tjock 4 åring

linnsan

Trådstartare
min 4 åriga d ponny valack (sv.ridponny) är ganska tjock..hur ska jag göra för att få honom att gå ner i vikt..han går tillsammans med en arab hingst åring så de busar en del men hur kan jag lägga upp hans träning..han har bra grundkondis..
tacksam för svar:)
 
Sv: tjock 4 åring

Vilken träning/motion får han nu då?
Vad och hur mkt äter han?

Är det inte bara att räkna ut underhålls foderstaten och utfodra den + lite för motion/träning (om du ger +25 %, kanske du bara ska ge +15%? )
Byt nått kg kraftfoder mot hö?
Eller är han bukig (ge mindre hö) eller fet över revbenen (ge mindre kraftfoder).
Han är kanske lättfödd?
Ett mkt bra hö/hösilage skulle kanske räcka?
Men har man hästen uppstallad, delar på fodret eller fler som utfodrar är det svårt att ha "eget hö"...

http://www.freefarm.se/
http://www.krafft.nu/

/L
 
Sv: tjock 4 åring

han går på bete 24/7 och får inget hö eller krafftfoder..
han har ett tjockt lager fett över revbenen och är lite lite bukig kan se om jag kan fixa bild:)
 
Sv: tjock 4 åring

jag har de i "egen" hage på ca 1 ha..eller vi har lånat en hage av en bekant..
 
Sv: tjock 4 åring

detta är hans schema just nu:
mån:ledig
tis:lång distansträning, 1-1,5 mil lugnt tempo
ons: klättring 30-60 min
tors:ledig
fre:körning 1-3 h
lör:skritta 30-45 min
sön: dressyr 45-60 min
är det ngt som jag kan ändra eller ska jag sätta honom i en liten hage 2-3 h per dag utan bete
som tur är så börjar betet bli mindre och även hästen gå ner lite..
 
Sv: tjock 4 åring

Jag satt ju o funderade på foderstaten, glömde helt bort att hästarna går på bete nu :o

Han får ju ganska mkt träning men det är kanske ändå för lite motion? Öka skrittpassen och ev lägg till ett till i veckan?

Jag tror inte du behöver flytta honom. Du skriver att betet minskar samt att jag tror tillväxten inte lika stor nu.

/L
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 003
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Kristall10
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp