Tjock av hö?

_Runaway_

Trådstartare
Jag ahr för mig att jag hört att en häst inte "kan" bli tjock av att äta mycket hö? Har en kompis, som höromdagen frågade hur mycket hö min häst fick (vi har jämnstora/tunga d-ponnyer). Jag svarar sex kilo, vilket är typ minimimängd om man räknar 1.2kg hö/100kg. Hon blir helt chockad, SÅ MYCKET? Nej hon gav sin fyra kilo, för annars blev hästen så tjock. :confused: Gav mig inte in i en diskussion då, men i efterhand börjar jag undra. Blir hästar tjocka av hö?

(tilläggas kanske bör att hästen även får fibergi, havre och betfor, men tanke på att minska på det finns tydligen inte.)

Sv: Tjock av hö?

Visst kan dom bli tjocka av hö också - det har ingen betydelse varifrån överskottet av energi/protein kommer ifrån, det lagras iaf som fett på kroppen.

Men det som är fel är att ge en mcyket liten mängd hö och sen dra på med kraftfoder istället i tron attd et är höet som gör hästen tjock.
Kraftfoder är ju snabbare energi och det är förstås lättare att hästen lägger på sig av DET än av hö som ju är långsam energi.

jo jo hö kan dom bli tjocka på, man brukar kalla det för ex Hö Mage, eller när dom äter mkt gräs, gräsmage och när dom äter mkt halm för halmmage. :)

Hej,
Den sk. hö-magen alla pratar om är oftast att hästen har för lite rygg och/eller magmuskler.

jo det borde vara så som alfa säger för att min d-ponny på 143 cm och 350 kg får 10 kg hö per dag och 700 g krafft groov 125, 300 g havre och 300 g torr betfor(självklar uppblöt när den ges)och han är alldeles lagom i hullet och är musklad i både mage och rygg..

Oj...då borde mina verkligen "rulla" fram...men det gör dom inte. Jag har fri tillgång till hö av mycket bra kvalitét. Utöver det får hästen som arbetar 3 dl helhavre, 4 dl kornkross, 1 dl linfröpellets och mineraler...hon tränas i western och är 1,55 mkh. Den andra som får fri tillgång är en Welsh Cob som växer (två år) och utöver fri tillgång på hö får hon 5 dl helhavre, 4 dl kornkross, 2 dl linfröpellets och mineraler.

...ingen av dom är feta. Blanka och fina med bra muskler. Går ute minst 12 timmar/dag i stor hage. Aktiva tjejer som leker mycket.

Jag ger dom havre och korn nu då höt tappar en del framåt vårsidan...minskar den givan när gräset börjar poppa upp...;)

Det enda höet tappar under vårsidan är vitaminer...och det är inte korn och havre det bästa att komplettera upp med...

Angående ursprungsfrågan så blir hästen tjock av för mycket energi i förhållande till vad den gör av med för underhåll och arbete. Oavsett vad den energin kommer ifrån. Men eftersom hästar måste få en viss mängd stråfoder för att fungera fysiskt och psykiskt så börjar man med att dra ner på kraftfodret när hästen blir för tjock.

Åjo...nog kan dom bli tjocka av bara hö... Vårt hö är rena raketbränslet (suuupervärden) och jag kan lova att det syns på kallblodet. Trots att vi tagit bort kraffodret och dragit ner på höet så har han fått en riktig mage :crazy: ...

Salandge skrev:
Åjo...nog kan dom bli tjocka av bara hö... Vårt hö är rena raketbränslet (suuupervärden) och jag kan lova att det syns på kallblodet. Trots att vi tagit bort kraffodret och dragit ner på höet så har han fått en riktig mage :crazy: ...

Hej,
Nu gäller det att skilja på tjock och bukig och även förstå orsak och verkan.
En tjock häst har hull, som du känner när du drar med handflatan nedanför sadelstaden. Känner du revbenen eller inte?
En bukig häst har magen "ramlat" ner, vilket innebär att det inte finns några magmuskler som håller upp magen. I båda fallen handlar det om motion, i "hull" fallet mer om motion. En bukig häst kan ju vara mager. Då handlar det ju om att foderstaten inte är balanserat och dessutom saknar motion. Eller ??

Det beror ju helt på vad man har för hö. Om man som vi också fått "raketbränsle" i år, kan man tyvärr inte släppa hästarna på fri tillgång, för redan vid 1,5 kg hö per 100 kg häst börjar det bli överhull. Fördelen är att man slipper kraftfoder, nackdelen att man måste reglera högivorna.

Alfa skrev:
Hej,
Nu gäller det att skilja på tjock och bukig och även förstå orsak och verkan.
En tjock häst har hull, som du känner när du drar med handflatan nedanför sadelstaden. Känner du revbenen eller inte?
En bukig häst har magen "ramlat" ner, vilket innebär att det inte finns några magmuskler som håller upp magen. I båda fallen handlar det om motion, i "hull" fallet mer om motion. En bukig häst kan ju vara mager. Då handlar det ju om att foderstaten inte är balanserat och dessutom saknar motion. Eller ??

Jovisst vet jag skillnaden på en tjock och bukig häst och kan även skilja på orsak och verkan... :smirk:
Man har inte en chans att känna revbenen och hästen är inte heller bukig... http://img.photobucket.com/albums/v442/Salandge/hstarna009.jpg
Höet är helt enkelt för kraftigt för denna lättfödda häst som pga ägarens skada just nu inte kan arbetas.. Foderstaten är uträknad men jag vill inte ge hästen mindre strå än den får just nu. Försöker få tag på fin halm att blanda ut höet med men det är inte det lättaste här uppe i norr... Höet har verkligen raketvärden... Men man ska väl inte klaga på att skörden blev lyckad.. :)

Den hästen ser absolut inte tjock ut..Skulle vilja påstå att med lite mer träning så den får igång musklerna så är den perfekt utifrån korten.

Men å andra sidan så vill inte jag ha anorektikerhästar för det ger inga lyckliga hästar.

Nej han ser inte tjock ut på korten men så är han ju inte bukig heller, hullet sitter ju över revbeben.. SÅ farligt är det inte men han bör absolut inte gå upp mer i vikt.

Salandge skrev:
Jovisst vet jag skillnaden på en tjock och bukig häst och kan även skilja på orsak och verkan... :smirk:
Man har inte en chans att känna revbenen och hästen är inte heller bukig... http://img.photobucket.com/albums/v442/Salandge/hstarna009.jpg

En kallblodstravare :love: . FIN!

Har du inte fler bilder på den så man kan se på hans hull? Hur "tjock" han verkar vara... och kul för övrigt också att se bilder på en sån goding :d :D .

Jag har inte läst tråden, men tycker sex kilo hö låter rätt lite och fyra som svältkost :eek:
Jag har två D-ponnyer, båda maxade men den ena väldigt smäcker och den andra lite "maffigare".
Båda är dock rätt svårfödda, äter inte mer än de behöver, de verkar tänka på figuren :angel:
De har i princip tillgång på hö av väldigt bra kvalitet och brukar äta minst 8kg./dag (per häst), oftast mer kring 10kg.
Visst är hästar olika, men 4 kilo låter väldigt lite. Ska man dela upp det på minst 4 mål blir det ju inte mer än ett kilo/mål.

milly skrev:
En kallblodstravare :love: . FIN!

Har du inte fler bilder på den så man kan se på hans hull? Hur "tjock" han verkar vara... och kul för övrigt också att se bilder på en sån goding :d :D .

Jag har inga jättebra bilder som visar hullet fast det kanske syns lite bättre på dessa. På bilden ovan står han ju lite mer utsträckt.
http://img.photobucket.com/albums/v442/Salandge/hstarna010.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v442/Salandge/hstarna005.jpg <<beundrar sin mage. :D

Visst är han fin! :love: Psst.. han är till salu..;)
hstarna007.jpg

Sicken sötnos! :d (men köpa en ny häst ingår inte i mina planer just nu :p )

Jag tycker absolut inte att han är tjock iaf. Kanske har han LITE överhull men han ser okej ut! :smirk:

Hej,
Nu förstår jag ingenting. Hästen på kortet ser väl normal ut med de förutsättningar du angett....!
Hästen blev inte riden tror jag du sa, då är det väl bara att ge hästen minst 1,2-1,5 kg Hö/Hösilage per 100kg häst.
Magen kommer dras upp med motion...

Vad förstår du inte?
Han har ingen "hängmage" utan fettet sitter över revbenen.. Skulle jag haft en närbild eller bild bakifrån skulle du se det. ;) :)
Motion skulle definitivt göra susen för hans figur och har nu börjat arbetas igen. Problemet har inte varit någon bukighet utan han är rent tjock, han har fått i sig för mycket energi i förhållande till vad han gör av med. Han är lättfödd och eftersom vi har ett kanonhö så har han lagt på sig. Jag vill inte heller svälta honom, utan han får ha sin mage tills dess att den motionerats bort. :)

Liknande trådar

Hästvård Nu blir jag snart galen på min häst. :D Han går hemma i sin vinterhage i sommar då vi inte har tillgång till bete på hemma plan och vi...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: Buck
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 784
Senast: muppia
·
L
Foder & Strö Har köpt "Hippo bas cool" havrefritt pga pigg häst, tycker hon är pigg ändå. Allt foder har blivit så dyrt, Hippo`t kostar 147 kr för 25...
Svar
13
· Visningar
3 189
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Ja, jag skulle behöva lite nya tips och idéer. Mitt ena sto blev lös i magen tidigare i höstas och det har ännu inte givit med sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 075
Senast: Rebecka83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar