Tjock i benen

E

Egonson

En av våra hästar, vbl travare valack på 18 år, blir väldigt tjock och gallig i kotorna när han har stått i boxen över natten.
Svullnaden är ej varm, men väldigt mjuk och "pösig", och han är inte heller halt.
På kvällen när vi tar in dem är svullnaden helt borta (de går ute mellan 8-19 ca).

Vad kan vara anledningen till att han svullnar så?
För tunn/tjock bädd, inflammation, annat?

Sv: Tjock i benen

Det din häst har är ganska normalt .Min häst är likadan.
Den har lite sämre blodcirkulation i benen.
Anledningen är att den rör ju sig inte speciellt mycket i boxen under natten och då svullnar den . Det är inget som är farligt och du kan rida m.m som vanligt, det är bara bra att den rör på sig.
Man kan linda hästen om nätterna(stall/nattbandage) för att få upp värme och för att det då cirkulerar bättre men har man börjat med detta så får man fortsätta med det.

Så länge hästen inte haltar eller får hårda svullnader så är det ingen fara men känner du dig ändå osäker så ta kontakt med en vetrinär.

Sv: Tjock i benen

Hej på dig-jag tror du kan vara lugn, min travare 16år är likadan.
Vissa hästar reagerar på korn och svullnar av det, mig veterligen är det ofarligt.
Krama om din travare han är en av de få som har lyckats bli så gammal-härligt.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 990
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 751
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 881
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar
  • Strö i boxen