Tjock varm hov

S

SpaCe

Hej, behöver lite hjälp här! :crazy:
Fullblodets vänster bakhov är lite tjock och varmare än höger bak. Ingenting syns i skritt men i trav verkar han vara lite oren bak (ytterst lite). Han blev omskodd för 5 dagar sen och hovis råkade verka blod på vänster bak (ja det är en utbildad och mkt duktig hovslagare, men nu hände detta iaf).
Kan svullnaden bero på detta? Kommer det gå över av sig själv eller behövs medeciner/boxvila eller vad tror ni :confused:
MYCKET tacksam för råd och erfarenheter :)

Sv: Tjock varm hov

Har aldrig hörrt att en hov kan svullna upp. Du menar inte att benet har svullnat eller möjligen runt kotan? Visst kan verkningen påverka till viss del

Ja det menar jag.
Det är främst kotan som är svullen och lite på benet. Ursäkta lite klumpigt uttryckt :o

Det du skriver skulle jag tolka som en infektion i sticksåret som blev vid verkning, och det behöver antagligen behandling. Du ser inga andra sår?

Om det är en (som du skriver) mycket duktig hovslagare, som dessutom är utbildad, så hade jag nog tagit kontakt med denne omedelbart för undersökning och ev. uppverkning. Annars tag kontakt med veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 771
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Idag när jag tog in mina hästar, var båda deras höger/ hovar lite lite varmare än de andra. Alltså en av dem har en varm vänster hov...
Svar
4
· Visningar
864
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Vi köpte en häst förra veckan och när han veterinär besiktigades så hade han en lite galla på vänster bak men det skulle inte...
Svar
2
· Visningar
1 569
Senast: Angel
·
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 511
Senast: Tsaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff