svält..??

Sv: svält..??

Det är som du säger de andra är lättfödda och hon är det inte. Fördel tycker jag. Hemmablind är jag emellanåt, men inte i detta fallet.

kompisens shettisar får nog en ca 5 kg inne o sen nu har de bal i hagen också o de är i fint hull

Shettisar är små och billiga i drift. Inte behöver de mer än ett par kg om dagen. :grin:
Att de är runda av naturen (dvs inte ser ut eller ska se ut som smäckra fullblod) verkar vissa ha missat.

Shettisen i mitt stall får 2,5 kg ensilage om dagen. (0,5 - 0,5 - 1,5 ) .

Visst är det så att de allra flesta shettisar ÄR lättfödda, men så lite som 2-3 kg ensilage (Mindre än ~2 kg FODER) är ju knappast bra hästhållning och borde ju inte vara okej ens för en shetlandsponny.
Om ponnyerna står på halm är det ju dock en annan sak, men om de är magra så är det givetvis lika illa då.

*kl*

Låter som lite väl liiite med 2,38kg silage. Våran shettis (95cm och av den smäckrare modellen) får under vinterhalvåret, då han bara tränas och motionskörs, 5-6kg torrt hösligage (delar hage med en B-ponny så vi räknar med att han får i sig det ungefär ), 0,5 dl torr betfor och 2-3 dl havre per dag. Under sommaren när han tävlar så får han fortfarande lika mkt hö men minst det dubbla i krf. Har tvärr ingen bild på honom men han är fin mkt i kroppen. Nu är han en otroligt tacksam shettis på alla sätt, då han har bra matvett och gärna rör på sig.

Ett tips, skriv ut svaren i den här tråden och visa ägaren av ponnysarna?!

Liknande trådar

Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 117
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 786
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
900
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka