att någon invänjning så kan du mkt väl ha fått fodergallor (i så fall ska du vara glad att det var det enda som skedde). Byte utav foder ska alltid ske succesivt eftersom att de är så känsliga. Undantaget är ju Kraffts sortiment där tillverkaren påstår att man kan byta mellan sorterna utan problem. Själv skulle jag dock inte göra det.

Men i övrigt så är det relativt vanligt att hästar är lite galliga. Vissa har rena och torra ben hela livet medan andra är lite smågalliga jämt. Om de försvinner när du rider och håller sig borta ett tag efteråt så skulle inte jag heller vara orolig. Om de däremot kommer efter att du har ridit så skulle jag kolla upp det.

nej, jag vande in honom ca 2 veckor, men sen var det gammla slut. De blir bara lite mindre vid ridning. Men hur länge kan de ha fodergallor då?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 153
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 020
Senast: sandrafors
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat