Tjocka ben efter ridning

Draumsyn

Trådstartare
Jag är lite fundersam just nu, jag har en islandshäst som är pigg och glad och jobbar på bra, men han har på senare tid (sen lite mer än en vecka tillbaka) fått ngt tjocka ben fram efter ridning.

Små gallor kan man säga, sitter just under knät på baksidan av benen.
Mjuka och inte jättetydliga. Han är inte varm.
Dessa går sedan över efter ett tag.
Jag har ibland masserat med liniment efter ridning och brukar även strecha.

När han vilar samt innan ridning har han torra fina ben men detta blir alltid efter, och då har jag inte ens ridit hårt. Likadant efter markarbete.
Han går inte direkt hårt överlag annars heller utan varierar lite lugnt dressyrarbete med att rida ute i olika gångarter/tempon.
Vi tävlar inte just nu. Andvänder inte heller viktboots för tillfället.

Vad kan gallorna bero på och vad bör jag göra?
Känns kanske lite överdrivet i nuläget att ta ut veterinären då han inte verkar påverkas av dem, han är piggare än på länge (nu när alla insekter inte längre stör) och glad, positiv till arbete, feberfri och mår i det stora hela väldigt bra.
Men hur gör man för att han skall slippa dessa gallor?
Jag värmer/skrittar av länge.

Har hört med hovslagaren så han inte fått långa tår eller dyl och han har kikat på honom och tycker han ser fin ut i hovarna, har bra vinklar och rör sig rent och bra när man går/springer med honom.

Har fått rådet att ta bort kraftfodret och det har jag gjort, är dock ingen skillnad ännu och nu har det gått snart en vecka.
Sen får han så lite kraftfoder i vanliga fall, 4 dl/dag.
Det känns inte som att så lite skall kunna påverka, men men nu har jag iaf testat att ta bort det och det verkar ju inte hjälpa.

Han är lite framtung, han är byggd sån och vid ridning så vill han gärna tappa rumpan och gå på framdelen, ngt jag såklart jobbar med och försöker få honom att jobba i bra form och bära sig själv. Och han har blivit mkt bättre på senare tid! Han har börjat hitta en trevlig form även i tölten och har dessutom börjat trampa under sig mer och fått mer aktion.
Kan det ha med det att göra? Att han har ngt bättre aktion?
För det känns så bakvänt att han får tjocka ben fram när han jobbar bättre med bakdelen...

De som har erfarenhet av gallor får gärna dela med sig av sina tankar och/eller idéer!
Vill ju att killen skall vara fin i benen jämt :)

Sv: Tjocka ben efter ridning

Nästan 50 som läst men inte ngn som har en tanke?
Trodde folk var proffs på sånthär :p

Har iaf pratat med en veterinär i telefon nu, han trodde inte det var foderrelaterat då gallorna sitter där de sitter.
Men iom att han inte mår dåligt på ngt sätt eller är halt/varm/visar ngt annat så tyckte han jag skulle forsätta rida på samma sätt som jag gjort tidigare.
Förhoppningsvis är det inget farligt, är väl bara jag som oroar mig.

Skulle han dock visa minsta tecken på hälta så skall jag ta ut veterinär direkt.

Konstigt om det skulle vara foderrelaterat om dom kommer efter ridningen, borde vara tvärtom eller att dom iallafall är där före ridningen.
Tycker det kanske låter mer som överanstränging.

Jo precis foderrelaterat är det inte.

Ja jag skulle också trott det var överansträngning, men han har inte alls gått särskillt hårt på sista tiden så förstår inte varför han skulle vara det.
Och jag råtränar aldrig utan har en jämn träning varierat med vila och efter tuffare pass ex efter kurs så har jag alltid en skrittdag och sen 1-2 dagar vila.
Jag är himla mån om att han inte skall bli övertränad på ngt sätt så därför lägger jag upp träningen så. Så det är mkt tveksamt att det skulle vara det.

Han skall skos nu i nästa vecka, tårna växer så de knakar, förhoppningsvis så blir han bättre när tårna kortas av lite.

Min första tanke var överansträngning. Vila ett tag o sätt igång försiktigt igen o se om det blir bättre

Vad rider du på för underlag? Kanske är för stumt? Är hästen känslig så kanske den reagerar starkare på underlaget.

Jag tänkte också på underlaget. Har du gjort någon skillnad i underlaget sedan detta började?

Kommer gallorna även om du har skrittdag? Annars kanske du kan ta en period med aktiv vila som man så fint kallar det och sätta igång lugnt igen och se om problemet kvarstår.

Det varierar, rider dels på vår ridbana med tja... normalt ridbane underlag.
Varken stumt eller för sviktande.

Sen rider jag mkt ute både på grusvägar och skogsstigar.
Har ridit i ridhus med ngn mer sviktande underlag vid en kurs.

Så iom att underlaget varierar så tror jag inte det beror på det.
Tränar på banan ca 2ggr/veckan och ute 2-3 ggr/veckan.

Och ja, han blir även gallig efter bara lite markarbete eller när vi bara är ute och skrittar i skogen. I onsdags skrittade vi i skogen i en kvart bara och han vart direkt gallig.

Får väl se hur det utvecklas antar jag?
Enligt veterinären så skulle jag rida som vanligt och blev det sämre så skulle jag först prova vila och sen ringa veterinär igen.

Men klurigt är det, kan liksom inte se varför han får de.

Och mked aktiv vila så menar du helt enkelt vila?

Hur lång vila skulle du då ta?

Så han blir helt enkelt gallig när han blir varm, blodcirkulationen kommer igång i benen? Min häst har haft en skada i ett ben och blir ofta lite galligare i det benet när det är varmt ute, försvinner iofs när han rör på sej men endå.

Jag skulle nog tycka det var värt att kolla upp även om inte hästen haltar eller liknande, det låter inte normalt att hästen blir gallig av en skrittur i skogen på en kvart.

Jo men jag förklarade detta för veterinären, men han tyckte inte det var ngn idé att komma ut och se på honom såvida han mår bra och inte är halt.
Enligt honom så var detta ingen fara.

Men vad tycker ni, borde jag ge han en veckas vila eller rida som vanligt?
Veterinären tyckte ju jag kunde rida på som vanligt men tja... en vila skulle kanske inte skada direkt heller... är så svårt det där vill ju inte att han skall bli halt.

Kanske kan det bero på att du behöver sätta på honom ett par skor så att han "rullar" över lite lättare och därigenom får en mjukare och inte så ansträngande gång fram. Du sa att han blivit bättre på att bära sig så att prova med ett par "halvoval" sko, tror nog att en ½ rund kan bli för mkt. Samt att en vanlig sko kan va för "hård" sas för hans gång nu.

Bara ett förslag. Just för jag tänkte att de gallor du får efter att du ridit, o inte innan. Du sa även att han är bättre, tror det var du, när han var kortare i tån. Då rullar han över lättare. Så det kan nog inte vara dumt att prova. Tror faktiskt att det kan va lösningen. Kanske kan du sätta på de gamla skorna om det finns att slita på just för att han ska vända över lite lättare.

Låter av din beskrivning att det är en fyllnad av karpalsenskidorna (dock svårt att säga utan att se/känna). Varför de fylls efter ridning kan vara svårt att svara på men tidigare förslag om överansträngning kanske inte är helt orimligt.

Lita på din veterinär, träna "med omdöme" och var uppmärksam på hur hästen mår. Visar den tendenser till hälta/problem så ta tag i det omgående. Tipset från hovis lät också som en god idé; om överrullningen underlättas avlastas böjsenorna.

-M

Har pratat med en annan hovslagare (inte den som brukar sko min häst mao) och hon tyckte att skor med sidokappor kunde vara en idé, med tanke på att han gärna får för långa tår.

Skall ta upp dessa funderingar ang skoning med min hovslagare, han skall sko nu i nästa vecka så det blir ju bra, så får man se hur han går efter han är nyskodd sen. Men hur menar du med en halvoval sko? En sko som är nött eller är det en viss typ av sko?

För det är lite det jag misstänker, att det sitter i hovarna.
Och då menar jag inte att hovslagaren skor dåligt eller så men man kanske måste göra ngt speciellt.

Han har fått 2 vilodagar nu, sen skall han ridas som vanligt och sen skall han skos om.
Håller alla tummar för att han blir bättre efter omskoningen!

En halvoval sko är som en ½:t (halvt) rund, halvrund ssko. E lite knepigt att förklara. Men det är järnsko som är som en sliten ny vanlig rid/travsko. En halvrund sko är mao, nästan dubbelt så rund som en halvrund/halvoval. KW har sådana här skor, Mustard har nog inte dessa, tror bara att KW har.

Men har du en t ex ridsko som är jämnt sliten så fungerar även detta att sätta på igen. Nej jag menar inte att din hovslagare är dålig på något vis. Som någon sa också så kan det vara en överansträngning. Men det tror jag inte på om inte svullnaden sitter mer på senan. Och då hade din pålle varit halt, och det hade inte gått ned så snabbt.

Men hoppas att det ordnar sig och han blir bra även om du rider.

Eftersom det kommer efter arbete, då en frisk häst snarare kommer tillbaks efter ett pass med helt rena senskidor och karpaleder, så tycker jag det låter som en varning mot överansträngning.

jag blir så trött på distriktsveterinär råd, som ofta låter såhär, att bara den inte är halt så kör på du. en klinik veterinär skulle utreda hästen förebyggande, inte säga att kör på tills hältan kommer.

Jag känner till en hopphäst som blev tjock någon dag när den jobbat hårt, det blev bättre med den där typen av sko som ger bättre överrullning, sen dess har den inte varit tjock ens efter en hel tävlingshelg. Det var veterinär inblandad i den bedömningen att det var vad som behövdes, vet jag.

Vet inte om det spelar ngn roll, men jag ringde en veterinär på kliniken, inte en distriktare...

Jag börjar tro mer och mer att det har med skoningen att göra, har även noterar att han blir mest gallig på vänster fram och på just vänster fram så sitter skon lite snett och ger ett tryck på hörnan mot strålen till.
Vi jobbar ju på att hans trakter skall få växa och på att korta av tårna så att vinkeln blir bra, men om skon sitter som den gör så finns det ju ingen chans för trakten att komma ner och frågan är ju om detta kan skapa ett obehag?

Skall ta upp detta med hovslagaren, skall dessutom sko nu i veckan så.
Kan inte riktigt se vitsen med att 2 skor sitter snett. Och det kunde inte hon andra hovslagaren heller som kikade på honom i förra veckan.
Skall även ta upp detta med hovslagaren, ang ev halvovala skor.
Han borde veta vad det är för ngt.

Jag kan inte riktigt tro att han skall vara överansträngd, han har gått lite på halvfart sedan i våras och ja, har inte tränats direkt jättehårt.
Han har innan när vi tävlade och så tränats betydligt mer men har inte visat ngt tecken på överansträning då.

Enda gången han varit halt var då han var snedverkad (av en klåpare till hovslagare). Enda gången jag märkt av galla innan var vid ett tillfälle då han hade mugg på ett ben, då la han mer vikt på andra och således överansträngde det.
Så som sagt, känns mer och mer att det har med hovarna att göra.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: Stergo
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 296
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 822
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka