Tjock yllepläd utan DDT

Jösses!

Den var häftig. Till och med jag som i stort avskyr ull tyckte den var underbar!

(har vidriga barndomsminnen av hemska kliande strumpor och hemstickade mamelucker. Samt våta lovikkavantar på element. Uäck!)

Jag är inte en total ull-fan heller men den där är bara underbar. Frän design kopplat till två bruksvaror, färg och filtar :up:

När slutade man använda DDT?
Vi har två gamla ylleplädar i soffan, som vi haft hela mitt liv och ev. något år innan dess (dvs. de är från kanske 95-97) och dessa är fortfarande rätt hela i skicket. Köpta på Gotland, har lappar där det står var de kommer ifrån och hur de tvättas, men ingenting annat. Bör jag vara orolig?

När slutade man använda DDT?
Vi har två gamla ylleplädar i soffan, som vi haft hela mitt liv och ev. något år innan dess (dvs. de är från kanske 95-97) och dessa är fortfarande rätt hela i skicket. Köpta på Gotland, har lappar där det står var de kommer ifrån och hur de tvättas, men ingenting annat. Bör jag vara orolig?
Det är lugnt med dom, det slutade användas på 70-talet som jag förstått det. :)

Hur har jag kunnat missa detta? Jag har tre högt älskade, mycket vackra plädar som jag har efter min mormor, samtliga märkta med ”maläkta genom mitin”. Tusan också!

Om jag skulle köpa en dyr pläd så hade jag velat veta vikten (som för tyger) för att få en aning om hur mycket ull jag får för pengarna.

Om det är själva tyngdkänslan man gillar hade jag övervägt att hellre köpa en kraftig vadmal på metervara. Nu råkar jag tycka att naturligt grå ull är snyggt i sig, men man kan ju gömma i påslakan om man hellre vill det, eller brodera något tjusigt...

Om jag skulle köpa en dyr pläd så hade jag velat veta vikten (som för tyger) för att få en aning om hur mycket ull jag får för pengarna.

Om det är själva tyngdkänslan man gillar hade jag övervägt att hellre köpa en kraftig vadmal på metervara. Nu råkar jag tycka att naturligt grå ull är snyggt i sig, men man kan ju gömma i påslakan om man hellre vill det, eller brodera något tjusigt...
Sant, det men vikten har du helt rätt i. Konstigt att jag inte tänkt på det, men tack, ska ha det i åtanke när jag letar plädar.

Naturligt grå ull är snyggt, men passar inte riktigt hemma hos mig. Jag har insett att jag har ett behov av att omge mig med klara och färgrika saker hemma för att må bra. Så vill gärna ha en pläd som har färg i sig.
Skulle såklart kunna brodera, håller på mycket med broderi, men känns som ett för stort projekt i nuläget.

Mitin var godkänt fram till 1980. Man räknar också med att de som hade lager kvar av produkten antagligen använde upp det först, så en bit in på 80-talet i värsta fall.

Vet du hur täta och tjocka de är?
Jag har två stycken. En helgrå, som är av en något tjockare och tyngre ullkvalitet, och en brun med vita streck, som är oerhört lätt och luftig.

Toarp köper in ull från hela Sverige och med olika kvalitet, så antagligen är plädarna olika.

Det kan vara en god idé att kontakta dem och fråga vilka tätheter/vikter som finns.

Vill man då ha "tung" eller "lätt", så får man be om det...

Mitin var godkänt fram till 1980. Man räknar också med att de som hade lager kvar av produkten antagligen använde upp det först, så en bit in på 80-talet i värsta fall.
Tom in på nittiotalet, jag tror godkännandet för användning i Sverige upphörde 1993 men är fortfarande godkänt i en del länder läste jag.

Borde nog vara borta ur filtarna vid det här laget. Våra är tvättade o hängt med runt 50 år snart.
Det är helt klart en intressant fråga hur mycket av ämnet som finns kvar i filtarna idag!
Det som kan tala emot att det försvinner är att det utvecklades för att vara hårt bundet till fibrerna och sitta kvar i filtarna under hela dess livstid (="Varaktigt maläkta"). Sökte runt lite och hittade uppgifter om att Mitin adderas till garnet samtidigt som färgen och är utvecklat för att vara lika hållbart, så så länge färgen finns kvar ska Mitinet finnas kvar... Då borde kanske inte exponering via direkt hudkontakt vara någon större upptagsväg, men däremot via damm... Jag har själv sett att dammet i mitt sovrum ibland är lite rödfärgat efter min röda filt... :crazy: DÄR har man nog exponeringsrisken i så fall skulle jag gissa.

Jag är väldigt tudelad i den här frågan, å ena sidan tycker jag att det är otäckt att det finns så mycket gift i filtarna, å andra sidan så tycker jag att de ska användas. Så nu använder vi dem utomhus, typ när man behöver en filt över axlarna för att det blir lite kyligt på kvällen, eller sitter på. Ibland även inne när det är riktigt kallt i tv-soffan men inte i sängarna.
Det är en av anledningarna till att jag vill få tid och utrymme att lära mig väva, ylleplädar står högt på min lista på saker jag vill göra själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka