Tjock shettis

Nillizan

Trådstartare
Har nyligen haft problemet med svårfödd travare, som jag äntligen fick upp i vikt. Nu har denna lämnat gården och nu har vi fått hit en shettis, som är stor som en tunna. Kan ju vara så att all päls förvirrar en? Känner inte revbenen iaf.
Hon har inga valkar, bara en stor mage. Förra ägaren gav henne 2 kg hö dagligen, men jag tycker det är för lite då vi börjat aktivera henne.
Ger henne 3-4 kg per dag. Och jag märker hur dålig kondition hon har. Vi körde släde med nsv här hemma och hade henne i ett grimskaft vid sidan om. Hon orkade kanske följa med 200 m plus avskrittning i 10 minuter. Funderar på att ta med henne ut när sambon rider i snön med nsv i bara skritt och det är ju ganska kuperat i skogen.
Är vi på rätt väg? Funderar på att gå med henne som man gör med en hund. En rejäl promenad varje dag?

Sv: Tjock shettis

Räkna ut en riktig foderstat med analyserat grovfoder och förväntad vikt med tillägg för arbete först och främst. Promenader är jättebra men tänk på att hon inte har någon som helst kondis eller muskler så ta det lugnt och gå inte ut för hårt med henne. En jättestor mage och bara 2 kg hö/dag stinker proteinbrist och vanvård, även shettisar behöver bra foder för att bygga upp sig.

Usch vilken hemsk ägare hon har haft! :mad:

Måste hålla med Mia här. Alltså 2 kg hö???? Det är väl ingen hund heller. Och är hästen dessutom TJOCK ja då låter det illa. Och hur fort körde ni om den bara orkade hänga med i 200 m? Tycker min ponny har dålig kondis nu men den kan vara med ute och springa med mig i 5 km utan större problem, springer väl inte i något supertempo men den får jogga med bra hela vägen. Springandes lös bredvid (eller alltså i grimskaft) tycker jag att det är en frisk häst BÖR fixa annars är det något som är riktigt fel, har hästen inte ens gått i hagen???? En liten grundkondis brukar ju ändå hästar ha eftersom de oftast går ute hela dagarna och rör sig i hagen.
Så ja, det är alldeles ypperligt att ta promenader, som med en hund, är ponnyn i så dålig kondis som det verkar finns det heller inget annat att göra just nu.
Se till att fixa en ordentlig foderstat. Får den ingen mat kan det vara en anledning till att den inte orkar mer än 200 m.

Jo, vi åkte försiktigt givetvis. Känner ju inte hästen helt och hållet.
Jo, ägarna tyckte att hon skulle banta, då hon bara fick gå omkring med barnen på ryggen bara 1 ggr/vecka. Har inga muskler alls.
När hon kom hit vägde jag upp 2 kg hö och det är ju ingenting. 1 ikeakasse/dag. :devil: Började genast med att öka givan till det dubbla. Tycker hon är gladare och stojar omkring bättre i hagen. Busar mer med den stora hästen.
Ska ta analys, men har inte behövt det, då min andra hästar såg fina ut i hullet.

Liknande trådar

Foder & Strö Vilka foder/ tillskott är kan man ge som är bra för magen?:) Jag har 2 shettisar som just nu bara äter hösilage. Ponny 1 äter mellan...
Svar
9
· Visningar
1 664
Senast: Amha
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Red_Chili
·
F
Foder & Strö Jag måste bara få höra hur mycket ni som har shettisar ger era hästar att äta (stråfoder) I det stallet som jag är så finns det...
2
Svar
26
· Visningar
1 910
Senast: Emmah.S
·
Hundhälsa Viktor har ju alltid varit svårfödd, och inte blev det bättre av kastrering heller. Jag har inväntat att han ska bli äldre, och i övrigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 787
Senast: Meibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka