"Tjock" häst!

L

L80

Min Angloarab har börjat lägga på sig en hel del nu .
Jag köpte honom i oktober & då var han relativt smal. Men nu har han börjat få fri tillgång på hösilage i hagen pga de andra hästarna...

Det han får är:
Morgon:
3 nävar havre
½ kg krafft grund

Kväll:
½ kg havre
½ kg krafft grund
0,8 dl mineraler
½ kg (oblöt) betfor
6 kg ensilage

Detta var ungefär vad han fick på förra stället också, bara det att han fick 2 kg hö på morgonen, 1 kg hö till lunch & 8 kg hö på kvällen.
Men nu har vi bytt till ensilage.
Så.. nu undrar jag på om man kan dra ner på krafften nånting ? Ska jag dra ner på havren? eller betforen?

Han är 12 år & väldigt lätt i typen, därför känns det lite halvbra när han fått den runda magen :crazy:
Han rids 5-6 dagar i veckan.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Tjock" häst!

Har du analys på ensilaget?
En analys är lättast att utgå ifrån, då kan du räkna ut hur mycket foder din häst behöver och man vet vad man bör dra ner på, och så att dom andra näringsämnerna fortafarande är i balans.

Tycker du ger för lite av grovfodret.
du kanske ska öka grovfoder och minska krafftfoder.

Hästar blir oftast tjocka av för mycket energi, för lite proteiner, dålig balanserad energi och proteinkvot samt för lite grovfoder och svältkost.

Min Angloarab har börjat lägga på sig en hel del nu .
Jag köpte honom i oktober & då var han relativt smal. Men nu har han börjat få fri tillgång på hösilage i hagen pga de andra hästarna...

Det han får är:
Morgon:
3 nävar havre
½ kg krafft grund

Kväll:
½ kg havre
½ kg krafft grund
0,8 dl mineraler
½ kg (oblöt) betfor
6 kg ensilage

Detta var ungefär vad han fick på förra stället också, bara det att han fick 2 kg hö på morgonen, 1 kg hö till lunch & 8 kg hö på kvällen.
Men nu har vi bytt till ensilage.
Så.. nu undrar jag på om man kan dra ner på krafften nånting ? Ska jag dra ner på havren? eller betforen?

Han är 12 år & väldigt lätt i typen, därför känns det lite halvbra när han fått den runda magen :crazy:
Han rids 5-6 dagar i veckan.

Det är säkert ovanan av fri tillgång på grovfoder som gör hästen rund om magen. Det är helt ok med en lite rundare mage. Så länge hästen får motion och det inte smyger upp fett på överlinjen så behöver du inte bekymra dig. Däremot om hästen istället tunnas ut på överlinjen och får stor buk, då kan det vara ett grovfoder som inte är tillräckligt näringsrikt.

Kanske behövs inte alls det kraftfoder din häst nu får. 5-6 ggr i veckan att hästen rids säger egentligen ingenting. Det beror ju på hur pass hårt hästen går. Är det däremot väldigt lätt motion då kanske hästen inte alls behöver sitt kraftfoder.

Hälsning Maja

Hästen fick fri tillgång på grovfoder.
(?)

Som alltid: Ingen större vits att diskutera hur hästen ska fodras om inte grovfodret är analyserat. Har du bra näringsvärden i hösilaget kan du börja med att ta bort kraffodret som ju är till för att täcka brister i grovfodret.
(Varför ger du havre när du ger färdigfoder?)

Som alltid: Ingen större vits att diskutera hur hästen ska fodras om inte grovfodret är analyserat. Har du bra näringsvärden i hösilaget kan du börja med att ta bort kraffodret som ju är till för att täcka brister i grovfodret.
(Varför ger du havre när du ger färdigfoder?)

Han är fullblod & har hög ämnesomsättning ,han gör av med så mkt att han behöver mycket mer energi. Det är vad den förra ägaren sa, men dom var väldigt daltande med honom så.. ;)
Därför tycker jag det är konstigt att han blivit rundare nu..
För jag sitter ju knappast & slörider. Dressyr 3 dagar/vecka, hoppning 1 dag, uteritt 2 dagar.
Men det kanske är för att det inte är tillräckligt med näring i ensilaget.

Tack för alla svar iaf ! :) Ska kolla ensilaget .

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 018
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 310
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 575
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2