Tjock kanin??

E

emelan

Jag har en dvärgvädur som jag tycker ha gått upp lite väl mkt i vikt. Vad bör en dvärgvädur väga? hon ha dubbelhaka å e lite rundare om magen än förut... jag vet inte vad ja ska göra riktigt :crazy:
Bör jag ge henne mindre pellets eller? det är så svårt å motionera henne oxå...hur gör ni för att motionera era kaniner? :confused:
Någon som ha några tips eller som varit med om samma sak?

Sv: Tjock kanin??

hur mycket mat ger du henne och vad ger du henne att äta?
en dvärgvädur "får" max väga 2,2 kg som mest enligt rasstandarden.

för att motionera mina kaniner så har jag dom ute i koppel, hoppar med dom eller låter dom springa fritt på golvet/i min säng och så.
varför tycker du att det är svårt att motionera henne...?

Jag brukar ge henne 1/2 dl pellets/dag ungefär åsså hö såklart! hur mkt pellets ger du? sedan har jag gett henna lite grönsaker eftersom hon haft problem med magen förut... jaha okej jo koppel e ju ett alternativ, men hon gillar inte det, å sätter sig oftast på en fläck och sitter där... å inne sitter hon mest bara still eller vill kela det blir ju inte så mkt spring. Förut var det lättare då sprang hon jättemkt med min andra kanin som nu inte längre lever tyvärr...:cry: men jag vet inte hur man ska göra för att hon ska röra sig mer?!

om du har henne ute i koppel, börjar hon inte röra på sig efter ett tag? ^^ så är det för endel av mina, dom sitter blickstilla rätt länge, men sen blir det fart på dom ;)

jag ger ungefär ½ - 1 dl pellets till mina, det är lite olika. men däromkring till dom flesta. sen är det två som får mer för att dom är ganska stora :)
och grönsaker/grönt får dom nästan varje dag...

Har du kaninen ute eller inne?
Om du har den ute tycker jag du ska bygga en rasthage, det är faktiskt ganska lätt. Jag byggde en säker kaninhage och hade mina kaniner där flera timmar om dagen och dom blev smala väldigt snabbt. Då när dom var ute sprang dom runt och utforskade olika saker, grävde gångar m.m. dom var aktiva och satt inte bara stilla som dom annars gör i buren ;)

Hur gammal är den?
Många kaniner (iaf dvärgvädurar som jag har) får "påse" under hakan på äldre dar, behöver inte bero på övervikt...

Jasså? bruka dem få de...hon är ungefär 5 år. Jo för jag tycker inte hon ha varit så "tjock" förut. Men nu har hon som sagt mer haka bland annat...

om du har henne ute i koppel, börjar hon inte röra på sig efter ett tag? ^^ så är det för endel av mina, dom sitter blickstilla rätt länge, men sen blir det fart på dom ;)

jag ger ungefär ½ - 1 dl pellets till mina, det är lite olika. men däromkring till dom flesta. sen är det två som får mer för att dom är ganska stora :)
och grönsaker/grönt får dom nästan varje dag...

Jo det tar ett tag men hon hoppar inte så långt å länge... men kan ju testa det alternativet åsså att släppa ut henne i en hage som jag oxå fick tips på :) jaha okej då vet jag att jag inte ger för mycket till min iaf ^^ Tack för tipsen! :bow:

Du kan ju pröva hur bra du känner revbenen på kaninen :)
Man ska känna revbenen lite, men man ska även känna att det finns ett litet lager fett ovanpå.
Om man inte känner revbenen är kaninen för tjock.

Du får gärna höra av dig om du undrar något mera om kaniner :D
Du kan ju skicka ett pm eller något :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 045
Senast: Lilla-S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama